Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hihnoissa räyhäävät rakit

Vierailija
02.09.2010 |

Miten näitä tuntuu nykyään tulevan joka lenkillä vastaan. Omistajat tuskin pystyvät pitelemään suu vaahdossa rähiseviä otuksiaan. Kiva sitten ohittaa tällaisia oman koiran kanssa. Omistajat jotka eivät vaivaudu antamaan minkäänlaista peruskoulutusta koirilleen voisivat ulkoilla jossain metsässä. Parempi tietysti olisi olla ottamatta sitä koiraa, jos siihen ei ole aikaa ja kykyä panostaa piirun vertaa.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä takia pitä aina kävellä vääräll puolella tietä!

Mä kävelen ainakin vasemmalla puolella, kuten pitääkin.

Sulla taitaa olla aika paljon ongelmia elämässä, kun noin paljon pitää vihata..

sori vaan, mutta kävely on suositeltu oikealle puolelle kuten muukin kevyt liikenne. Ennen vanhaan maanteillä käveltiin vasemmalla ja pyöräiltiin oikealla.

pitäiskö sun sitten ilmoittaa tästä myös lainsäätäjille, koska ilmeisesti heillä on nyt väärät tiedot asiasta. Tällä hetkellä nimittäin tieliikennelain mukaan jalankulkijan pitää käyttää vasenta reunaa.

"40 §

Jalankulkijan paikka tiellä

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Vierailija
2/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä sen ollessa n. 3 kk ikäinen, siis ihan pentu, tuollainen iso pitkässä hihnassa oleva koira hyökkäsi ja puri sitä päähän aika pahasti. Ja siis se mun koira ei silloin todellakaan mitenkään ärsyttänyt sitä toista koiraa. Eikä normaali koira hyökkää pentua puremaan, jälkeenpäin kuulin tämän koiran purreen myös toista koiraa täällä. No, eläinlääkärireissu siitä seurasi, ja se, että ison mustan koiran tullessa vastaan mun koira tulee mun jalkoihin, mutta saattaa alkaa rähistä, edelleenkin ,vaikka sitä pelkoa on todella yritetty kitkeä.

Ja mulla kaksi koiraa, jotka ei ikinä ole purreet ketään ja tietävät kyllä paikkansa laumassa, tää toinen vaan saattaa siiss edelleen rähjätä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tuo autopelko. Asutaan sellaisessa paikassa, jossa ei ole jalkakäytäviä ollenkaan, vaan koiran lenkitys tapahtuu tien vieressä. Lisäksi täällä on myös paljon traktoreita ja tähän aikaan vielä kauheampia leikkuupuimureita. Hitaasti mutta varmasti... Onneksi koira on reipastunutkin tässä viime aikoina. Jostain syystä meidän koira on tosiaan aika pelokas, semmoinen säikähtelijä. Ihmisistä kyllä tykkää onneksi, lapsistakin.

Meillä ei myöskään ole kevyenliikenteenväyliä ja vilkasliikenteinen tie 100 rajoituksella.

Mä kävelen pennun kanssa pellolla, tien suuntaisesti mutta tarpeeksi kaukana. Ja aina kun auto tulee, kiinitän sen huomion itseeni, otan muutaman tottelevaisuusliikkeen(istu, maahan) ja palkitsen koiraa. Ongelma on siinä että se ei kauaa jaksa vielä keskittyä ja auton tulon kuulee jo tosi kaukaa eli tilanne kestää aika kauan.

Mutta uskon että tästä ongelmasta päästään ajan ja sitkeyden avulla.

Vierailija
4/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on loogisesti koulutettava. Ei niihin räkyttäviin pikkupiskeihin varmaan auta mikään koulutus.

Vierailija
5/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Ja usein omistaja ei edes kiellä koiraansa rähisemästä. Tai sitten rauhoittelee tyyliin " hyyyväää musti, eeeeeiii saaaa" ja silittää.

Vierailija
6/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voihan siitäkin tulla kamala rakki, mutta toivottavasti nyt ei kuitenkaan. Olen huomannut, että kukaan ei enää nykyään anna koirien tutustua toisiinsa. Kävellään remmi tiukkana ohi tai vaihdetaan toiselle puolelle katua. Ehkä jos noita remmiräyhääjienkin olis annettu haistella muita koiria, niin ei olis moista ongelmaa. Tai sitten kasvatus vain mennyt täysin pieleen.

Vierailija
7/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan räksytystä. Koirieni haukkuminen on todella vähäistä mutta mikä on kun harva se päivä meidän portille jää jutustelemaan koiriaan ulkoiluttavat ihmiset. Heidän koiransa sattaa haukkua jopa 15min ja akat vaan juoruu.

Minäkin ihmettelen miksi koirien haukunta sallitaan?

Minä ainakin kiellän koiraani jos alkaa haukkua.

Vierailija
8/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kahden tällaisen koiran omistaja (pikkukoiria) ja ongelma on meillä ilmaantunut yllättäen ja aivan hiljattain.

Koirani ovat oppineet nopeasti sisäsiisteiksi, istu-paikka-maahan-odota -käskyt, tottelevat myös ongelmitta kaikkia käskyjä kotona. Molempia koiria on pyritty sosialisoimaan pentukouluissa niiden ollessa pentuja.

Perusluonteeltaan molemmat koirat ovat ujoja, eivätkä ne mielellään koskaan ole ottaneet kontaktia muihin koiriin, mikä on toisaalta ymmärrettävää, sillä kyseessä on hyvin pieni koirarotu ja lähes kaikki muut kohdatut koirat ovat aina olleet isoja. Pentuina molemmat ovat pelokkaasti vikisseet kun puistoissa ja lenkeillä isommat koirat ovat juosten lähestyneet.

Nyt aivan viime aikoina ovat koirani keksineet alkaa haukkua vastaantuleville koirille. Haukkuminen on edelleen hyvin pelkoon perustuvaa. Yritän itse tätä haukkumista kovasti kielloin hillitä, mutta otan toki ilomielin vastaan neuvoja ja vinkkejä, mitä itse tekisitte tässä tilanteessa?

Olen aiemmin kasvattanut kaksi noutajaa, joiden luonne oli paljon lauhkeampi, melkeinpä en edes puhuisi kasvattamisesta noin "helpon" rodun kanssa, aivan eri tavalla on saanut tehdä töitä näiden pikkukoirien kanssa.

Vierailija
9/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koirani tietää että olen pomo ja seuraa minun reaktioitani ohittaessamme vieraan koiran. Koska en reagoi mitenkään, koirakaan ei reagoi. Se luottaa, että pomo tietää miten toimitaan. Räyhäävä koira on epävarma ja puolustaa johtajan ominaisuudessa taluttajaansa (lauman jäsen). Ensiksi pitäisi siis pistää johtajuusasiat kuntoon ja opettaa perustottelevaisuusasiat koiralle. Tähän kuuluu toisten koirien ohittaminen. Tervemenoa jonkin koirakerhon koulutustilaisuuteen, jos ei omat kyvyt riitä.

Vierailija
10/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi tämä kommentointi täällä on näin ala-arvoista? Tästä aiheesta olisi mukava ja hyödyllistä saada aikaan asiallista keskustelua.

Tervemenoa jonkin koirakerhon koulutustilaisuuteen, jos ei omat kyvyt riitä.

Parempi tietysti olisi olla ottamatta sitä koiraa, jos siihen ei ole aikaa ja kykyä panostaa piirun vertaa.

Vierailija
11/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voihan siitäkin tulla kamala rakki, mutta toivottavasti nyt ei kuitenkaan. Olen huomannut, että kukaan ei enää nykyään anna koirien tutustua toisiinsa. Kävellään remmi tiukkana ohi tai vaihdetaan toiselle puolelle katua. Ehkä jos noita remmiräyhääjienkin olis annettu haistella muita koiria, niin ei olis moista ongelmaa. Tai sitten kasvatus vain mennyt täysin pieleen.

Vaan vapaana.

Ja jos ohituskoulutus on kesken, silloin mennään ohi tien toiselta puolelta.

Vierailija
12/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä voi asioista tietävien ihmisten opastuksella harjoitella tottelevaisuusasioita muiden koirien läsnäollessa. Minusta esim. palveluskoirien omistajilta voisi velvoittaa jäsenyyttä johonkin palveluskoirakerhoon ja osallistumista koulutuksiin.

Vierailija
13/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koirani tietää että olen pomo ja seuraa minun reaktioitani ohittaessamme vieraan koiran. Koska en reagoi mitenkään, koirakaan ei reagoi. Se luottaa, että pomo tietää miten toimitaan. Räyhäävä koira on epävarma ja puolustaa johtajan ominaisuudessa taluttajaansa (lauman jäsen). Ensiksi pitäisi siis pistää johtajuusasiat kuntoon ja opettaa perustottelevaisuusasiat koiralle. Tähän kuuluu toisten koirien ohittaminen. Tervemenoa jonkin koirakerhon koulutustilaisuuteen, jos ei omat kyvyt riitä.

Äsken jäi lainaus pois

Vierailija
14/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa pitää vapaana. Miten ihmeessä koirat tutustuisivat toisiinsa, jos sitä eivät saa tehdä remmissä.

Vierailija
15/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai meinaatko sä, että niiden koirien omistajat voidaan velvoittaa kouluttamaan muita koiria ja koiranomistajia palkatta (tai vielä maksamaan jotain jäsenmaksua itse) ihan vaan siksi, että ovat vammaisia ja tarvitsevat apua?

Vierailija
16/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mene kauaakaan kun rittää pullon näyttäminen.

Vierailija
17/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuritalossa asuu koira, jota todella pelkään vaikka yleensä pidän koirista (itsellänikin on ollut koira). Kyseessä on isokokoinen rottweiler, joka tuntuu vihaavan erityisesti lapsia. Aina, kun tuo koira tulee vastaan niin se aloittaa todella vihamielisen murinan suu vaahdossa. Koira on sen kokoinen, että jos se haluaa hyökätä, niin omistaja ei sitä pysty pitelemään. Pelkään todella lapseni puolesta, sillä en pysty häntä suojelemaan jos koira hyökkää.

Ikävintä on, että ko. perheeseen on juuri syntynyt vauva. Tässä sitten odotellaan uutisia: "rottweiler raateli pikkuvauvan".

Vierailija
18/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai meinaatko sä, että niiden koirien omistajat voidaan velvoittaa kouluttamaan muita koiria ja koiranomistajia palkatta (tai vielä maksamaan jotain jäsenmaksua itse) ihan vaan siksi, että ovat vammaisia ja tarvitsevat apua?

Vierailija
19/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita tietämättömät ihmiset ottavat tutustumatta ja välittämättä niiden koulutustarpeesta.

Vierailija
20/51 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki oli aikaisemmin tällä viikolla kun veimme omia isoja koiriamme koirapuistoon. Siellä on vierekkäin pienten puoli ja isojen puoli.

Isojen puolella oli puoli tusinaa pieniä ruskeita terrierejä, jotka juoksivat väliaidan reunaa eestaas kauhean räyhäyksen kera. Terrierien omistajat puolestaan karjuivat naama punaisina koirilleen, että olkaa HILJAA!

Pienten puolella oli yksi iso koira. Me mentiin sinne, ja meidän jälkeen tuli vielä neljäs. Ne nuuskivat toisiaan, painivat, juoksivat ympäriinsä eivätkä viitsineet noteerata mitenkään niitä raivopäisinä räksyttäviä terrierejä.

Viime vuoden aikana on myös yhä enemmän ollut niitä tapauksia, että kun koirapuistoon menee, siellä on entuudestaan yksi koira, ja sen isäntä sanoo aidan takaa että tänne eivät muut voi tulla, kun koira ei tule toimeen muiden koirien kanssa. Mielestäni jos koira ei tule toimeen muiden koirien kanssa, sen pitäisi olla se, joka väistää muita, eikä päin vastoin.

Pienetkin koirat oppivat sosiaalisiksi ja olemaan pelkäämättä isoja koiria, jos ne saavat pienestä asti ottaa kontaktia ystävällisiin isoihin koiriin. Mutta rajansa kontaktillakin - minunkin ison (70 cm) kiltin koirani poskivilloissa on joskus roikkunut räksyttävä mäykky, jonka emännän mielestä oli suloista, kun se ei yhtään pelännyt isoa koiraa. Minusta se taas ei ollut ollenkaan suloista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä