Mä oon niin kyllästynyt vauvan pulautteluun! Vinkkejä, miten sen sais loppumaan tai edes vähenemään?
Kommentit (14)
Eli riippuu vähän vauvan iästä. Pienellä vauvalla auttanut röyhtäyttäminen. Siis sitkeästi, jopa kesken syötön (varsnikin jos maitoa tulee aluksi "helposti") ja vielä jonkin ajan päästä syötöstä.
Meillä vauva pulautteli ihan järkyttävästi. Loppui vähitellen ehkä 5kk iästä asi vähentyen.
Oon koittanu tota väliröyhtäyttämistä, mut välil ei jaksa, ku vauva aloittaa huudon, jos ruokailu katkeaa...
Oon koittanu tota väliröyhtäyttämistä, mut välil ei jaksa, ku vauva aloittaa huudon, jos ruokailu katkeaa...
meillä oli kovaa pulauttelua eikä auttanut vaikka kuinka röyhtäytytti vasta ikä auttoi kun tuli 7kk ikään niin loppui.
1.5 kk iästä alkaen aterian alussa. Käytännössä hernettä pienempi määrä (aluksi), mutta ihmeen tehokas. Toisilla auttaa peruna.
vauvan pulauttelut =) ?
Omani pulautteli paljon. Se väheni kun lähti ryömimään, ja loppui kun lähti konttaamaan 9 kk iässä.
vauvan pulauttelut =) ? Omani pulautteli paljon. Se väheni kun lähti ryömimään, ja loppui kun lähti konttaamaan 9 kk iässä.
söi ja pulautti, söi ja pulautti vielä lisää, Paino alkoi laskea, koska ei jaksanut syödä tarpeeksi.
Eli tyhjensi itsensä ihan tyhjäksi. Söi 1/2n tissin, sitten röyhtäytettiin ja sitten oksensi tyhjäksi. Söi 1/2 tissiä oksensi ja itki ja sitä rataa jatkettiin toiseen tissiin. Ei edes syöny vauhdilla. Tyhjensi sitten taas itsensä ja huusi nälkäänsä. Kaikki paikat täynnä kaarella lentävää maitoa ja itkua. Lopulta vaihdoin rintamaidon soijaäidinmaidon korvikkeeseen ja se alko pysyä sisällä ja itkutkin loppu. Lapsi alkoi oleen paljon rauhallisempi.
siis jos lapsi saa rintamaitoa. Loppumaan sitä tuskin saa ennen kuin vauva siirtyy pääosin kiinteään ruokaan.
Meillä pulauttelua selkeästi lisäsi mm.mausteiset, tuliset ruuat, kahvi ja suklaa. Melko runsasta pulauttelu oli siltikin mutta em. aineita nauttimalla se oli aivan järkyttävää. Lapsi parka itki itsekin. Aiheuttivat varmasti myös vatsavaivojakin. Kannattaa kokeilla. Ja ilman muuta kunnon röyhtäyttäminen!!
Jos, niin lue vinkkejä imetystuki-sivuilta.
Onko allergiat selvitetty? Voi olla yhtenä syynä pulautteluun. Onko pulauttelu aina yhtä pahaa vai välillä vähän parempi tilanne? Jos välillä on parempi tilanne niin aiheuttaja voi olla joku mitä et syö päivittäin - meillä se oli luumut, joita itse vedin kun oli maha kovalla... Selvisi kun vauva 4kk ja pulauttelu loppui kuin seinään!
Kuinka usein syötät? Itse tulkitsin joka itkun nälkäitkuksi alussa ja syötin vauvaa ihan liikaa - ylimääräiset tuli sitten pihalle. Pidä syöttöjen välillä ainakin 2h tauko (päivällä siis näin. Illalla lapsi tankkaa yötä varten ja silloin voi olla pitkäänkin tissillä tai syödä tosi usein. ). Koita muita rauhoittelukeinoja: sylittelyä, uusia virikkeitä (musiikkia, värikkäitä kuvia, vaikka sateeseen menoa), pierujumppaa,...
on vatsanportin akupiste. Sitä hieromalla aktivoidaan vatsanporttia ja pulauttelu vähenee.
Loppuu kun vauva kasvaa taaperoksi.
Meillä vaihdettiin paitaa pulauttelujen takia 5-10 kertaa päivässä. Käytössä oli puklurätit, mutta kyllä sitä pulauttelua tuli.