Vaipaton nukutus?
Tiedän että AV-palsta ei taatusti ole tälle aiheelle paras, mutta oikeaakaan palstaa ei oikein löytynyt (vaippapalsta ehkä, mutta tässähän on kyse päinvastaisesta).
Olen 1900-luvun alun vauvanhoito-kirjoja lukenut, ja mielenkiinnolla törmäsin siellä sellaiseen konseptiin kuin turvepohjainen sänky. Vauvan sänkyyn laitettiin siis lakanan alle turvetta, joka vaihdettiin joka yön jälkeen. Ei vaippaa, vaan nesteet imeytyy lakanan läpi turpeeseen.
Kait jotakin tällaista voisi nykypäivänäkin käyttää? Eikös aina puhuta ilmakylpyjen tärkeydestä ja vaippojen hautomisesta. Niin jos vauva voisi nukkua edes osan unistaan ilman vaippaa, eikö se olisi iso apu?
Kestovaippa-pohjilta olen miettinyt jotain sellaista vaihtoehtoa, jossa sänkyyn laitettaisiin alle kosteussulku, sitten koko patjan levyinen imu tasona, ja päälle vielä lakanaksi kuivaliinakangasta tai jotain pehmeäpintaista villaa.
Pisut tällä varmaan hoituisivat, mutta kakka voisi toisaalta levitä varsinkin pyörivällä vauvalla sitten ympäri sänkyä ja vauvan vartaloa. Ehkä sitä voisi hillitä jollakin pikkupöksyillä (villaisilla?)
Kommentteja?
ps. pakko mainita, että olen vähän etuajassa innovoimassa, koska vauva on vasta kuumeilutasolla. Eli jos tässä on jokin lähtökohtainen toimimattomuus, niin kokeneemmat varmaan osaavatkin valaista siitä tällaista tietämätöntä.
Kommentit (12)
vaipattomuusfoorumiin, muistaakseni kestovaippainfon kautta. Foorumin perustaja itse kertoi käyttäneensä toisinaan semmoista avovaippasysteemiä öisin, mutta jos oikein muistan, hän oli todennut sen huonoksi sen takia, että vauvan tulee usein kylmä niin. Ehkä kuitenkin toimii oikein lämpimillä säillä?
Olen itsekin kiinnostunut tästä "vaipattomuus"-asiasta, koska odotan esikoistani. Mulla on kaksi läheistä tuttavaperhettä, jossa vauvoja on pissatettu ja kakatettu, ja se on toiminut hyvin. Vaipattomuus muuten lainausmerkeissä sen takia, että oikeastihan vaippoja käytetään kyllä! Tämä ensimmäinen tuttavaperhe jätti vaipat pois ekan kerran vauvan ollessa n. puolivuotias, silloin oli kesä. Syksyllä siirryttiin sitten takaisin vaippoihin.
Nämä perheet eivät ole vauvojaan vieneet vessaan yöllä, mutta tuolla vaipattomuusfoorumilla jotkut kirjoittivat niin tehneensä (tai olisko niin, että he olivat käyttäneet esim. jotain vatia sängyn vieressä).
Uskon kyllä kakkosen tavoin, että ilmakylvyt on varmaan parempi hoitaa päivällä, jotta yöllä ehtii tehdä sitä, mitä yöllä ensisijaisesti tehdään, eli nukkua. Tämä toinen tuttavaperheeni on käyttänyt vaippahommassa villahousuja, ja he ovat kertoneet niiden toimivan aivan erinomaisesti. Läpivuotoja ei ole tullut ollenkaan, tosin vaippa kyllä päästää hieman kosteutta läpi. Villahousut pitävät kuulemman vauvan myös lämpimänä öisin.
Nämä perheet eivät ole vauvojaan vieneet vessaan yöllä, mutta tuolla vaipattomuusfoorumilla jotkut kirjoittivat niin tehneensä (tai olisko niin, että he olivat käyttäneet esim. jotain vatia sängyn vieressä).
Ekologisuus kunniaan, mutta mun ymmärrykseen ei vaan kertakaikkiaan mahdu, miten joku jaksaa normiheräilyjen lisäksi tähtäillä yöpimeässäkin vauvan pissoja johonkin vatiin. Päiväsaikaan vielä justjust tajuan. Tarpeeksi rankkoja nuo vauvayöt ihan ilman pissashow'takin.
Nämä perheet eivät ole vauvojaan vieneet vessaan yöllä, mutta tuolla vaipattomuusfoorumilla jotkut kirjoittivat niin tehneensä (tai olisko niin, että he olivat käyttäneet esim. jotain vatia sängyn vieressä).kyllä totisesti ihmiset osaa tehdä elämästään hankalaa :) Ekologisuus kunniaan, mutta mun ymmärrykseen ei vaan kertakaikkiaan mahdu, miten joku jaksaa normiheräilyjen lisäksi tähtäillä yöpimeässäkin vauvan pissoja johonkin vatiin. Päiväsaikaan vielä justjust tajuan. Tarpeeksi rankkoja nuo vauvayöt ihan ilman pissashow'takin.
arvostella toisten vauvanhoitoa noin. Kyllähän joku voi pitää sitäkin hankalana, että vie vauvaa vessaan päiväsaikaan, tai keittää vauvalle itse ruuat, tai hoitaa vauvan itse jne. Tehköön kukin niin kuin lystää.
Siis kokemuksia ei tosiaan (vielä) ole, mutta itse en ymmärtänyt mitä tässä olen niin vaikeaksi tekemässä.
Jos homma toimisi, niin sehän tarkoittaisi vain, että sängystä aamulla vaippapyykin sekaan se imukerros, päällikerros joko pesuun tai tuuletukseen (jos villaa) ja pikkarit toki myös pesuun. Tässä ei pyykkiä tulisi kovinkaan erilaisia määriä, kuin jos pestävänä olis esim. taskuvaippa + pari lisäimua, taikka sisätasku+imu+villikset.
Systeemin virittäminen sänkyyn vastaisi kai suurin piirtein vaipan laittoa päälle... sama kai se on asetteleeko niitä kerroksia sänkyyn vai vauvan päälle (paitsi ettei sänky rimpuile).
Eli siis aika lailla normaalin kestoilun vaivannäöllä kai liikuttaisiin?
Tuo kommentti vauvan vilustumisesta ilman vaippaa nukkuessa kuulostaa kyllä ihan varteenotettavalta, täytyypä miettiä sitä.
Kakkonen kyseli tosta motivaatiosta.
Eli mä tosiaan näkisin asian niin, ettei siitä olisi juurikaan lisävaivaa (selitys edellisessä viestissä) jos joka tapauksessa kestoilee.
Hyötyinä näen ilmakylvyt ja ylipäänsä sen, että samaistun pieneen ihmiseen ja uskon, ettei se vaippa hyvältä päällä tunnu. Varsinkaan joku jättimäinen muhkea yövaippa ja vielä litimärkänä.
Jos kuivaliinakerroksen saa tuossa viritelmässä toimivaksi, niin silloinhan vauva nukkuisi koko yönsä mukavasti ilman ammoniakin keskellä hautomista.
Googleta vvv vauvojen vessahätäviestintä tms. niin löydät ehkä jotain tästäkin.
No mun mielestä tuossa on kaksi lähtökohtaista toimimattomuutta:
1) tuolla tavalla sun pitää nukuttaa se vauva omassa sängyssä, jolloin pitää vaan toivoa, että vauva suostuu siihen ellet siis itse halua nukkua myöskin "vaipalla".
Yleensähän nuo pienet vauvat saattavat olla rinnalla vaikka tunnin parin välein yöllä ja vaikka puolisen tuntia kerrallaan, joten monet kokevat helpommaksi nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä, jolloin voi itse nukkua imetyksen aikana. Toki voit virittää koko vaippa-alueen vaikka parisänkyyn, mutta se kosteussuojakangas on aika kuuma nukkua. Itse käytin sitä aluksi patjan suojana kun rinnat vuosivat valtoimenaan maitoa.
