Perheessä seitsemän kehitysvammaista
...aikuista ja omat lapset siihen päälle. Mitäs tuumaatte?
Kyse siis pariskunnasta joka tekee päivätyönsä perhehoitajina.
Kommentit (17)
siinä täytyy olla vanhemmilla suuri sydän ja lapsetkin saavat erilaiset eväät elämään. Suvaitsevaisuutta oppivat ainakin.
asuvat työntekijöiden kotona. Todella rankalta.
asuvat työntekijöiden kotona. Todella rankalta.
"tavallisen" työn kautta?
Perheessä elämä on vähän erilaista :)
Onko teistä tehty televisio-ohjelma? Missä sen vielä näkisi?
Onko teistä tehty televisio-ohjelma? Missä sen vielä näkisi?
Onhan näitä perheitä useita, joissa työtä tehdään näin. Ja juu, ei heillä ole ulkopuolisia henkilöitä työssä. Joskus kyllä ostetaan esim. siivoojan palveluja ja lakanapyykit viedään osin pesulaan, mutta muuten perhe elää omaa arkeaan.
Aamulla herätään ja pukeudutaan, syösään aamupala, ulkoillaan ja laitetaan ruokaa, syödään ja käydään hoitamassa asioinnit, mahdolliset lääkärikäynnit ja sitä rataa.
ap.
ei ois minun homma eikä monen muunkaan
ei ois minun homma eikä monen muunkaan
useammassa. perhehoitopalkkiot ovat niin pieniä, että yhden hoitamisella ei elä. Hoitopalkkio on yleensä n. 800 e/kk ja työssä on kiinni 24/7.
ap.
Saako lapset tarpeeksi huomiota, siis rauhassa vanhempien kanssa ilman keskeytyksiä ja ajan kanssa?
Onhan tuossa melkoinen urakka ja työmaa. Olikohan juuri tästä perheestä juttu uusimmassa Perhehoitolehdessä?
ne kunnolla vai onko ne vähän kuin jotain hamstereita mistä saa hyvät rahat?
Minusta kehitysvammaisia asukkaita on liikaa. En tahtoisi omaani tuon kokoiseen hoitoperheeseen.
Onhan tuossa melkoinen urakka ja työmaa. Olikohan juuri tästä perheestä juttu uusimmassa Perhehoitolehdessä?
...joten on eri perhe. Kyllä näitä perheitä on useita kymmeniä ellei jopa satoja Suomessa.
Perheen lapset voivat oikein hyvin. Ovat sosiaalisia eivätkä tuijota vain omaan napaansa. Lapset jakavat toki vanhempansa monen "lapsenomaisen" aikuisen kanssa, mutta toisaalta saavat valtavasti huomiota, hellyyttä ja rakkautta perheen kehitysvammaislta jäseniltä.
Kehitysvammaiset perheessä puolestaan osallistuvat mielellään kodin töihin kykyjensä mukaan (kukaan ei pakota ketään, mutta heille on tärkeää olla avuksi): joku osaa silittää vaatteita, toinen viedä roskia, kolmas tykkää leikkiä lasten kanssa ja keinuttaa vauvaa - kuka nyt mitäkin tekee.
Minusta perhe on kadehdittavan täynnä onnea. Toki säröjäkin arjessa on, mutta niinhän kaikilla. Käytöspulmia ei juurikaan ole, se on erona silmiinpistävä verrattuna vuorotyöllä hoidettuun palvelukotiin. Kukaan ei katso kelloa ja odota että jonkun vuoro päättyy ja toisen vuoro alkaa.
ap.
Minusta kehitysvammaisia asukkaita on liikaa. En tahtoisi omaani tuon kokoiseen hoitoperheeseen.
Ei siellä ole niin paljon aikaa asiakkaille kun perheessä on. Hoitajia on yleensä vuorossaan yksi seitsemää kohti, mutta sekin on vähän silmänlumetta: vuorotyössä kukin vuoro joutuu istumaan raporteilla, tekemään paljon kirjauksia, selvitellä että kuka teki mitä ja kenen täytyy tehdä milloin mitäkin ja onko tuo juttu nyt varmasti tehty. Ja sitten pitää etsiä niitä puuttuvia sijaisia, seurustella ja vaihtaa kuulumiset vuorossa olevan hoitajan kanssa etc.
Perheessä jää paljon turhaa höösäämistä pois. Kukaan ei voita mitään sillä, että hakee jonkun asukkaan tai haitajan huomiota ja suosiota, eri havainnoista ei tarvitse koota palapeliä. Ihan jo asiakkaan voinnin seuraaminen on perheessä paljon tsmällisempää kuin vuorotyössä, koska asiakas ja hänen vointinsa tunnetaan.
Itse olen ensin tutustunut perheeseen ja sitten alkanut tehdä työt palvelukodissa. Näistä kokemuksista on kummunneet nämä pohdinnat.
ap.
kiitos vaan tärkeästä työstä mitä tämä perhe tekee. Nöyrä hatunnosto!
on ihanaa kun vanhemmat ovat turvallisesti kotona. Itse olen alkanut ihannoida perhehoitotyötä niin paljon, että olen alkamassa siihen itsekin.
ap.
että ne kehitysvammaiset asuu perheessä vai on vaan päivät niinkuin "päivähoidossa"?