Saako kukaan oikeasti työtä, jos ei ole juuri siitä hommasta kokemusta?
Ainahan niin sanotaan, että työ opettaa ja että koulussa saa vaan valmiuksia oppia. Niin varmasti on, mutta saako kukaan tänä päivänä työtä, jos juuri sellaisesta työstä ei ole kokemusta? Kun itse olen hakenut lähinnä sellaisia töitä, joista on kokemusta, mutta silti työn saanti on todella nihkeää. Aina löytyy joku, jolla on juuri siitä alasta (vaikka olisi sitten nelikulmaisten pyörien valmistus) vielä enemmän kokemusta.
Miten sitten muka onnistuisi "alan vaihto", kun ei olisi sitten kokemusta juuri siitä alasta lainkaan? On nimittäin tosi kannustavaa kuunnella "vanhojen" ihmisten tarinoita siitä, että kun he tulivat siihen ja siihen firmaan töihin, niin eivät he mitään alasta tienneet, mutta työ opetti. Mutta kun ei se vaan enää onnistu tänä päivänä!
Kommentit (13)
aloitin yhden työn kun olin vasta opiskeluvaiheessa. minulla ei ollut mitään kokemusta mutta pikku hiljaa kehityin työssäni sanalla sanoen loistavaksi. nyt olen viihtynyt hommissa 15 vuotta.
toinen työ on taas niin erityinen ala, ettei sinne hakijoilla yleensäkään ole työkokemusta lainkaan. ei myöskään minulla, mutta silti tein sitä yhteensä 6 vuotta.
Vaihtanut aika totaalisesti kolme kertaa sellaiseen paikkaan mistä ei ole kokemusta ja kyllä olen työn saanut.
saanut niin, että ei ole ollut kokemusta kyseisistä hommista. Ihan vain on luotettu siihen, että pystyn ja sovellun tehtäviin;-D. Humanisti kun olen, se koulutuskaan ei mitään tarkkaa työtä tai tehtävää määrää..
rva 40v, aloitin työt 14 veenä, ekat siis, ja aina olen mennyt paikkaan, josta en ole omannut kokemusta, siis alallisestikaan.
olla tehnyt mutta vastaavaa.
Esim.olet hakenut somistajan työtä vaikka et ole juuri sellaista tehnyt mutta ollut vaikka kangaskaupan kassana jne.Ymmärrät varmaan pointtini.
Ilmeisesti nämä kokemuksenne ovat toisenlaiselta ajalta kuin nyt vallitseva? Koska minusta ainakin tuntuu, että hakijoita on aivan törkeesti tehtävään kuin tehtävään ja aina löytyy joku, jolla on juuri siitä ihan hirmuisen paljon kokemusta.
muutenhan sitä kokemusta ei saa.
Nykyisessä taloustilanteessa moni joutuu hankkimaan ensin työkokemusta esim. koulutuksen aikana ja sen jälkeen työkkärin ilmaisilla harjoitteluilla.
On myös tehtäviä, joihin ei ole paljon hakijoita. Esim. täällä Pohjois-Suomessa ei juurikaan ole psykologeja työttömänä, ja moneen paikkaan valitaan vastavalmistunut. Toki koulutukseen kuuluu 5kk harjoittelu, mutta sen ei välttämättä tarvitse olla samalta sovellusalalta kuin työ.
Kentaurista, snowteamista, happyhomesilta, stellanssista, Ison valinnasta ja talotaikureilta ainakin saa.
Kentaurista, snowteamista, happyhomesilta, stellanssista, Ison valinnasta ja talotaikureilta ainakin saa.
ja myös jagué jardaanilta.
Kiitti vinkistä! Lähetän heti hakemukset!
ja myös jagué jardaanilta.
alalta johon ei kokemusta eikä koulutusta.
Ihan ok palkkaisen vielä:) Mu elämänkokemukseni katsottiin eduski.
Tarjottiin toisestakin paikasta töitä johon ei koulutusta tai kokemusta.
Ala tuttu, mutta toimenkuva ihan erilainen kuin aikaisemmin. Eli en voi sanoa, että en tiedä alasta, mutta omista tulevista työtehtävistä ei juurikaan mitään tietoa... Kai se työ tekijäänsä opettaa :)