11kk tyttö itkee iltaisin niin että oksentaa.
Onko muiden lapset tehneet niin? Aiemmin tyttö kävi nukkumaan tosi kivasti niin, että vein tytön sänkyynsä, lauloin vähän ja silittelin hetken, toivotin hyvää yötä ja lähdin. Ovi jätettiin vielä auki ja puuhailtiin miehen kanssa keittiössä tiskejä ja ripusteltiin pyykkejä niin kuuli meidän olevan lähellä. Saattoi joskus itkahtaa vähän ja käytiin sitten toivottamassa vielä hyvää yötä.
Nyt oli jonkin aikaa kipeänä, ja nukkui sitten meidän välissä silloin. Nyt on taas terve ja ollaan siirretty takaisin omaan sänkyyn. Nukahtaminen ei meinaa millään onnistua nyt, tahtoo olla sylissä tai siliteltävänä maailman tappiin asti. Ei minua haittaisi silitellä jonkin aikaa, mutta puoli tuntia kumartuneena sängyn vierellä ei pitkän päälle innosta.
Koitin sitten tehdä niin, että istun vieressä, laulan jotain ja jään huoneeseen (niin alunperin saatiin tyttö nukahtamaan itsekseen), mutta tuo sai itsensä nopeasti niin kovaan raivoon että oksentaa. Se on pelottavan kuuloista, menee henkeen ja tyttö kakoo. näin on käynyt joskus aiemminkin, mutta nyt useampana iltana viikon sisään.
Onko tuttua, ja osaatteko sanoa mistä johtuisi ja miten etenisin? Yksin en uskalla jättää nukahtamaan, kun jos sitten hermostuu ja oksentaa henkeen. Silti pitäisi saada unet kohdilleen, kun tytölle syntyy melko pian pikkuveli.
Kommentit (6)
Meillä oli esikoisen kanssa vähän samantapaista mutta loppui siihen kun huomattiin että oli allergisoitunut mansikalle jota söi aina iltapuuron kanssa. Kun mansikka jätettiin pois käytöstä niin nukahtaminen helpottui huomattavasti ja oksentelu loppui siihen.
Joskus sairastamisen jälkeen saattaa puhjeta allergioita tai sitten vaan suolisto on hetken herkempänä eikä kestä jotain aikaisemmin sopivaakaan hetkeen.
Mitä lapsi syöö iltapalalla ? Onko käytetty maito muuttunut lähiaikoina ? Oletteko aloittaneet hammastahnan / fluoritabletin käytön tai jotain muuta lapsen iltaan ?
Jos mikään ruokavaliossa tai hammaspesuissa jne ei löydy selitystä niin sitten koettaisin vaikka siirtää sängyn häkkisängyn viereen ja pötköttelisin itse siinä sängyllä ja silittelisin pinnojen välistä ja laulelisin niin että lapsi olisi mahdollisimman rauhallinen. Pinniksen pääpuolta voisi myös nostaa hieman lehtipinoilla jalkojen alla ylöspäin jos vaikka sekin auttaisi parempaan oloon.
Tseppiä ja jaksamista.
tyttö söi tänään puuron seassa juuri mansikkasosetta.. Kokeilenpa jättää sen pois. Muita muutoksia en ole huomannut.
Luulen, että on osin tottunut viereen nukahtamiseen, ja juteltiin miehen kanssa että hän pistää tytön nukkumaan seuraavina iltoina. Jos se helpottaisi kun minun silittelyyn on nyt niin kiinni.
Tutkailen eroahdistusasiaa, pitää vähän lukea siitä.
ap
Tuli vielä mieleen että onko lapsella siis huono olla nimenomaan makuuasennossa ? Jos näin niin olisko korvat kipeät ? Jos kipulääke auttaa niin että lapsi menee paremmin nukkumaan niin veikkaisin että makuuasennossa korvissa tuntuu kipua tai painetta joka vaivaa.
Refluksi tuntuu myös makuuasennossa pahemmin. Sopimaton ruoka voi aiheuttaa refluksia.
Eli pointtini on että lapsella voi olla syystä tai toisesta niin kurja olo ja oksettaa jo valmiiksi että temppuilee sen takia makuuasentoa vastaan eikä niin että raivoaminen vasta tekisi huonon olon.
Toivottavasti ongelma ratkeaa mansikan poisjättämisellä tai sitten löyät jonkun muun syyn. Ja onhan se mahdollista että tuo on vain mukavuudenhalua nukkua teidän vieressä mutta kannattaa ottaa huomioon myös nuo muut vaihtoehdot.
Joinain iltoina olen antanut särkylääkettä ja silloin on kyllä nukkunut paremmin. Sitten taas on päivällä ollut tosi reipas ja päiväunetkin nukkunut ihan hyvin. Ja taas illalla parkunut..
Toissayönä ei herännyt yöllä kertaakaan, viimeyönä heräsi monesti ja aamulla oli selvästi jotenkin huonovointinen. Olisi ollut vielä väsynyt mutta ei saanut nukuttua kun selvästi jotenkin oli huono olla.
En usko sinänsä refluksiin, luulen että nuhan jälkimaastossa kiukku saa aikaan sen oksentamisen. Ja kiukku voi tulla osin mukavuudenhalusta ja osin sitten ehkä siitä korvapaineesta tai mansikasta tai jostain muusta.. Ehkä annan panadolia, jos se auttaisi.
Annoin sitten panadolia suppona, kun tytö heräili nukahtamisen jälkeen kolmatta tuntia pienin väliajoin. Sen jälkeen nukkui viisi-kuusi tuntia putkeen kunnes taas heräsi. Sai taas taistella tovine ttä nukahti, mutta nukkui sitten vielä pari tuntia.
Kai johonkin sitten sattuu. Aloin tänään miettimään hampaita, ja huomasin kahden poskihampaan tulleen piikkeinä läpi ikenestä. Sekin varmasti tekee kipeää.
Kysyisin nyt kuinka pitkään olette uskaltaneet antaa lapselle särkylääkettä esimerkiksi hampaiden takia? Särkylääke selvästi helpottaa unta. Jos en ole sitä antanut, on tyttö heräillyt pienin väliajoin ja jos taas olen niin nukkuu selvästi pidempiä pätkiä ja paremmin. Eli kai voin ajatella sen vievän jonkun häiritsevän säryn pois, eikä vain tainnuttavan muuten?
ap
tai sitten haluaisi sinun vieressä nukkua yöt.. eli tottui ja tykkäsi vieressäsi nukkumisesta ja nyt ei haluakkaa nukkua yksin enää. Mutta myös eroahdistus ilmenee tuossa vaiheessa ja joillain niin voimakasta, ettei haluaisi päästää äitiä silmistään