kristityt, miksi
aina, jos joku osoittaa aloituksensa suoraan muslimeille, niin ketjusta takuuvarmasti löytyy ainakin muutama kristitty provosoimaan ja kauhistelemaan. Sen sijaan kun aloitus on suoraan kristinuskoon liittyvä, ketjussa ei yleensä löydy muslimeita kauhistelemassa teidän tapojanne.Eikö yleensä hyvä esimerkki olisi se, että kysyttäessä kertoisi omasta uskonnostaan ja jättäisi toiset uskonnot rauhaan. Minua ainakin ärsyttää valtavasti jatkuva vänkäys kristinuskon tai islamin oikeellisuudesta. Eiköhän me kaikki kuolla, sitten jokainen näkee, tuleeko tuomituksi ja onko tuomarina Jumala, Jeesus vai Matti Nykänen. Siihen asti kukin voi käyttää omia aivojaan. Tiedon puutteesta ei tarvinne nykypäivänä kärsiä, mutta paratiisiin julistautujat karkottavat kaikki vähänkin analyyttisemmin ajattelevat ihan muiden aiheiden pariin.
Kommentit (43)
muslimeihin. Kylla taalla jyrataan kristittyjen taholta myos heidan mielesta muutkin ns. vaarauskoiset. Siksi en juurikaan tanne nokkaani pista, koska koen, etta asioista keskustelu vaittelyn tyyliin, ei juurikaan johda mihinkaan rakentavaan.
kun kuolema tulee, niin silloin on liian myöhäistä enää valita tietä, se on joko helvetti tai taivas, tää on karu totuus. missä haluat viettää iankaikkisuutesi??? se valinta on itse tehtävä jo täällä maanpäällä.
Taivaaseen pääsyn on Jumala valmistanut Jeesuksen kautta, jonka Hän rakkaudellaan lähetti ihmisille.
Onko muuten islamissa iankaikkista helvettiä? kun sanotaan että sinne joutuu mutta sitten nää ansaitut pisteet vähentää siellä olo aikaa??? vai???
Kyllä tätä jyräämistä kohdistetaan kaikkiin jotka eivät usko sillä juuri Ainoalla Oikealla Tavalla. Täällä ja varsinkin muualla.
Niin eivät tee kaikki kristityt, ei käsittääkseni edes suurin osa. Se on se valitettavan äänekäs vähemmistö. Jotkut kristityt pitävät kynsin hampain ja joka tilanteessa kiinni lähetyskäskystä (Tässä voisi kysyä, montako he saavat yleensä tulikivenkatkulla pelottelulla, käännytettyä?) ja jotkut vaan eivät voi millään käsittää sitä, että joku ei jaakaan heidän Ainoaa Oikeaa Totuuttaan. He eivät vaan voi käsittää, että kammottava kertomus viimeisestä tuomiosta, ikuisesta kadotuksesta jne jne ei juurikaan vaikuta ihmisiin joille raamattu on yhtä totta kuin kalevala heille. En ole sitä mieltä, etteivätkö kristityt saisi uskostaan täällä kertoa. Vaan ehkäpä paras keino houkutella uskoon ei ole se pelottelu.
Varmasti saan tähänkin vastauksia, joissa kerrotaan ettei oma elämänkatsomukseni ole vahva kun reagoin negatiivisesti. Ja kuinka jonain päivänä silmäni aukeavat jne jne... ja viimeistään viimeisellä tuomiolla jne jne... Mutta, sen näämme sitten;)
Tämä ei siis koske läheskään kaikkia kristittyjä, vain pientä osaa. Ja enimmäkseen täälläkin on todella hyvä taso keskustelussa:)
äänekästä osaa, mutta kuten sanoin: väitteleminen nostaa vain aggression. Itse en jankutuksen tuloksena ole uskoani valinnut, vaan oman vertailevan tutkimuksen. En usko, että jankkaamalla KUKAAN kiinnostuu mistään uskonnosta.
ajatellaan, joku on täällä palstalla kyselemässä elämän asioita ja ei saa vastauksia suoria vastauksia, vaan ehkä ja ehkä....pääset taivaaseen mutta ole joutunu käymään helvetissäkin ja jäätkin sinne.
niin kyllä hän varmaan on vihainen kun kuolee ja löytääkin itsensä helvetistä ja muistaa siellä oli uskovaisia mutta he eivät kertoneet, mikä on tie taivaaseen 100%:sti.
eikö ole parempi kun kertoo sen suoraan?
siinäpähän sitten jokainen miettii miten on.
tuskin se nyt mitään pelottelua on, kun siinä on kuitenkin Jumalan suuri RAKKAUS ilmoitettu.
