Apua pikkuputiikin budjetin tekoon! Mitä maksaa esim.kirjanpito+ muut kiint.&aloitus kulut?
Teen budjettia ja yritän hahmottaa tulevia kuluja. Kyse yhden hengen pienestä yrityksestä pienellä paikkakunnalla jossa myydään lahjaavaraa, liiketila noin 40m2. Nämä kohdat budjettipohjassa on epäselviä: Mitä edes suurinpiirtein maksaa
* kassajärjestelmä (jokaiselle tuotteelle oma koodi)
*kirjanpito/kk
*vahinko-, tapaturma- ja vastuu vakuutukset?/kk
Entä paljon pitäisi varata rahaa yllättäviin kuluihin?
Kommentit (9)
Kannattaisiko mun hankkia kirjanpitäjä jo nyt (aloitus vasta keväällä)? Liikkeen perustaminenkaan ei ole vielä varmaa.
Ap
jos sulla on hyvä kone ja viitseliäisyyttä. Ja kaikki tälläiset kuluthan saat sitten vähennettyä, kun jotain myyt.
Kirjanpito maksaa ihan mistä sen otat. PK-seudulla on n 100 euroa per kuukausi ja jos otat kirjanpitäjän jostain perähikiältä, jolle toimitat kaikki tarvittavat matskut esim postilla tai Matkahuollolla, voit selvitä n 50 eurolla kuussa. Riippuen tietty paljon sulla on myyntitapahtumia ja laskuja jne.
Vakuutuksista auttaa parhaiten ihan soittamalla, esim Pohjolaan. Voin kertoa sinä kauniina päivänä kun perustat yrityksen, alkaa sun puhelin soimaan ja kaikki vakuutusyhtiöt kyselee perään.
Yllättävät kulut ? Varastamista, ilkivaltaa ?
Mä suosittelen sulle lämpimästi mene yrittäjäkurssille. Jos perustat yrityksen tämänkin jälkeen, saat kurssin summan palautuksessa. Tai käy ainakin työvoimatoimistosta kysymässä lisätietoja. Kysymyksien perusteella olet aivan alkuvaiheessa ja kurssissa moni asia selkeytyisi.
Älä unohda kassan lisäksi maksupäätekuluja, pankkikuluja (karseat yrittäjillä), kirjanpito, tilinpäätös, veroilmoitus yms. puhelinkulut, kirjoitinkulut, mainos- ja markkinointi, postikulut, käyntikortit, sähkö, puhelin, adsl jne. jne. Pienistä puroista kertyy yllättäen iso summa.
Paljonkohan mahtaa olla maksupäätekulut ja pankkikulut? Niitä en ole huomannut ajatella ollenkaan ollenkaan! Muut tuosta listasta olen ottanut jo huomioon.
maksupääte on noin 50e/kk (sis.alv.) Toki luottokunta vielä ottaa pienen proviikan joka maksusta. Lisäksi luottokunnan avausmaksu oli muutama kk sitten 80e (sis.alv.)
ja pankkikuluihin (palv.maksut +verkkolasku) menee n. 20-30e/kk sis. alv.
kirjanpidon hinta määräytyy tositteiden mukaan.
Pyydä tarjouspyyntö parilta kolmelta kirjanpitofirmalta. Myös kassajärjestelmästä pyydä tarjouspyyntö niitä välittäviltä firmoilta. Nettisivujen kautta löytyy yhteystietoja.
Vakuutusten hinnat riippuu henkilöstömäärästä. Katselepa vakuutuslaitosten sivustoja esim.
http://www.tapiola.fi/www/yritysasiakkaat
terveisin melkein merkonomi
Osaako kukaan heittää arviota?