Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kukaan käyttänyt mitään nukahtamis/unilääkkeitä tai melatoniinia raskauden aikana??

Vierailija
31.08.2010 |

Itselläni todella pahaa unettomuutta ollut nyt jo neljättä viikkoa. Lääkäri kirjoitti reseptit opamoxeille ja melatoniinille. Arveluttaa niiden käyttö vaan..

Viikkoja on nyt 25+ ja en tosiaan jaksa tätä menoa loppuun asti. Melatoniinia kokeilin parina iltana, mutta ei se kyllä auttanut juurikaan. Teki entistä pahemman väsymyksen, mutta uni ei tullut oikeestaan yhtään sen nopeammin.. Nyt mietin, että uskallanko ottaa Opamoxin. Minulla on myös koskematon paketti Stilnocteja jäänyt kaappiin, kukaan niitä käyttänyt koskaan?

Ja kyse siis raskaudenaikaisesta käytöstä!

Kellään mitään kokemuksia asiasta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko raskauden ajan ja lisäksi otin puolikasta nukahtamislääkettä sillon tällön. oli niin paha unettomuus,että oli pakko. opamox on yleisesti käytetty raskausaikana. Jotku käyttävät jopa 3x30mg päivässä. Joten sitä käyttäessä olisin huoletta ja ota jo tänään

Vierailija
2/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäävät koukkuun ja sitä rataa. Todella lyhytaikaiseen käyttöön, ja pienillä annoksilla.

En kyllä itse suostuis ottamaan mitään. Nämä joilla on ennestään mielenterveysongelmia taustalla on sit taas asia ihan erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytin koko raskauden 1-2 tbl iltaisin. Riippuvainen kun olin, niin en pystynyt lopettamaankaan. Vauvalle ei tullut mitään ongelmia.

Vierailija
4/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt vuosia nukahtamis ongelmista. Ja alkuraskaudessa ongelma räjähti käsistä =( Alkuraskaudessa käytin opamoxia 15mg tabletteina. Otin tabletista joko 1/4 tabletin tai 1/2 tabletin tai sitten kokonaisen. Teratologisessa sanottiin että se on täysin turvallinen. 70 luvulla tehty tutkimus huulihalkiosta oli virheellinen ja se tutkimus on toistettu. Eikä mitään haittaa ole koettu. Lääkettä pitäisi kumminkin käyttää niin että pitäisi viikossa 2 peräkkäistä välipäivää niin ei kehity sinulle eikä vauvalle riippuvuutta tai vieroitusoireita. Itse teen näin... Eli viikossa on väh. 2 peräkkäistä päivää ilman.

Zopinoxia taisin saada viikoilla 26... Se tarkoitettu vaan harvakseltaan otettavaksi jos esim. pitää yöpyä vieraassa paikassa.

Eli minusta voit ilman huonoa omaatuntoa käyttää... Unettomuus on niin raastavaa että ei vauvallekkaan hyväksi...

Minulla mennyt lisäksi vuosia ketipinor unettomuuteen 25mg-125mg illassa. Se on neurolepti jota paljon käytetään nukkumiseen. Minulla ei oikein enään auta... Mutta tuotakin voi syödä raskaana.

Minä taas olisin varovainen melatoniinin kanssa kun on raskaana. Luin jostain tutkimuksen että melatoniini vaikuttaisi vauvan sukupuoliseen kehitykseen, lähinnä seksuaaliseen suuntautumiseen. Voi tietenkin olla että tuo tutkimus on myös vanhentunut.

Nim. yökukkuja

Vierailija
5/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oletteko te riippuvaiset miettineet kuinka lapsellenne mahtaa käydä tulevaisuudessa? Jos tulee jotain murhetta ja surua, ja pahaa aavistamaton lääkäri heille bentsot tai unilääkkeet määrää.. Mahtaako tuosta sikiöaikaisesta altistuksesta jäädä jokin muistijälki aivoihin, ja riippuvuus kehittyy myöhemmällä ikää helpommin? Vähän niin kuin nikotiinireseptorit aktivoituvat tosi nopeaan, jos erehtyy lopettamisen jälkeen vielä polttamaan.

