Tyhmä kysymys poskiontelotuhduksesta, mutta autatteko silti!
Flunssa taas iskenyt ja poskiontelot tuntuu "täysiltä". Miten helpottaa tukkoisuutta? Räkää tulee niistämällä tässä vaiheessa vähän, mutta se tyhmä kysymys kuuluukin: se räkä mikä niistämällä tulee, tuleeko se sieltä poskionteloista? Eli mahdollisimman paljon niistämällä voinko jouduttaa paranemista? Kammoan ajatustakin punkteeraamisesta..
Duact ja nasonex käytössä. Miten vielä helpottaisin oloa?
Kommentit (25)
Glinor-nenäsuihke apteekista ilman reseptiä.
Nenäkannu.
apteekissa myyvät,saat sieltä ohjeistuksen käyttöön
Lisää entisestään paineen tunnetta. Muistelen että sisäänpäin niistämistä suositellaan. Tarkoitttaako se sitten niinkuin lapset tekee, että vedetään hengityksen mukana se räkä sinne nieluun tai jonnekin..?
Duactista ja muista lääkkeistä pääsee eroon, kun käyttää sitä säännöllisesti, tai ainakin minä pääsin, vaikka poskiontelot ovat ahtaat.
Sitä saa luontaistuotekaupoista ja apteekista, käyttöohjeet ovat mukana. Kannattaa samalla ostaa hienoa merisuolaa, sitä tarvitaan käyttämiseen.
Nenäkannu ja Nasonex. Nenäkannua ainakin kolme (vaikka neljäkin) kertaa päivässä yksi kannullinen per sierain ja nasonexia yksi suihkaisu kaksi kertaa päivässä.
Tällä yhdistelmällä lähti minulla.... Jätä Duactit kokonaan... minulla ainakin tekevät vastakkaisen reaktion. Nokka menee enemmän vaan tukkoon ja loppujen lopuksi mitään ei tule ulos.
Se vesi kannun avulla ei mene poskionteloihin asti.
Olen jopa lukenut jostain, että niistäminen voi levittää pöpöt vielä tehokkaammin ympäri onteloita. Minulle sanottiin viime poskiontelotulehduksen yhteydessä lääkärissä, että ensin yritetään lääkekuurilla tai kahdella ja sitten vasta punkteeraus jos ei mene.
Tuo kannu olisi hyvä ostos. Ei kai siinä tule semmoista tukehtumisen tunnetta, kun vettä sieraimeen kaadetaan? Henki kulkee suun kautta, niinhän?
Oppiiko tekniikan helposti?
-1-
mutta pettämätön kikka tyhjentää poskiontelot minulla on niistää pää alaspäin. Poskionteloihin tulee jostakin syystä näin alipaine ja minuutin, parin päästä alkaa pulppuamaan räkää, jota sitten niistelen pidemmän aikaa, (usein rusehtavaa, siitä tiedän että tulee onteloista ja tunnen että onteloiden paine helpottaa) päälle huuhtelen kannulla. Muuten niistämällä ei ontelot tyhjene.
mä olen saina saanut lääkäriltä antibioottikuurin, vaikka mulla on ollut muutamia poskiontelontulehduksia. veljeni punkteerattiin heti ekasta poskiontelotulehduksesta.
Täytyy pitää suu auki kun kaataa vettä sieraimeen. Silloin se vesi valuu nätisti toisen sieraimen kautta ulos. Huuhtoo tehokkaasti rään pois sieraimista, vaikka ei ihan poskionteloihin asti yletykkään. allergisellekin se on hyvä apu siitepölyaikaan.
Olen jopa lukenut jostain, että niistäminen voi levittää pöpöt vielä tehokkaammin ympäri onteloita. Minulle sanottiin viime poskiontelotulehduksen yhteydessä lääkärissä, että ensin yritetään lääkekuurilla tai kahdella ja sitten vasta punkteeraus jos ei mene.
koska se auttaa heti oloon. Varmaan, mutta kun kammoan suunnattomasti sitä punkteerausta, vielä olen siltä välttynyt...
-1-
Muutaman kerran on valunut oikein kunnon lätäkkö lattialle ja melkein saman tien tulehdus parantunut. Mä en ole alkanut nenäkannua käyttää, kun ei se vesi tosiaan huuhtele poskionteloita. Mutta aina on tulehdukset itsekseen parantuneet, joskus kylläkin vasta n. kuukauden päästä siitä, kun tulehdus on alkanut.
Paljon vettä, se jotenkin irrottaa limaa. Nenäkannu myöskin on hyvä.
.. joten kokemusta on.
Nenäkannu on hyvä, kannattaa ostaa ja käyttää. Tekniikan oppii helposti.
Oikea niistotekniikka on niistää vain toinen sierain kerralla ja tuo pää alaspäin auttaa myös.
Kuuma suihku, sauna, kuumat juotavat auttavat myös räkää virtaamaan.
Itse valitsen mieluummin punkteerauksen kuin antibiootit, koska antibiooteista menee maha sekaisin, joskus tulee hiivaa jne. Punkteeraus ei ole mukavaa eikä kivutonta, mutta otan mieluummin hetkellisen epämukavuuden ja reilusti alle puoli minuuttia kipua (jos molemmat sieraimet tehdään). Jos lääkäri on kokenut punkteeraaja, niin koko homma on nopeasti ohi eikä mitään antibiootteja tarvita.
Yleensä ihmisillä vielä on sellaiset nenät, että niissä ei ole luuta, minkä läpi punkteerausneula työnnetään vaan se on vain rustoa ja siten helpompi puhkaista. Minulla on punkteerauskohdassa kovaa luuta (koko nenänalue ihan kummallinen) ja silti mieluiten valitsen tämän vaihtoehdon
Tuon kannun ostan ehdottomasti, kun kaikki täällä sitä kehuu.
-1-
monta kertaa vuodessa. Kunnes kitarisani leikattiin. Ja minä välttelen sitä nykyään viimeiseen asti. Minulla oli niin hankala nenä, että neula ei mennyt läpi, vaan taipui ja piti ottaa uusi neula, ennen kuin meni läpi. Ihan kamalan tuskainen kokemus. Lisäksi puuduteaine valui aina kurkkuun, eikä siitä tuntunut olevan mitään apua. Nykyään poskiontelotulehdus onneksi paranee nopeasti itsekseen. Siis sen kitarisaleikkauksen jälkeen. Joskus haudon poskia kylmällä, se helpottaa.
Avamys-suihke, sekä Aerius-lääke, joka laskee poskionteloiden turvotusta. Näitä kun alkaa hyvissä ajoin käyttämään kun huomaa poskiontelo-oireiden alkavan, niin voi välttyä tulehdukselta ja antibiooteilta. Molemmat reseptilääkkeitä.
laittamaan esim. minigrippussiin kuumaa vettä ja sillä hautomaan poskia vuorotellen. Myös sauna on hyvä kun se pehmentää sitä räkää poskiontelossa. Sitten vain pää alaspäin niistämään, sillä ne poskiontelot ovat ylöspäin auki ja silloin se lämmennyt lima valuu sieltä itsestään jo vähän nenään ja on siis niistettävissä. Normaalisti pää ylöspäin niistäessä et saa niistettyä kuin sen rään, joka on jo tullut sieltä poskiontelosta yli (vrt. pullo, joka on täyttynyt).
Miten sitä käytetään, auttaako?
-1-