Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon vuokraus

Vierailija
31.08.2010 |

Onko kukaan täällä vuokrannut asuntoa? Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?

Tietysti kait se vuokran määrä, sisältyykö siihen sähkö ja vesi. Mahdollinen vuokratakuu, vuokralaisen irtisanominen, irtisanomisaika vuokralaisella.

Unohtuuko jotain vielä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kovasti näistä vinkeistä! :) Hyviä huomioitavia asioita tuli esiin!

Vierailija
2/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha maksaa todella pienestä vaivasta. Välittäjän käyttö kun ei takaa hyvää vuokralaista.

Netissä on valmiita lomakkeita, katso niistä mallia.

Vuokrankorotus kannattaa kirjata valmiiksi, esim. vuokrankorotus sidottu elinkustannusindeksiin tms. (ja huomaa, että nimenomaan korotus, jos laitat, että vuokra, niin jos indeksi laskee niin samalla laskee vuokrakin).

Sopimuksessa on myös vuokranmaksupäivä (esim. kuukauden 5. päivä). Ja ota aina vuokravakuus, ihan aina! Jos siinä on ongelmia, ei kannata vuokrata lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kieltää kirjallisesti kaikki remontit ilman vuokranantajan kirjallista lupaa.

Suomessa vuokralaisella on todella hyvät oikeudet mm. mistään asunnon kulumisesta on vaikea saada korvauksia edes vuokratakuusta ja vuokralaisen irtisanomisaika on aina vaan se 1kk (paistai määräaikainen sopimus).

Vierailija
4/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokranantajana googlaapa Suomen vuokranantajat ry

Vierailija
5/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten suosittelen että käännyt ammattilaisen puoleen, mikäli haluat välttyä hankaluuksilta.

Silloin jos itse vuokraat tai myyt asuntoa, sinun tulisi olla jatkuvasti tavoitettavissa, ihmiset soittelee ja kyselee, ja jos olet esim sellaisessa työssä jossa puhelinta ei voi pitää auki se ei oikein onnistu. toinen on asunnon näytöt, vuokraehdokkaiden haastattelut yms..

On eriasia vuokrata asuntoa "harraste mielessä" kuin työksi. ymmärrät varmaan.

Luottotiedot on nykyisin hyvä tarkistuttaa, se maksaa, mutta välittäjä pystyy sen tekemään helposti! Ilmaistahan tämä ei ole, mutta esim mulla palkkio on kuukauden vuokra. ei siis mikään kohtuuton summa.

Vierailija
6/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, siis itse olisin vuokranantaja.

Sehän siinä on juuri, että varmasti hyvän vuokralaisen saisi.

Luottotietoja en huomannutkaan ajatella, vaikka tottakai mielessä oli, että sellaisen vuokralaisen saisi, että varmasti vuokransa myös maksaisi...

Vierailija
7/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt välitystoimistoa. Itse täytyy vain käydä allekirjoittamassa vuokrasopimus. Olen toki itse hyväksynyt välitystoimiston esittämät vuokralaiset. Homma toimii ja kaikki sujuu oikein.

Vierailija
8/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos kakkoselle vinkistä! Näyttää hyvät sivut olevan.

Vierailija
9/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen vuokrannut itse. On mennyt hyvin, mutta oma vaivannäkönsä siitä on. Vuokralaiselle halvempi ratkaisu.

Polttaako vuokralainen, onko lemmikkejä? Vesimaksu, sisältyykö vuokraan? Kuinka monta asuntoon muuttaa?

SÄhkön on aina vuokralainen ottanut omiin nimiinsä suoraan edelliseltä, ettei erillisiä kytkentämaksuja ole tarvinnut maksaa.

Remontoinnista ja korjaamisesta sopiminen/kieltäminen. Osta valmis vuokrasopimuspohja kirjakaupasta, siinä käydään kaikki asiat läpi.

Missä ilmoittelet? Netistä tulee paljon sähköpostikyselyjä, toisaalta pelkkä näyttö vain esivalituille/kiinnostuneille jne. toimii.

Vierailija
10/10 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuoda lemmikkejä, saako tupakoida ? Vuokranantajana olen aina käyttänyt välitystoimistoa. Paperityöt tulevat kuntoon, luottotiedot tarkistettua ja välitystoimistolla on asunnollesi enemmän potentiaalisia vuokraajia kuin itse pystyt tavoittamaan. Välittäjillä on kyllä ikävä tapa esittää liian optimistisia hintapyyntöjä ( toimeksiannon toivossa?)ja sitten pitää tiputtaa alaspäin ja aikaa kuluu :-( eli jos haluat löytää vuokralaiset nopeasti, kannattaa olla selvillä hintatasosta. Ai niin, lisäehtona on ollut vielä , että vuokralaisella on kotivakuutus (erityisen tärkeä, jos asunnossasi on uusia/kalliita kodinkoneita).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän