Neuvola täti sanoi, että
" Sitten kun vauva on 8kk, voit antaa kalaa ja jollei tykkää, niin ei se haittaa. Voi myös antaa leipää ". Vauva on muutaman viikon päästä 8kk.
Tarkoittiko tuo että annan vauvalle sellaista kalaa, mitä on piltti purkeissa vaan annanko ihan tollasta kalaa mitä itse syömme ? En kehdannut enään kysyä, olisi tullut tyhmä olo.
Ja tuosta leivästä, mikä olisi hyvä leipä tuon ikäiselle ?
Kommentit (5)
Sen vuoksi parempi ehkä antaa piltti purkista.
Pehmeää leipää eli vaaleata ja ne kuoret voi leikata pois. Siinä leivässä on hyvä olla mahdollisimman vähän lisäaineita. Parasta tietenkin olisi itse tehty leipä.
Mä tarjoaisin ihan sitä samaa kalaa mitä itse syötte, kunhan muistat, että ei saa olla suolaa ja hyvin maltillisesti muitakin mausteita (huom. useat mausteseokset ovat suurimmaksi osaksi suolaa).
Me ollaan annettu lapselle vaaleaa leipää, josta on kuori leikattu irti. Myös leivästä kannattaa tarkistaa suolapitoisuus. Leivän voi pilkkoa pieniksi paloiksi, niin napero saa mukavaa sormiruokaa popsittavaksi =)
Samaa kalaa siellä Piltti-purkissa on kuin teidänkin lautasella, teollisemmin muussattua vain. Eikä sisällä suolaa. Luultavasti teillä on terveellisempääkin, jos teillä on esim. lohta ja Piltissä jotain turskaa.
leipää en vielä anna, mutta lohta ja muikkua on saanut :)
8½kk ja ollaan annettu lohta, seitiä, ahventa ja kuhaa tähän mennessä, peruna-kasvissoseen seassa. Kaikesta on tykännyt. Teen itse vauvan ruoat. Kalan laitossa on tärkeä muistaa ettei käytä suolaa ja että tarkistaa, ettei jää yhtään ruotoja. Mausteeksi voit halutessasi laittaa tilliä tai ruohosipulia.
Leipää ei vielä anneta.