Siunattua päivää kaikille.
josefiina4:
eikö ole parempi kun kertoo sen suoraan?
siinäpähän sitten jokainen miettii miten on.
Jos sen kertoo ketjussa jossa joku kysyy, että " miten pelastun" , niin mikäs siinä. Mutta jos sitä tulee paasaamaan ketjuun, jossa kysytään vaikkapa " muslimit, mihin ramadanin vietto perustuu" , niin ei, ei ole parempi. Ei sitä kysyjää kiinnosta, mikä on kristityn mielestä oikea tapa pelastua. Hän haluaa tietää ramadanista. Onko sitä niin vaikea ymmärtää? Jos pelottaa, että nyt se rassukka ei varmaan saa tietoa siitä, miten pelastutaan, niin voihan sitä aloittaa itse uuden ketjun vaikka otsikolla " näin pelastut, kristitty kertoo" . Eikä tarvitse kenenkään ajatella, että " olipas törppöjä kristittyjä, kun eivät kertoneet miten olisin voinut pelastua" . Se on sen sijaan huonoa käytöstä ja äärimmäisen hyvä osoitus puuttuvasta lähimmäisen rakkaudesta, että mennään siihen ramadan ketjuun selostamaan, miten muslimit ovat vääräuskoisia ja Raamattu on Ainoa Oikea Totuus...
Tai jos joku kysyy vaikka sitä, mihin pohjaa se, että muslimimiehellä saa olla neljä vaimoa, niin ei sinne tarvitse tulla selostamaan, miten moniavioisuus on syntiä ja kauhistus jumalan silmissä. Ei sitä kysyjää se kiinnosta. Pistäköön kauhistelija siitäkin oman ketjunsa pystyyn.
Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että eivät tämän palstan muslimitkaan mitään puhtaita, hyveellisiä pulmusia ole. Ihan samalla tavalla täällä on hyökätty kristinuskoa vastaan ja yritetty saada kristityt myöntämään, että Raamattu on väärä ja Koraani on totta... Mikä on todella hölmöä. Mutta nämä keskustelut ovat kuitenkin alkaneet omina keskusteluinaan, se on totta että muslimit eivät juurikaan ole käyneet " parjausreissuilla" niissä keskusteluissa, joissa on ollut kyse jostain kristillisestä jutusta.
Kävin tuolla vilkaisemassa tuota ketjun alkua ja täytyy sanoa, että olipa tökeröä käytöstä josefiina! Tuo ei ole ollenkaan se oikea tie, et sinä toisten uskoa halventamalla ketään kristityksi saa!
Oma elämä on kuitenkin aina se paras todistus, mitä sinä todistat halventamalla toisia?
Nopsasti vaan naputan muutaman ajatuksen. Aina tietyin väliajoin tänne palstalle tupsahtaa jotain kristittyä suuntaa edustava kirjoittelija, joka tietyn ajan jaksaa julistaa sanomaansa joka paikassa, myös niissä, joihin tuota sanomaa ei kaivata eli missä aihe on jotain ihan muuta. Hän julistaa oman uskonsa ainoaksi oikeaksi ja kertoo kaikkien muiden olevan matkalla helvettiin. Sitten vielä jaksaa ihmetellä, miksi muut eivät tuota sulata... Liekö yhtään kummallista, että juuri tuolla käytöksellä kyseisestä uskosta ei anneta kovin hyvää kuvaa?
Sitten tämä kirjoittaja katoaa ja jonkin ajan kuluttua uusi ilmestyy. Enkä muista nähneeni tämänkaltaisia kirjoittajia minkään muun uskonnon piiristä vai muistanenko väärin...
Ja kyllä, minä katson oikeudekseni puolustaa omaa elämänkatsomustani vaikka se tulkitaankin epävarmuudeksi (" etkö olekaan uskossasi vahva kuin noin älähdät?" ). Kyllä minä tosiaan älähdän jos joku satukirjaan (Raamattu) uskova tulee minulle suu vaahdossa selostamaan kuinka joudun helvettiin jne. Silloin tulee mieleen, että haluako itse tuollaiseksi? EN!
Keskustelun taso on täällä pääsääntöisesti upeaa, mutta muutamat " vouhottajat" pilaavat koko ilmapiirin tökeröllä käytöksellään, joten minunkin kirjoitteluni on vähentynyt.
Samaa olen pohtinut. Olisihan se aika surkuhupaisaa, jos Morrekin alkaisi täällä käännyttää meitä omaan ideologiaansa suvaitsematta vastalauseita, tai zkelvin alkaisi vaahdota, miten kaikkien pitäisi ymmärtää buddhalaisuuden ydin, juuri niin kuin hän on sen ymmärtänyt.
Miksiköhän näin ei tapahdu? :) Ehkä se on sitä sydämen sivistystä, jota näillä henkilöillä on, ja jota joiltakin puuttuu.
Ja sekin on mielestäni kurjaa, kun nämä " herranenkelit" syyttävät muslimeja pisteiden keräilystä, mutta mitä muuta he täällä itse tekevät kuin julistustyötä, joka käsittääkseni on pointsien keräämistä sekin.
Minusta on äärimmäisen mielenkiintoista ja tärkeää yrittää löytää yhtäläisyyksiä uskontojen välillä. Se on ihan yhtä mielenkiintoista kuin samankaltaisuuksien löytäminen esim. kansanperinteestä, joka on omaa alaani. On valloittavaa huomata, että samat tavat ja uskomukset ovat syntyneet yhtä aikaa täysin eri puolilla maailmaa...
Se kertoo meidän ihmisten samankaltaisuudesta, ja se on mielestäni ydin yhteisymmärrykseen, joka mielestäni voisi olla positiivisen muutoksen liikkeelle paneva voima. Peace, love, respect.
se on että sydämen kyllyydestä suu puhuu.
ei siinä mitään pisteitä kerätä jos puhuu Jumalan rakkaudesta ihmisiä kohtaan. melkein sama kun on rakastunut, niin sitä on niinkuin rakastunut Jeesukseen. hänen omat ovat morsiamia ja hän on sulhanen.
samanlaista kun ensikerran kohtasit rakastettusi halusit puhua hänestä ystävillesi.
Me emme pisteillä te yhtäänmitään, koska vain Jeesus on tie, totuus ja elämä, eikä kukaan mene Isän tykö muutoin kuin Hänen kauttaan.
Eikö tossakaan ole mitään lisäämistä. Suututti se sitten tai ei.
olen yhden tien kulkija ja oppinut esittämään asiat suoraan niinkuin ne on, en kiertele tai kaartele, piti siitä sitten joku tai ei pitänyt. Jumala jatkakoon siinä ihmisessä sitten työtä eteenpäin.
Voihan se tietysti kuulostaa pelottavalta, mutta jos se herättelisi ihmisiä ajattelemaan.
Kyllä tuolla noi otsikot on rönsyillyt muillakin, et sillei....
Eli kyllä sitä uskostaan kertoo vain siksi, että haluaa kertoa siitä hyvästä, minkä itse tietää saaneensa. Ei siinä mitään pisteitä keräillä Jumalan edessä. Se ei ole velvollisuus: varmasti moni kristitty on hiljaa uskostaan ja se ei tee heitä sen huonommiksi uskovaisiksi.