2) toinen ongelma on se, että vauvat kokevat yleensä turvalliseksi ihan pieninä nukkua kapalossa tai unipussissa. Se taas ei oikein skulaa tuon vaipattomuuden kanssa. Ihan vastasyntyneellä lämmönsäätely ei vielä toimi kunnolla, joten kannattaa huolehtia siitä, että teillä on sisälämpötila aika korkea (ehkä joku 25-27). Nimittäin peittohan tuossa kastuu, joten lapsi on aika paljaalteen sen vaipan päällä. Siinähän kastuu nimittäin helposti paidan helma ja peitto, ja koska ne eivät poista kosteutta, tulevat kylmiksi nopeasti.
Mä olen omillani käyttänyt kestovaippoja ihan alusta asti myös öisin. Minusta ne ovat oikein kätevät. Omani ovat ihan pieninä vauvoina pissanneet sellaisia pieniä liruja muutaman kerran tunnissa, mutta yhdellä yövaipalla on pärjätty ellei ole tullut kakkaa. Kakkaa kyllä saattaa tulla vaikka joka yö. Jotenkin itsestäni tuntuu helpommalta pestä vain vauvan peppu ja vaihtaa vaippa kuin pestä koko vauva ja pedata sänky uusiksi kakan vuoksi.
Mun mielestä toi vaipattomuus on huomattavan paljon helpompi toteuttaa päiväsaikaan kun lapsi on hereillä. Nukkuessa olen surutta käyttänyt kestovaippoja.
Jos tuntuu, että lapsi hautuu pissassa, niin sitten on käytössä väärä vaippa tai pitää vaihtaa vaippaa useammin.
kokeilin käyttää kosteussulkua suojatakseni patjaa hikoilemiselta ja pukleilta ja ohivuodoilta, mutta nämä suojalakanat vain pahentavat hikoilua. Vauvan pään alunen oli ihan märkä aamulla. Minulla tosin oli vain lakana kosteussulun päällä. Eivät oikein toimi tai sitten ne pitää olla semmoisia pienempiä kankaita vain vauvan kohdalla.
Itse en näkisi ongelmaa pitää vauvalla avovaippaa alla. Senhän voi rakentaa parisänkyykin vain vauvan alueelle, mutta tosiaan poikalapsella ainakin se pissa lentää ylöspäin, jos on selällään. Kyllä niitä vaippoja kannattaa käyttää yöllä ja tehdä unista mahdollisimman levollisia, keskittymällä tosiaan enemmin unen katkeamattomuuteen ja helppoihin yösyöttöihin.
Päiväsaikaan olen pitänyt vaipattomia päiviä vauvalla siitä 4kk lähtien. Näinä päivinä olen todella tarkkaan yrittänyt bongata vauvan pissahädät ja vienyt potalle. Mutta näin syksyllä on liian kylmä pitää vauvaa ilman vaippaa alustalla. Käytän silti vauvaa potalla, jos nään että on kakkahätä tai ruokailun ja päiväunten jälkeen, jolloin osa pissoista ja kakoista menee pottaan. Tämä lähinnä siksi, että vauva saa mielikuvan siitä, että potta on se paikka minne oikeastaan pitäisi tarpeet tehdä ja potta tulee tutuksi. Vauvaa ei aluksi (4kk-5kk) tietenkään voi istuttaa, vaan pidetään käsivarren varassa. 6kk osaa jo paremmin kannatella itseä ja pyrkii jo istuma-asentoonkin tai tutkailee potalla varpaita. Aika alusta lähtien vauva on myös osannut ponnistaa pois, jos ei ole hätää. Muutenkaan vauvaa ei pidä istuttaa siinä potalla kuin pieniä hetkiä. Tämän täysistumistaidon miehet valitettavasti osaavat keksiä ihan aikuisiällä itsekin.
kokeilin käyttää kosteussulkua suojatakseni patjaa hikoilemiselta ja pukleilta ja ohivuodoilta, mutta nämä suojalakanat vain pahentavat hikoilua. Vauvan pään alunen oli ihan märkä aamulla. Minulla tosin oli vain lakana kosteussulun päällä. Eivät oikein toimi tai sitten ne pitää olla semmoisia pienempiä kankaita vain vauvan kohdalla.
