Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan- ja lastenhoitovastuun jako uusperheessä

Vierailija
02.09.2010 |

Avovaimoni on yksikön johtaja ja sitä myöten tekee pitkää päivää. Lisäksi hänellä on lisätyö, jota vääntää viikonloppuisin. Tulot ovat sitten sitä luokkaa. Kun muutama kuukausi sitten löimme hynttyyt yhteen, niin hän ilmoitti, että pidetään erilliset rahat. Samalla sovimme, että hän maksaisi puolet omakotitalon käyttömenoista ja puolet ruuasta. No, kauheen vittuilun jälkeen sain hänet ymmärtämään, että voisi vaikka pitää sen, mitä on sovittu.

Mutta nyt kysyn, että onko diili vieläkään balanssissa? Itse maksoin ex-akan ulos omakotitalosta ja tietysti velaksi, ts. mun rahaa menee velanmaksuun. Jotenkin kuitenkin pärjäisin näinkin, ei siinä mittään.

Mutta onko tämä oikeudenmukaista? Käytännössä tarkoittaa sitä, että avokki voi pitää aivan eri elintasoa kuin minä. Tietysti aattelee vielä, että kun on näin ahkera työnarkomaani, niin voi palkita itteensä kulutusjuhlilla.

Mutta mun näkökulmasta kattotuna voi kysyä, mitä MINÄ hyödyn tästä kuviosta?

Minä olen yksikön numero 2. Mulla on kaks pientä lasta, sen vuoksi oon kakkonen. Mä en voi ENKÄ haluu ryhtyä tekeen 10-14 tunnin työpäiviä, nytkin kun kello 17 haen piltit päiväkodista, niin yhteinen aika lasten kaa jää lyhyeksi. MUTTA mä voisin aivan hyvin tehdä lisäduunia viikonloppuisin ja paljon paremmalla palkalla kuin avokki. Nyt mä hoidan lapsia.

Hoida omat lapsesi? Kyllä, sen olen tehnyt. Mutta avokilla on YKSI lapsi, jota tässä kuviossa sitten hoidan. Mä haen sen iltiksesta. Käytännössä viikolla (ma-pe) on yleensä yksi ilta, jolloin avokki hoitaa lapsia. Muuten minä.

Kaks yh:ta ku panee hynttyyt yhteen, niin voisi ajatella, että molempien kodinhoidon- ja lastenhoidon taakka vähenee. Mutta: MUN VAIN LISÄÄNTYI tässä kuviossa. Oman lapseni lisäksi saan hoitaa vielä avokin lasta. Lisäksi kotitöitä on enemmän kuin silloin, kun asuin vain omien lasteni kanssa.

Ennen sain lastenhoitoapua nyt jo aikuisilta tyttäriltäni, joiden kanssa paljon pyörin. Nyt tämä apu on kadonnut jonnekin, eivät esim. tule yökylään meille. Kiitos kuuluu avokille. Eli hoidan vielä enemmän omia lapsiani aivan yksin kuin koskaan ennen. Omat lapseni ovat äidillään kerran viikossa. Yh-na mul oli silloin vapaata. Mitäs nyt on? Avokin mielestä mulla on tällöin mahdollisuus viettää ”äijäaikaa” hänen poikansa kanssa.

Mun mielestä avokki vois suurista tuloistaan maksella aivan hyvin jotain kylpylä- ulkomaanmatkoja- ruotsinlaivamatkoja. Antaa ees ekstraa mulle siitä, että joudun kattoon sen kakaraa työhommien takia. Lisäksi mun mielestä noin suurituloisen ei tarttis tehdä mitään viikonlopputöitä muutenkaan, on jo pirun ahnetta. Vois tämänkin ajan antaa nuorelle uusperheelleen. Miltäs ajatuksenjuoksuni kuulostaa?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä teidän pitäis tehdä uus diili? että elätte yhdessä tätä arkea. sillä eihän se ole oikein että perheessä toinen on rikas ja toinen köyhä, tai toinen on aina väsyny ja toinen pirteä, toinen kotona ja toinen ulkona viipottamassa.

Mä olen yh äiti , kotona hoitamassa lapsia, tällä hetkellä olen köyhä mutta omasta tahdostani. En itse jaksaisi seurustella ihmisen kanssa joka ei halua kohdata arkeani. mun mielestä lasten kanssa vietettyä aikaa ei voi rahassa mitata, on se vaan niin arvokasta.

sun kannattais ihan oikeen oikeesti jutella avokillesi mikä sun rahatilanne on ja miltä sun arki näyttää.tsemppiä sinne !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän