Työhaastattelu kenkäkauppaan. Apua! Kertokaa kaikki mitä tiedätte kengistä!
Mitä perusasioita kengistä pitäisi tietää? Mä en edes tiedä mikä on sandaletti, kertokaa mulle. Entä miten lestit, määritelläänkö niitä jotenkin numeroin, mistä mihin? Mitä muuta pitää tietää? Jos pyytävät mua vaikka myymään näytteeksi jotain kenkää niin miten myyn kun en osaa edes tiedä minkä tyyppinen kenkä on :D! Ei taida mennä putkeen se haastattelu, onneksi on pari päivää aikaa valmistautua.
Kommentit (10)
Soita jonnekin K-kenkään tai Andiamoon ja kysy jos niillä olisi vapaana edes vanhempi Mestarimyyjä kenkäalan kirja! Niitä voi jäädä joskus lojumaan kauppiaalle. Se on todella hyvä kirja ja sen avulla olet PALJON viisaampi kenkämyyjänä.
Voi rähmä kun minulla ei sitä enää ole, olisit saanut sen postikulujen hinnalla.
Vaikea on myydä ihmisille tuotetta, joka ei kiinnosta itseä sen vertaa, että tietäisi siitä jotain.
niin keskity lähinnä selvittämään siltä "asiakkaalta", että minkälaista kenkää se on etsimässä. JA muista tervehtiä asiakasta roolileikin aluksi :-)
Kai ne siellä opettaa sulle kenkätietoa, jos sut ottavat. Kunhan muuten olet siisti ja kohtelias :-) Hyvät kengät jalkaan sinne haastatteluun.
Yritä löytää K-ketjun mestarimyyjä tutkinnon kenkämyyjän oppikirja siinä on kaikki! Kysy sitä K-kenkäkaupoista, Keskolta tai saattaa olla kirjastossakin. Sen jälkeen osaat liki kaiken TEORIASSA kengistä.
Talvisin yleensä lämpimämmät ja kesäisin joko oranssit tai limenvihreät feikkicroksit.
Eli en osaa auttaa.
Mikä on kengän kieli? Mikä ei siis oikeasti ole kieli?
en suosittelisi..
no kuitenkin. Ota selvää mahd. paljon kyseisestä firmasta sillä työnantaja saattaa kysyä, että mitä tiedät yrityksestämme. Tutki vaikka netistä.
Ota selvää eri materiaalien käyttäytymisistä ja mitä hoitosuihkeita yms. pitää käyttää minkäkin kanssa. Esim. mikä käy mokalle ja venyykö nahka käytössä.
Euroopassa ja esim. USA:ssa on ainakin eri kenkäkokoja. Kannattaa opetelle ulkoa jos pääset kyseiseen liikkeeseen ja siellä on paljon ulkomaalaisia kenkiä.
Jotain minun tietojani:
-Platform kenkä on korkokenkä jossa on paksumpi pohja ja esim. 12-13cm korkoa ja tuntuu mukavilta jaloissa juurikin tuon korotetun pohjan ansiosta.
-Nyt on paljon muotia yli polven menevät saappaat (voi käyttää sanaa saappaat tai mielellään saapikkaat)
-Itse suosin nahka kenkiä enkä keinonahkaa sillä keinonahka kuluu selvemmin käytössä ja joka talvi täytyy ostaa uudet. Nahka kestää pitempään ja ero näkyy myös hinnoissa, nahkakenkä harvoin on alle 100e. nahka myös kestää hyvin (hyvin ja hyvin) kosteutta ja hengittää paremmin.
-Mokka ei ole syksyisin kovin fiksu valinta syyssateiden kannalta ja en suosittele loska keleille.
-nilkkurit ovat nilkkaan asti ulottuvat kengät joissa ei ole vartta.
-Kysyit jotain lestistä? se on siis se pohja jutska, jos sinulla on leveä jalka niin tarvitset leveämmän lestin.
-Päällinen on se kengän ulkopuoli.
-Sandaletit ovat juhlavammat korkokengät. niissä on toi varvasosa auki.
lastenkenkien tulee olla tukevat ja hyvää materiaalia.
En tiedä oliko noista lainkaan apua mutta oli ees jotain pientä..
Mutta jos itse haastattelisin jotakuta myyntityöhön niin en olisi kiinnostunut siitä, mitä hän tietää. Ei kenkiä niillä tiedoilla myydä, vaan vuorovaikutustaidoilla. Tiedot voi helposti opettaa uudelle työntekijälle, mutta jos tämä ei osaa lähestyä asiakasta tai ei osaa ottaa selville, mitä asiakas oikeasti haluaa, menestyminen työssä voi olla vaikeaa. Hyvä myyjä asettuu jokaisen asiakkaan asemaan ihan erikseen ja tajuaa, mitä asiakas tarvitsee vaikkei ymmärrä sitä välttämättä edes sanoa.
Myyminen on ihan muuta kuin nippelitietoa.
Sille joka kysyi että miksi hain kenkäkauppaan niin hain siksi että minulle kelpaa mikä tahansa työ mihin minut otetaan ja mukaudun itse siihen. Kirjaston nettipalvelussa näkyi että siellä on joku kenkäkirja hyllyssä, sen aion hakea tänään. Toivottavasti se on sellainen josta on oikeasti hyötyä. Keskon kenkien mestarimyyjä kirjaa yritin netistä löytää mutta en löytänyt. Jos jollain sellainen on turhanpanttina niin laittakaa huutikseen!
8, kiitos, tuli paljon uutta :).
ap