Kaikkea sitä tässä käy pohtimaan, kun kerran keskustelu avattiin.

Tosi asiahan on, että bentsokierteestä vierottaminen on todella pitkällinen prosessi, ja kestää yleensä puolet siitä ajasta, jonka lääkkeitä on syöty.

Vierailija
6/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että uniongelma ei tosiaan aina liity mielenterveysongelmiin. Vihaan niin näitä ketkä leimaavat psyk. potilaiksi unettomuuden takia...

Turha tulla tänne mielipiteitään jakelemaan jos ei ole kokenut kroonista unettomuutta...

nim. yökukkuja

Vierailija
7/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi asiahan on, että bentsokierteestä vierottaminen on todella pitkällinen prosessi, ja kestää yleensä puolet siitä ajasta, jonka lääkkeitä on syöty.

Minut vieroitettiin 2 kk:ssa yli 2 vuotta runsaana jatkuneesta bentsokierteestä suljetulla osastolla. Itsenäisesti en siihen pystynyt, mutta valvotuissa olosuhteissa se oli loppujen lopuksi helppoa.

Vierailija
8/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvoin monta viikkoa ja lopulta lääkäri kirjoitti mulle Surmontil-reseptin. Otin puolikkaan tabletin silloin tällöin kahtena iltana peräkkäin. Vieläkin mulla niitä on. Otin kuukaudessa ehkä yhteensä siis 2 tablettia. Auttoi minua kyllä. Ja ihan normaalilta 2,5-vuotiaalta tuo kuopus vaikuttaa :)

Vierailija
9/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana. Tiedän, että on tilanteita, joissa niitä on pakko käyttää, mutta tulee vain mieleen että eikö joissakin tapauksessa selvittäisi lääkkettömästi jos vaikka odottava äiti jäisi sairauslomalle tai saisi kotiapua tms. Lääkkeen pitäisi kyllä olla se ihan viimeinen konsti johon turvaudutaan.

Vierailija
10/23 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin muutaman tunnnin vrk =( Kokemusta löytyy. Ja kun ennestään on kolme lasta ja neljättä odottaa... Tuo unettomuus voi laueta kenen kohdalla vain yllättäen vaikka aiemmin olisi nukkunut hyvin. Siinä on vitsit vähissä jos on valvonut useamman viikon peräjälkeen....

Nim... Ennen hyvä nukkuja

Vierailija
11/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta raskauden aikana hormonitoiminta muuttuu, mikä itsellään voi aiheuttaa unettomuutta. Silloin ei välttämättä rentoutukset ym. auta, kun aivotoiminta käy hormonien vuoksi ylikierroksilla. Tällöin unettomuuteen vaikuttaa aivotoimintaa säätelevät lääkkeet, kuten opamox tms.

Vierailija
12/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole yksi ihmisen omista hormoneista?

Lääkäri ja neuvola ainakin olivat sitä mieltä että siitä ei ole haittaa.

Vierailija
13/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain muistaakseni diapamin kun en ollut kahteen yöhön nukkunut ja alkoi pää hajoilemaan unen puutteesta.

Vierailija
14/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolalääkäri määräsi minulle Opamoxia pahoihin nukahtamisvaikeuksiin. Söin yhden tai kaksi.

Vierailija
15/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolen välin paikkeilla siis. Kaksi kuukautta valvottuanni sain Opamox-reseptin, ja voin sanoa että elämä on helpottunut huomattavasti. Minulle riittää jo puolikas pilleri helpottamaan nukahtamista ja parantamaan unenlaatua.

