Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Streptokokko b todettu raskausaikana???

Vierailija
03.09.2010 |

Rv 26 menossa ja ollut ennenaikaisia supistuksia. Sairaalassa tekivät testejä joista ilmeni streptokokko b. Suoraa vastausta en saanut mistä kyseinen bakteeri voi tulla. Joillekkin se vaan voi kuullemma tulla / puhjeta raskausaikana herkemmin. Kokemuksia?? Miten on vaikuttannut synnytykseen? Lapseen??

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 26 menossa ja ollut ennenaikaisia supistuksia. Sairaalassa tekivät testejä joista ilmeni streptokokko b. Suoraa vastausta en saanut mistä kyseinen bakteeri voi tulla. Joillekkin se vaan voi kuullemma tulla / puhjeta raskausaikana herkemmin. Kokemuksia?? Miten on vaikuttannut synnytykseen? Lapseen??

Vierailija
2/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poikani joutui tehohoitoon heti synnyttyään. Viikko lastenosastolla antibioottitipassa ja oli tosi huonossa kunnossa :(( Imetys meni persiilleen, koska sai pullosta maitoa sen ajan. Joten ei kiva, ei ollenkaan... Onneksi nyt jo reipas ja harvinaisen terve viisivuotias ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat synnytyksessä saaneet siihen antibiootin.

En tiedä mistä tulee ja miksi. Voi kuulemma uusia herkästi. En ole kuullut aiheuttavan vauvalle mitään.

Vierailija
4/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poikani joutui tehohoitoon heti synnyttyään. Viikko lastenosastolla antibioottitipassa ja oli tosi huonossa kunnossa :(( Imetys meni persiilleen, koska sai pullosta maitoa sen ajan. Joten ei kiva, ei ollenkaan... Onneksi nyt jo reipas ja harvinaisen terve viisivuotias ;D

t.4

Vierailija
5/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vakavasti otettava asia. Kannattaa tehda liikelaskentaa paivittain. Jos tuntuu Etta vauvan liikkeet on hiljaisia tai vaimeita, niin menna herkasti polille.

Vierailija
6/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään oireita raskausaikana, mutta poika päätti syntyä kuukauden etuajassa. Vedet meni ja synnytyksen käynnistymistä odotellessa) meni noin 24h) mulle nousi kuume ja otettiin näytteet. B-Streptokokki todetttin, mutta lääkittiin vain suun kautta. Lapsi olisi pitänyt leikata heti ulos, mutta odotellessa bakteeri tarttui myös häneen ja synnytys oli muutenkin katastrofi... T: nro 3

Vierailija
7/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todettiin B-streptokokki kolmannessa raskaudessani. Mulla oli kanssa ennenaikaisia suppareita + pientä verenvuotoa raskauden puolivälissä. Söin ab-kuurin joskus rv 27, mutta lääkäri sanoi että se streptpkokki todennäköisesti tulee joka tapauksessa takaisin. Ei sitä kyllä enää sitten testattu, oliko tullut takaisn vai ei.. Ehkä sunkin kuitenkin kannattaisi syödä ab-kuuri varmuuden vuoksi nyt kun B-strepto on todettu.

Sain synnytyksessä ab-tipan, joka ehti olla ehkä 2h ennen vauvan syntymää (pitäisi kai olla vähintään 4h). Synnytyksen jälkeen vauvan tulehdusarvoja seurattiin osastolla, mutta ne olivat normaalit. Vauvalle ei aiheutunut siis mitään haittaa tosta streptokokista. nyt vauva jo 7 kk ikäinen.

Vierailija
8/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kaikilla on kehossa tuota bakteeria pieninä määrinä normaalistikin, mutta osalla "roihahtaa" raskausaikana. Mulla vaikutuksia lähinnä siten, että supisteli usein koko loppuraskauden, ja jouduin viikolla 31 sairaslomalle ja siitä sitten äitiyslomalle.

Synnytyksen alettua mainitsin asiasta sairaalassa, ja he antoivat antibiootin suoneen. Vauva syntyi normaalisti ja helposti ja oli varsin ponteva kaveri :) Jos ei saa antibioottia ennen synnytystä, voi olla riski, että vauva infektoituu synnytyskanavassa, ja pikkuvauvan infektiothan eivät ole toivottavia. Jos kuitenkin saat lääkkeen ennen vauvan syntymää, ei huolta :)

Vierailija
9/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeeksi sain ottaa yhteytä äitipolille jos ilmenee kovia supistuksia tai vuotoa. Sekä tiheempi kontrolli sairaalan äitipolilla. Riski on nyt suurempi ennenaikaiseen synntykseen. Edellinen synntys käynnistyi ennenaikaisesti ja poikani syntyi keskosena. Liekö minulla sitten ollut sama bakteeri jo sillon jota ei missään vaiheessa havaittu/testattu edellisessä raskaudessa/synnytyksessä? Onneksi kaikki meni kuitenkin lopulta hyvin.

Vierailija
10/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytys oli KAUHEA! Kaikki mahdollinen meni pieleen. Lapseni on nyt terve, mutta joutui kärsimään hirveästi vauvana, samoin itse olin lähellä kuolemaa. 3 & 7

Vierailija
11/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa yhteyden äitipolille jos tulee paljon supistuksia tai vuotoa. Sekä uuden ajan kontrolliin äitipolille. Edellinen synnytys käynnistyi ennenaikaisesti ja poika syntyi keskosena. Liekö minulla edellisessä raskaudessa sitten ollut jo kyseinen bakteeri? Missään vaiheessa minulta ei sitä edellisessä raskaudessa/ synnytyksessä testattu. Onneksi kaikki meni lopulta kuitenkin hyvin.

Vierailija
12/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ennen aikaisia supistuksia. Söin ab-kuurin, mutta tuli takaisin. Se streptokokki bakteeri on semmoinen, joka elää useimmilla suolistossa, mutta joillakin jostain syystä aktivoituu sitten tuolla synnytyskanavassa raskausaikana. Mulla se streptokokki kontrolloitiin 37 viikolla, ja takashan se oli tullut. Viikolla 38 meni vedet ja synnytys käynnistyi. Sain ab suoraan suoneen heti siitä lähtien, kun vedet meni. Lapsi syntyi terveenä. Tulehdus arvoja seurattiin synnärillä, kaikki ok.

Myös mulla oli edellisessäkin raskaudessa ennen aikaisia supistuksia, ja synnytys oli käynnistymässä jo vkolla 23. Jouduin lepoon, ja synnytys saatiin pysäytettyä. Joitakin kokeita otettiin silloin, mutta en ole varma, oliko joukossa tuo streptokokki. Mitään syytä ei kuitenkaan silloin todettu.

Vierailija
13/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usealla raskaana olevalla saattaa olla streptokokki elimistössä oireettomana, eikä siitä ole haittaa. Toisilla se taas aiheuttaa mm. supisteluja. Streptokokki saattaa hävitä itsekseen ennen vauvan syntymää, joten siksi uusi näyte pitää ottaa rvk:lla 36. Jos silloin vielä on streptokokki elimistössä, niin synnytyksen yhteydessä se hoidetaan antibiootilla. Raskauden aikana se hoidetaan siinä tapauksessa, että se tekee työtään eli avaa kohdunsuuta tai jos supistukset ovat poikkeuksellisen rajuja. Jos streptokokkia ei hoideta synnytyksen aikana, niin silloin se saattaa olla vauvalle vaarallinen. Muuten yleensä ei. Yritä siis olla huolehtimatta. Sinua kyllä hoidetaan ja sinusta huolehditaan!

Terv. th

Vierailija
14/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli täysin oireettomana. Otettiin rutiinitesti kun lapsivettä alkoi tihkua eli kalvoissa oli reikä. Se vissiin on jotenkin epäilyttävää ja testi tehtiin, joka oli positiivinen. Sain synnytyksessä antibiootti-tipan, joka auttoi siten, että pöpö ei tarttunut täydellä voimalla lapseen synnytyksessä. Lapsi oli kolme päivää teholla.

Odotan toista ja kysyin lääkäriltä, että voiko tämä toistua. Lääkäri sanoi, että voi tai ei voi. Että sitä streptokokkia on periaatteessa kaikissa. Joissakin se vain aktivoituu raskausaikana. Kun menen toista synnyttämään, aion vaatia, että tekevät testin, että osataan antaa antibiootti-tippa taas synntyksessä. Siis jos tämä pöpö minussa aktivoituu uudestaan.

Vierailija
15/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on strepto-B jossain elämänsä vaiheessa. Kuuluu emättimen normaalibakteerikantaan. On haitallinen vain jos sitä on ylenpalttisesti. Eihän kaikkia mitenkään testata raskausaikana, eli ei myöskään tiedetä onko jollain synnyttäjällä se vai ei, jos ei ole esim supisteluoireiden vuoksi joutunut käymään aiemmin äpkl:lla ja näyte on otettu.

Vierailija
16/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osalla naisista se vain on (ja miehistä, mutta eri paikassa ;)), mulla kans todettiin raskausaikana, koska Englannissa missä asun, se testataan jokaiselta raskaana olevalta (ainakin tässä kaupungissa). Mulle laitettiin antibiootti tippa synnytyksessä, ettei tarttuisi vauvaan ja kaikki oli ok. vaikka mulla ei seuraavissa raskauksissa todettu enää ko. bakteeria, olen silti ollut antibioottitipassa synnytyksessä (koska se on testattu niin aikaisessa vaiheessa synnytykseen verrattuna)

Vierailija
17/18 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun näytti siltä, että vauva voisi syntyä ennenaikojaan. Ei supistellut, bakteeri oli vaan tehnyt "hiljaista tuhoa" ja vauva syntyi kolme kuukautta ennenaikojaan. Ota vakavasti, vaadi lääkitys, jos näyttää vähänkään siltä.

Vierailija
18/18 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaaliin bakteerikantaan n. 25 %:lla naisista. Ongelma on siinä, että se aiheuttaa, hyvin harvoin tosin, erittäin pahan tulehduksen, joka pahimmillaan voi johtaa vauvan menehtymiseen. Tällaisia tapauksia sattuu Suomessa vuodessa alle kymmenen.

Eli tältä pohjalta asiaan ei ole ihan helppo päättää hoitolinjaa. Suomessakin on eri sairaaloissa aika kirjavia käytäntöjä asian suhteen. Muissa maissa on lisäksi paikalliset näkemykset.

Tiedossa oleva raskausajan streptokokki-kolonisaatio johtaa joissakin sairaaloissa synnytyksen aikaiseen suonensisäiseen antibioottihoitoon. Toisissa siitä ilmoitetaan lastenlääkärille ja lapsivuodeosastolla vauvan vointia tarkkaillaan erityisen huolella.

Useimmiten raskausaikana todettu streptokokki B:n hoito on turhaa, koska se yleensä tulee takaisin. Eli monissa sairaaloissa sitä ei hoideta.

Aloittajaa voi rauhoitella tiedolla, että Suomessa synnyttää vuodessa noin 15 000 naista, joilla on streptokki B vaginassaan. Vain hyvin harvalle heistä tai heidän vauvalleen tulee ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme