Juankavita silmälasit maksaa PALJON.
Jos oiskin vain vähän likinäköisyyttä, voisi ostaa tuollaisia halpoja tarjoussilkkareita. Mutta kun on -7 silmälasit ja vieläpä jo tarvetta kaksiteholinsseille, ei mitkään tarjoukset enää helpota elämää.
Pakko ottaa erityisohuet ja kalliit linssit, koska muuten silmälasit on ihan pullonpohjan näköiset.
Nää mun nykyiset silmälasit maksoi (ja ihan huokeilla kehyksillä) pari vuotta sitten yli 800 egeä ja nyt on pakko uusia, kun ovat jo kuluneet. Uudet maksaa melkein 700, vaikka ottais halvatkin pokat.
Huokaus.
Kommentit (37)
Hintaa tuli 654 euroa.
Meillä menee tajuttomasti vuodessa rahaa silmälaseihin, kun viidestä lapsesta neljällä on lasit ja lisäksi heistä kolmella vielä piilarit. Mutta ei auta, maksettava on. Nuorisolle saan halvemmalla Specsaversistä kuin itselleni, koska heillä ei tietenkään mitään monitehoja ole. Yhdellä on +6:n vahvuus, joten hänen linssejään täytyy tosi paljon ohentaa.
Hintaa tuli 654 euroa. Meillä menee tajuttomasti vuodessa rahaa silmälaseihin, kun viidestä lapsesta neljällä on lasit ja lisäksi heistä kolmella vielä piilarit. Mutta ei auta, maksettava on. Nuorisolle saan halvemmalla Specsaversistä kuin itselleni, koska heillä ei tietenkään mitään monitehoja ole. Yhdellä on +6:n vahvuus, joten hänen linssejään täytyy tosi paljon ohentaa.
usein, että laseja pitää uusia aika tiheästi, vaikka lasit muuten olisivatkin suht hyvässä kondiksessa.
Muuten, ihan pienille lapsille olen kuullut, että kuntakin voi kustantaa laseja. Mutta ei varmaan enää isommille eikä ainakaan mitään "ylimääräistä" kuten ohutlinssejä tai piilareita.
Oi niitä aikoja tosiaan, kun näkö vielä oli jotain -2-4, voi käyttää hyväkseen tarjouslinssejä...
ap
Mutta esim Vantaa ei kyllä kustanna. Itse täytyy maksaa kaikki, silmälääkärit yms.
Mutta esim Vantaa ei kyllä kustanna. Itse täytyy maksaa kaikki, silmälääkärit yms.
tietoni on muutaman vuoden takaa täältä stadista. Voi olla täälläkin jo säästölinja päällä. Ja ainakaan siis se ei koske mitään muuta kuin halvimpia mahdollisia perussilmälaseja.
ap
Pokista piti osa maksaa itse. Näillä lapsilla oli silmäsairaus, jonka takia laseja ei tarvinnut itse maksaa. Pelkän huonontuneen näön takia ei laseja saanut ilmaiseksi. Nyt on jo vuosia maksettu kaikki lasit omasta pussista ja tietty myös silmälääkärikäynnit. - 23
Tavuilla mitattuna:
silk-ka-rit = 3 tavua
si-li-ko-nit = 4 tavua
Ja kirjaimia on saman verran. Yleensä käytän itse sanaa "silarit", mutta tuota "silkkarit"-sanaa olen myös kuullut, siis silikonirinnoista puhuttaessa.
Tavuilla mitattuna: silk-ka-rit = 3 tavua si-li-ko-nit = 4 tavua Ja kirjaimia on saman verran. Yleensä käytän itse sanaa "silarit", mutta tuota "silkkarit"-sanaa olen myös kuullut, siis silikonirinnoista puhuttaessa.
sama määrä kirjaimia.
Joka tapauksessa lyhenteitä yleensä tehdään siis niin, että sana lyhenee, ei niin että se pysyy samana.
Silikoneja ei ole kenelläkään tuttavapiirissä, joten siksikin tuntuu aika oudolta, että silkkarit viittaisivat keinotisseihin.
meillä on reilusti + näköä sekä taittovikaa 4:llä perheestä. Joten mitkään varastovahvuudet tarjoushinnoin ei tule ikinä kyseeseen, silti niitä laseja on uusittava 1-3 vuoden välein. Omissa laseissani sitten tingin, kun lasten kohdalla ei voi :( Onneksi meillä sairaanhoitopiiri antaa alle 10- vuotiaiden lasten laseihin kuntoutustukea 95 e/ vuosi. Helpottaa hiukan.. Mutta nytkin kun haimme laseja tuolle nuorimmalle, niin ainoat hänen päähänsä sopivat pokat maksoivat 160e (kävimme kaikki paikalliset liikkeet läpi, tarjota todella huonoa), siihen linssit 140e/ linssi ja työn osuus (hionta) 80e.... Jäihän siitä maksettavaa itselle vielä yli 300e.
Meillä on yhdelle lapselle hankittu lasit Specsaversilta, ja kokemus oli niin huono, että sinne ei enää kenenkään kanssa mennä. Ja kun näkö ei sovi varastovahvuuteen, niin ne lasit maksavat sielläkin..
Kävin läpi ketjuliikkeet alennuksineen, mutta halvimmalla sain lasit silti yksityisyrittäjän liikkestä (ja vielä kaupungin keskustasta - Helsingin T-Optik oli siis kyseessä). Pokavalikoimakin oli monpuolisempi.
Mulla ei siis ole hajataittoa, mutta miinusta -6/-5,5, joten ohennusta tarvittiin aika paljon.
Kallista on epäilemättä joka paikassa, mutta tuosta opin sen, että ei kannata luottaa siihen, että ketju olisi halvempi, vaan käydä pyytämässä tarjous(arvio) myös satunnaisilta yksittäisiltä liikkeiltä, joiden valikoima miellyttää silmää.
Meinaan mun miehelläkin on tota luokkaa tai pahemmat silmälasit (toisessa silmässä -7 ja toisessa -11), mutta ei sen lasit maksa kuin 300-400 euroa. Meillä on vakio optikko, ehkä siltä saa paremmat tarjoukset.
Hämmästelen kyllä, miten sä saat linssit kuluneiksi kahdessa vuodessa. Mäkin ostan uudet lasit parin vuoden välein, mutta lähinnä siksi, että kyllästyn, en siksi että ne olisivat kuluneet. Yhden kerran lasit meni pilalle kun säilytin niitä auton ikkunalla ja linssit kuumenivat "naarmuisiksi", mutta oletan, että noilla vahvuuksilla autosta ei voi poistua ilman lasejaan. Miaaä ne siis kuluu?
Mulla on ihan tavishuononäkö, oli joskus alennusmyyntejä ja ajattelin sijoittaa n. 100 euroa uusiin silmälaseihin. Löysin yhdet siedettävät pokat (70 e) ja ne perkeleen linssit hengettömiin sankoihin maksoikin 400 e.
No, ostin, kun tykkäsin.
Meinaan mun miehelläkin on tota luokkaa tai pahemmat silmälasit (toisessa silmässä -7 ja toisessa -11), mutta ei sen lasit maksa kuin 300-400 euroa. Meillä on vakio optikko, ehkä siltä saa paremmat tarjoukset. Hämmästelen kyllä, miten sä saat linssit kuluneiksi kahdessa vuodessa. Mäkin ostan uudet lasit parin vuoden välein, mutta lähinnä siksi, että kyllästyn, en siksi että ne olisivat kuluneet. Yhden kerran lasit meni pilalle kun säilytin niitä auton ikkunalla ja linssit kuumenivat "naarmuisiksi", mutta oletan, että noilla vahvuuksilla autosta ei voi poistua ilman lasejaan. Miaaä ne siis kuluu?
eli niihin tulee yleensä pinnoitevikoja, kun ei huomaa/voi riisua niitä esim. kokatessa (höyry) tai uimahallissa.
Linsseissä maksaa toki se kaksitehoisuus, samoin se, jos joutuu linssin paksuuden vuoksi ottamaan erityisohuet laatulinssit. Hionta maksaa, siis!
ap
Mikä on juankavita? :)
Silmälaseihin liittyen maksaahan ne... Itselläni on taas yli 4v ollut samat lasit ja pitäisi ehdottomasti ostaa uudet. Ajattelin nyt vain sinnitellä vielä talveen asti kun lähdemme Thaimaahan ja sieltä saa kuulemma halvemmalla. Pitäähän sitä ainakin kokeilla.
Joo, jos olette pidempään reissussa, kannattaa kokeilla. Kysykää oppaalta, mikä liike on luotettavan maineessa, sisko kertoi saaneensa hyvää palvelua ainakin Chiang Maissa. Onhan siinä riski, että linssin hionta on paljon heikompi kuin Suomessa, mutta todennäköisesti hinta-laatusuhde on parempi.
ap
Ai niin mutta tietysti kotona tienaa enemmän sosiaalituilla....
siis meinaan että silikonit on sanana lyhyempi kuin silkkarit, miksi ihmeessä joku lyhentäisi sanan pidemmäksi kuin alkuperäinen ;-D