Amenhotepia taas peesaan siinä, että minäkin joskus olen tarttunut selviin virheisiin, mitä muslimit kirjoittivat kristinuskosta. Aikani niitä luin hiljaa ja kommentoimatta. Sitten aloin kokea, että on väärin olla hiljaa, kun tuolla tavalla kristinuskoa vääristellään monen ihmisen edessä. Nyt tämä kristinuskon kommentointi ja vääristely on selvästi vähentynyt:)
josefiina4:
melkein sama kun on rakastunut, niin sitä on niinkuin rakastunut Jeesukseen. hänen omat ovat morsiamia ja hän on sulhanen.....
Niin, mielenhäiriöhän se rakastuminenkin on. Ja samalla tavalla minusta tämä hurmioitunut julistaminen vie kauemmas itse asiasta. Anteeksi vain, tältä se tästä perspektiivistä näyttää. Kun julistamisesta ja oikeassa olemisen tarpeesta tulee sanomaa ja sisältöä tärkeämpää.
Minullakin on vahva käsitys siitä, mitä on hyvä elämä. Mutta enpäs taitaisi taipua sitä muille tuputtamaan. Aikamoisena huruakkana minua pitäisivät, jos läksisin tuonne toreille ja turuille onneani toitottamaan. Onni ja onnellisuus ovat kuin ovatkin subjektiivinen käsite, ja itse löydettävä.
Miten minun onneni voisi olla jonkun toisen onni - olisipa röyhkeätä ajatella niin. Sen sijaan on kiintoisaa kysyä, miten sinä, toinen ihminen koet onnen, rauhan, rakkauden. Ja todeta vain siihen, että ai jaa, mielenkiintoista. Tuossa ja tuossa kohtaa olemme vähän samoilla linjoilla.
Me muutkin kuin kristityt koemme yhtä voimakkaasti oman ideologiamme. Saamme yhtä huikeita kiksejä omista valinnoistamme; meditoidessamme, hiljentyessämme, rukoillessamme, suorittaessamme seremonioita, kuunnellessamme musiikkia, lukiessamme - kuka mitenkin. Meitäkin puhuttelee suuri voima/tunne/energia, kenties se sama joka sinuakin josefiina. Joten, älä sano, että totuuteen on vain yksi tie. Sillä silloin sinä et tiedä koko totuutta.
Hyviä pointteja tullut esiin.
Tuli sellainen mieleen... Miettivätkö nämä intohimoisemmat käännyttäjät koskaan millaista toisen housuissa on? Ei, en tarkoita sitä mitä arvetellette ei-kristityn elämän olevan koska kokemuksesta tiedän monella, joskaan ei kaikilla, uskovilla olevan siitä epärealistisen käsityksen. Tarkoitan pohditteko kysymystä, miksi joku henkilö ei ole kristitty? Tuskin se suomenmaassa on tiedon puute, olen minäkin koko ikäni kuullut tuota mantraa hirmuisesta helvetistä ja Ainoasta Oikeasta Uskosta. Luterilaiseen kirkkoonkin kuuluin ensimmäiset 18 vuotta elämästäni. Silti en ole kristitty.
Ja josefiina, syy siihen miksi en tykkää pelottelusta helvetillä EI ole se, että sitä pelkäisin. Vähän sama kuin minä pelottelisin sinua sängynalla olevalla möröllä. Minusta tuo (tehoton) pelottelu on usein epäkohteliasta. Asioista voi kertoa monella tapaa. Ainakaan minua ei kiinnosta uskonto, jonka sisältö näin ulkopuolisen silmin on lähinnä kuolemanjälkeisen piinan pelkoa.
Minusta tuntuu, että täällä palstalla kolahtelee yhteen erilaisten elämänkatsomusten erilaisuus. Islam ja kristinusko on siinä mielessä erilaisia kuin joku muu, että niissä uskotaan, että muuta tietä ei ole. Kun taas esim. Tinurille käsittääkseni kaikki tiet ovat yhtä hyviä ja että jokainen tulee uskollaan autuaaksi ja että kaikki tiet vievät taivaaseen. Siitä lähtökohdasta hyvin ymmärtää sen, että haluaa etsiä vain yhtäläisyyksiä eri uskonnoista ja on tyytyväinen niin. Mutta tämähän on elämänkatsomuspalsta ja käsittääkseni täällä saa kaikki kertoa omasta uskonnostaan ja elämänkatsomuksestaan niinkuin itse asian näkee.