Aloita ensin kokonaisella opamoxilla, jos siitä ei ole apua niin ota toinenkin (annostushan on 1-2tbl). Kun sain kierteen katkaistua, tulee uni jo ilman lääkettäkin. Ehdottomasti kokeilet, valvominen vie voimat ihan totaalisesti.

Rv 32

Vierailija
16/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Opamoxin sektiota edeltävänä iltana.

Ei ne lääkärit määrää lääkkeitä, joista on vaaraa vauvalle! Tietysti kannattaa pitää lääkkeidenkäyttö raskausaikana minimissään, mutta ei tuo nukkumattomuuskaan hyvä juttu ole! Lääkärit punnitsee aina lääkkeitä raskaana oleville määrätessään, että onko lääkkeestä enemmän hyötyä vai haittaa kokonaistilanteeseen nähden.

Tiedätkö, mikä sua valvottaa? Stressaatko, etkö saa unenpäästä kiinni, heräiletkö tiuhaan vai mikä? Mulla on ollut unettomuutta ennen raskautta, ja silloin kävi niin, että kroppa ei enää "osannut" nukahtaa, ja siihen unilääke auttoi tosi hyvin. Kokeile nyt kaikki mahdolliset konstit parina iltana (ulkoilua, terveellisesti syöminen, illalla hyvissä ajoin rauhoittuminen, sauna/kylpy/suihku, villasukat jalkaan, kaakaota) ja se unilääke, jos uni ei muuten tule. Jos saisit pari yötä nukuttua kunnolla, niin ehkä jatkossa nukahtaminen sujuisi helpommin?

Itseäni unettomuus vaivaa jos on kovasti stressiä. Silloin nukahtaminen on vaikeaa, ja kaikki asiat vaan pyörii mielessä nukkumaan käydessä. Tähän auttaa äänikirjojen kuuntelu mp3-soittimelta sängyssä. Valot pois, pää tyynyyn, nappikuulokkeet korviin ja silmät kiinni. Kun keskittyy kuuntelemaan äänikirjaa, niin stressinaiheet unohtuu, rentoutuu ja hups heijaa nukahtaa. Joskus olen herännyt aamulla kuulokkeet korvilla :-) Lisäksi äänikirjaa kuunnellessa ei tule kytättyä kellosta jäljellä olevaa uniaikaa (tuo kyttäys on itselleni satavarma keino valvoa koko yö).

Vierailija
17/23 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana nukahtamislääkkeiden syönnistä...?

Opamoxhan on sallittu raskaana oleville

Vierailija
18/23 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo

mutta silti suosittelen rauhoittumista, venyttelemistä, itsen kuuntelemista

hitaammin tulee apua mutta pysyvämpi vaikutus

edellyttää tietysti halua pitkäaikaiseen muutokseen omassa toiminnassa ts. toiminta ja suhtautuminen asioihin muuttuu sellaiseksi ettei tule tuota ylikierrosvaihetta ja kohtuutonta stressiä

nuo lääkkeet on vaan laastari ja toisilla menee useampi kerta ennenko tulee totaalistoppi vastaan että alkaa tajuta että kannattais ihan keskittyä kokonaisvaltaiseen muutokseen eikä laastaroida lääkkeillä...(näin ainakin täällä)

Vierailija
19/23 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siihen rentoutukset ja iteni kuuntelu paljon auta jos ei uni vain tule vaik kaikki muuten ok....

onko kukaan käyttänyt esim ,zolpidemiä RASKAUSaikana

Vierailija
20/23 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni ei vain tule. Olen ehkä vähän sellainen huolehtija ja stressaaja ja tämä ehkä osasyynä unettomuuteen. En pysty lopettamaan asioiden kelaamista nukkumaan mennessä. Kun vihdoin saan unta aamuyöllä, niin herään tottakai pissahätään ja vessareissun jälkeen sama homma! Eli uni ei tule, kun kaikki turhaakin turhemmat asiat pyörii päässä :/

Mutta kokeilen sitä Opamoxia huomenna, jos en saa unta tänäkään iltana..

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi