Mitä söisitte, jos pitäisi minimoida ruokalasku aivan äärimmäisen pieneksi?
Vaikka viikon ruokalista. Kuukaudessa rahaa ruokaan vaikka 50e/hlö.
Kommentit (29)
rahaa on käytössä, eli kun on tarjouksessa, esim nyt Lidlissä tomaattimurskaa, ostin 50 purkkia. Kaapeissa tilaa ja ehdottomasti halvin hinta mitä tänä vuonna on mistään saanut.
Lihaa ostan tukusta, -50% 3,5 kg pötköissä ja pakastan 350 - 400 g rasioihin.
Jos lasken mitä kuussa käytän rahaa ruokaan, taatusti jäädään alle 200 euron. Olen kokki ja meillä on käytössä 5 vkon ruokalistat.
Meillä tosi pienellä budjetilla mentiin viime viikko. Kaksi aikuista ja 3 lasta... en tarkakan muista ruokalaskun loppusummaa, mutta ei kovin kalliiksi tullut. Ja näin meillä syötiin;
Leivoin itse sämpylöitä ja ruisleipää. Ostin siis puurohiutaleita, ruis-ja vehnäjauhoja, hiivaa.
Puuroa syötiin aamuisin kaikki, pakkasessa meillä marjoja vielä viime talvelta joten niitä oli aamupuuron seassa (jos ei olisi ollut varmaan margariinisilmä olisi ollut puurossa tai kaneli-sokeria).
Illalla syötiin jälleen puuroa tai sämpylää ja teetä/vettä/maitoa.
Maitoa ostimme jonkin verran juotavaksi lapsille, leivät tein veteen, samoin pannarin jota tein parina iltana herkuksi.
Leivän päällisinä meillä oli arkijuustoa, margariinia ja kurkkua. Muuten kasviksina oli kaalia, tomaattia ja kesäkurpitsaa, sipulia (ne olivat halvalla/tarjouksessa lähikaupassa).
Muuten viikon ruokalista oli tälläinen...
Maanantai; Kaalilaatikko (kaalia, sika-nautajauhellihaa, sipulia, mausteita, kaksi kanamunaa, ruokakermaa
Tiistai; iltapäivästä tein itse hernekeittoa herneistä ja sika-nautajauhelihasta.
Keskiviikko; peruna-kesäkurpitsa-tomaatti-pakastesei paistosta uunissa
Torstai; makaronia, kanakastiketta
Perjantai; keitettyjä perunoita, jauhelihakastiketta
Lauantai; riisi-kaali-laatikkoa johon laitoin jauhelihakastikkeen lopun, sipulia ja kinkkusuikaleita. illaksi ostin rahakaa johon sekoitan marjoja pakkasesta ja teen pannaria.
Huomiseksi on samaa ruokaa kuin tänään.
ja juureksia.
Lihaa, marjoja ja leivonnaisia pakastimesta.
Puuroja, vellejä.
ostin tosiaan myös porkkaana, jota oli raasteena useamman ruuan kanssa, tein myös kesäkurpitsasta raastetta. Ja oli myös banaania hedelmänä... :D kaikkea voi muistaa...
Maanantai
Aamu
Kaurapuuro
Mehukeitto
Lounas
Jauhelihakeitto ja sämpylä
Omena
Illallinen
Kirjolohi ja peruna
Tiistai
Aamupala
Mannapuuro
Hillosilmä
Lounas
Makaronilaatikko
Raaste
Illallinen
Kasvissosekeitto/Linssikeitto
Keskiviikko
Riisipuuro
Sokeri ja kaneli, maito
Lounas
Kaalipata ja riisi/Kaalikääryleet
Puolukkaa
Illallinen
Karjalanpaisti/Muu lihapata + peruna
Torstai
Ohraryynipuuro + omenasose
Lounas
Hernekeitto ja pannari
Illallinen
Lasagne
Perjantai
Aamupala
Kaurapuuro
Lounas
Kesäkeitto
Illallinen
Kanawok
Lauantai
Aamupala
Leipää
Lounas
Janssoninkiusaus
Pullaa
Illallinen
Uunimakkaraa + perunaa
Perunasalaatti
Sunnuntai
Aamupala
Leipää
Lounas
Spaghetti bolognese
Illallinen
Ohukaiset hillolla
Edullisempaa ruokaa saa, kun käyttää ruoanlaittoon mm. maitopulveria ei maitoa.
Herranjestas. Sehän on paljon. =D
Siis meillä menee kuukaudessa ruokaan ehkä 10-15e hlö...
Ja nuokin on tyyliin maito, jauhot, hiivat, mausteet, ohra, makaroni (jota syödään todella harvoin) yms mitä ei saada omasta maasta.
Melkolailla kaikki vihannekset ja kasvikset sekä marjat tulee ilmaiseksi omasta maasta ja metsästä. Sisällä kasvatan yrttejä.
Meillä on kanala joista saamme munat sekä kanala josta silloin tällöin tapamme kanan. Kesäksi ostamme pari lammasta jotka sitten syksyllä pistetään lihoiksi.
Sekä mies että minä kalastamme sekä metsästämme.
Syksyn hirvimetsältä saa melkein vuoden lihat. lisäksi jänikset ja linnut mitä tulee saatuaa.
Kalaa meillä on melkein aina.
Samoin sieniä.
Tottakai noihin eläimiin menee rahaa, samoin kuin metsästykseen, mutta pieni summa se on siihen verrattuna mitä menisi jos ostaisimme kaikki lihat kaupasta.
Meidän perheeseen kuuluu siis kaksi aikuista ja kolme poikaa.
Makkarasoppaa,kaalilaatikkoa,makaronilaatikkoa,kinkkukiusausta jne jne riittoisaa
puuroja,perunoita ja jauhelihakastiketta, itse tehtyjä sämpylöitä, makaroonia ja tomaattikastiketta
puuroa, keittoja, itse leivottuja sämpylöitä
Aamuisin ja iltaisin keittäisin tietysti erilaisia puuroja (veteen) ja tarjoaisin niiden seuraksi marjoja, itse tehtyjä kiisseleitä ja lapsille maitoa.
Jättäisin lihan minimiin ja tekisin erilaisia kasvissosekeittoja, soijarouheruokia (esim. makaronilaatikkoa), kasvispannareita ja muita. Pari kertaa viikossa sitten lihaa, esim. jauhelihakeittoa, kiusauksia, jne.
Leivät leipoisin tietysti itse, turhat leikkeleet ja juustot pois päältä.
Syöttäisin perheelle enemmän kotimaisia juureksia ja pakastemarjoja, jättäisin ulkomaiset hedelmät ja kasvihuonetomaatit ostamatta.
makaronia, jauhelihaa, puristaisin tuoretta valkosipulia päälle. Paistinperunoita. Riisipuuroa.
Ja leiposin sämpylöitä minäkin.
vain leipää, tarjouslihaa ja itse poimittuja marjoja varten.
pinaattikeittoa, itse tehtyä leipää, puuroja, riisivelliä, munakasta, pannaria, hernekeitto ei maksa juuri mitään jos varsinkin jos tekee itse hernerouheesta, linssejä ja papuja lisäisin ruokiin, porkkanavelliä
ovat edullisia proteiininlähteitä, erityisesti, jos niitä ostaa isoissa pakkauksissa. Esim. etnisistä kaupoista saa halvalla. Jos pääset käsiksi tukkupakkauksiin niin hyvä. Säilyvät kuivina pitkään, joten ison pakkauksen voi ostaa vaikkei joka päivä söisikään.
Palkokasvit saattaa laittaa mahan sekaisin, joten kannattaa aloittaa varovasti.
Kotimaiset juurekset on edullisia ja terveellisiä. Salaatiksi porkkana- ja kaaliraastetta! Näitäkin saa todella edullisesti jos ostaa ison erän; suoraan viljelijöiltä tai kaupoistakin saa joskus isoissa säkeissä.
Tutuilta kannattaa ottaa vastaan kaikki ylimääräiset omput, marjat jne. Ja jos metsä on lähellä niin sieltä sieniä ja marjoja.
Puurot on edullisia, leipä kallista.
t. entinen opiskelijaäiti
riisiä pari kertaa viikossa, kastikkeen/lisukkeena nakki/lihapulla/broilersuikalekastiketta, kaalisalaattia. Ei mitään jälkiruokia tai muita herrkuja. Aamu/ilta-palaksi puuroa maidolla ja mansikkahillolla, iltapalaksi viilisviiliä, maitoa/kaakaota, leipää.
Ei maksa paljoa!!
lanttuja, nauriita, sipulia ja omenoita, järvestä kalaa. Kaupasta "eilisen päivän" leipää alennuksella. Makaronia, tarjouseineksiä (tyyliin 1 eurolla 4 hampurilaista), kaalia (se on älyttömän halpaa nyt). LIdlistä kävisin katsomassa halpoja peruselintarvikkeita ja hedelmiä.
savustettuna, paistetuna ja keittoina. Nyt tuli paljon kesäkurpitsoja, niitä onkin jo syöty.Perunoita, keittoja ,laatikoita, puuroja , broileria, riisiä, makaroonia, kurkkuja, tomaattia.Sieniä ,jos niitä tulisi. Mehuja viinimarjoista keitetty. Itse asiassa olemme syöneetkin, eikä ehken menekkään henkeä kohden enempää. Meitä on kaksi aikuista, mutta lapset käyvät joskus lisäksi syömässä.
pärjänneet. Eilen keitin hernekeittoa, pussi herneitä noin 70 sja jauhelihaa 400gr . Siitä tuli valmista keittoa 4 litraa ja hyvää oli.Sitten syötiin hk sinistä lenkkiä puolikas ja jauheliha pihvejä pakkasesta ja oman pellon perunoita ja kurkkua.Tyttärenpoika oli myös syömässä. lisäksi baaneja ja omppuja. Todellakin pärjäisimme hyvin tuolla summalla.
Eli päivän ateriat pitäisi kattaa vajaalla 8,5€...
Uskoisin että onnistuu kyllä ihan täysipainoisesti syömään, vaikka tosi paljon suunnittelua se vaatisi.
Minä tekisin aina aamupalalle puuroa, kiisseliä pakastemarjoista/kaupan halpaa hilloa, maitoa ja itseleivottua leipää johon lisäisin leseitä. Joskus harvoin voisi olla kaupan halvimpia muroja.
Lämmintä ruokaa tekisin kolminkertaisen annoksen, niin että kaksi päivää syötäisiin samaa ja yksi annos menisi pakkaseen. Ruokalistalla olisi ainakin jauhelihakeitto, hernekeitto, kalakeitto itse kalastetusta kalasta tai pakastekalasta, kasvissosekeitto, sienikeitto metsäsienistä, sipulikeitto, makaronilaatikko soijarouheella jatkettuna, kaalilaatikko, kinkkukiusaus, kana-riisivuoka, kasvisohukaiset...
Kasvispuolta lisäisin idättämällä siemeniä ja kasvattamalla vihanneskrassia ym ikkunalaudalla, ostamalla kaalia, porkkanaa ym. aina halpaa sekä lisäksi kauden kasviksia, salaatteja ja hedelmiä joita saa halvalla. Porkkanaa, sipulia ym voi ainakin tunkea lähes joka ruokaan lisäämään kasvisten määrää ja jatkamaan ruokaa riittoisammaksi.
Väli- ja iltapalaksi pannaria, puuroa, kananmunia, jogurttia isoista törpöistä, itsetehtyä mehua, kiisseliä pakastemarjoista, itse leivottua leipää, itsetehtyä viiliä, makaronivelliä, edullisiä kauden hedelmiä...