Itse en näkisi ongelmaa pitää vauvalla avovaippaa alla. Senhän voi rakentaa parisänkyykin vain vauvan alueelle, mutta tosiaan poikalapsella ainakin se pissa lentää ylöspäin, jos on selällään. Kyllä niitä vaippoja kannattaa käyttää yöllä ja tehdä unista mahdollisimman levollisia, keskittymällä tosiaan enemmin unen katkeamattomuuteen ja helppoihin yösyöttöihin.
Päiväsaikaan olen pitänyt vaipattomia päiviä vauvalla siitä 4kk lähtien. Näinä päivinä olen todella tarkkaan yrittänyt bongata vauvan pissahädät ja vienyt potalle. Mutta näin syksyllä on liian kylmä pitää vauvaa ilman vaippaa alustalla. Käytän silti vauvaa potalla, jos nään että on kakkahätä tai ruokailun ja päiväunten jälkeen, jolloin osa pissoista ja kakoista menee pottaan. Tämä lähinnä siksi, että vauva saa mielikuvan siitä, että potta on se paikka minne oikeastaan pitäisi tarpeet tehdä ja potta tulee tutuksi. Vauvaa ei aluksi (4kk-5kk) tietenkään voi istuttaa, vaan pidetään käsivarren varassa. 6kk osaa jo paremmin kannatella itseä ja pyrkii jo istuma-asentoonkin tai tutkailee potalla varpaita. Aika alusta lähtien vauva on myös osannut ponnistaa pois, jos ei ole hätää. Muutenkaan vauvaa ei pidä istuttaa siinä potalla kuin pieniä hetkiä. Tämän täysistumistaidon miehet valitettavasti osaavat keksiä ihan aikuisiällä itsekin.
Oleellista on myös tietenkin se, että pottailemalla vauva saa harjoitusta tahdonalaiseen pidättelemiseen. Joskus vauva oikein tiristää pienen pissan pottaan, kun sille sanoo pispis tai muutenkin potalle päästyä, koska hän on selvästi ymmärtänyt potan idean. Kyllähän se on tavallaan lapselle todella ristiriitaista, että ensin opetetaan vuosi pissimään housuun ja sitten pitäisikin pissiä pottaan. Vauva oppii pelkästään vaippoja käytettäessä, että pissaa ei tarvitse pidättää ollenkaan ja että sen voi vaan laskea virtsarakon täytyttyä sopivasti housuun.
joka ei enää kakkaa öisin. Villa-alusta tosiaan ihoa vasten.
joka ei enää kakkaa öisin. Villa-alusta tosiaan ihoa vasten.
Sinänsä ekologisuus kunniaan, mutta toi menee mun makuun liian pitkälle. Vauvan hoito ei ole vaikeaa, vaan ihanaa, mutta toki siitä voi halutessaan tehdä tosi hankalan jutun. Mikä sulla tässä olis motivaationa? Siis ilmakylvlytkö? Nykyiset kertakäyttövaipat ovat jo todella hyviä ja kuivia, ei voi verratakaan entisaikojen vaippoihin. Ja jos haluat säästää luontoa, niin käytä kestiksiä. En näe yöllisissä ilmakylvyissä mitään järkeä. Ilmakylpyjä voit kyllä antaa päivisinkin. Ylimääräinen energia kannattaa vauvan äitinä käyttää vain ja ainoastaan vauvan hellimiseen ja sylittelyyn;-)