Toinen asia on että meitä on täällä keskustelemassa erilaisia ihmisiä, jotka ilmaisemme itseämme kukin vähän eri tavalla. Toiselle on tyypillistä suorapuheisuus ja toinen tykkää vähän kaunistella ja olla kaunopuheinen jne. Kaikki omalla tyylillään. Siinäkin on hyvä miettiä että me tullaan erilaisista taustoista ja perheistä joissa on erilainen ilmaisu tyyli. Annetaan tilaa erilaisuudelle ;)
Sitten on vielä kulttuuri. Suomalainen keskustelukulttuuri on murroksessa kun kansainvälistymme ihan väkisinkin. Aasialaisessa kulttuurissa keskustelussa on voimakkaasti tunteet mukana. Siellä uskonnosta puhutaan yhtä paljon kuin päivän politiikasta ihan jokapäivän keskusteluissa. Aasialainen ei usko että uskot oikeasti asiaasi, jos et vähän suutu ja polje jalkaa. Kerrankin eräs ystävä keskusteli Helsingin ratikassa Somalin kanssa heidän tyylillään ja voitte arvata miten arvostelevat katseet hän sai niskaansa. Mutta se ei vielä mitään, kun Somali tämän jälkeen halasi tätä suomalaista ja kiitti hyvästä keskustelusta. Kertoi,ettei ole vielä aiemmin ollut näin hyvää keskustelua suomalaisen kanssa. Ja siinä todellakin huudettiin kristinuskosta ja islamista. Hän halusi Uuden Testamentin. Me ollaan suomalaisia, mutta me ei osata keskustella uskonnosta (vahva yleistys). Siitä kun ei saa puhua. Minun mielestä tässä asiassa on meillä oppimista ulkomaalaisilta. En tarkoita, että täällä pitää alkaa riitelemään, mutta oppia siinä, että ei se toinen tarkoita mulle pahaa välttämättä vaikka onkin erimieltä. Asioista voidaan olla erimieltä.
Muslimit eivät kerää mitään " pisteitä" . Mistäköhän tälläinen ajatus on saanut lähtönsä.
josefiina4:
melkein sama kun on rakastunut, niin sitä on niinkuin rakastunut Jeesukseen. hänen omat ovat morsiamia ja hän on sulhanen.
samanlaista kun ensikerran kohtasit rakastettusi halusit puhua hänestä ystävillesi.
Juu. Kyllä minä kerroin rakastumisestani ystäville - ja vaikutinkin varmaan hourupäiseltä :D Sen sijaan en yrittänyt saada ystäviäni rakastumaan mieheeni enkä varsinkaan uhkaillut heitä Helvetillä enkä arvostellut heidän elämänkatsomustaan.
Olemme kaikki tosiaan erilaisia, eri kulttuurien parissa eläviä jne. Se ei kuitenkaan estä muistamasta käytöstapoja.
...Siitä huolimatta haluaisin vähän korjata (tarkentaa :D) tätä mielikuvaa (vähän jälkijunassa, keskustelun otsikko kun ei ollut ns. suunnattu meikäläiselle ;D):
Jaimini:
Kun taas esim. Tinurille käsittääkseni kaikki tiet ovat yhtä hyviä ja että jokainen tulee uskollaan autuaaksi ja että kaikki tiet vievät taivaaseen. Siitä lähtökohdasta hyvin ymmärtää sen, että haluaa etsiä vain yhtäläisyyksiä eri uskonnoista ja on tyytyväinen niin.
Tavallaan :D. ...Hmm, sekoitatkohan sittenkin minut johonkuhun toiseen ;D? Olen yrittänyt omissa aloituksissani ja vastauksissani tuoda (edes rivien välistä) esille sitä tärkeää seikkaa omassa maailmankatsomuksessani (panteistinen luonnonuskova pakana), että mielestäni jokaisella on oikeus valita mihin uskoo, ja että
toivon
jokaisen tulevan onnelliseksi ja saavuttavan mielentyyneyden valitsemallaan tavalla. Taivaaseen en usko, mutta ei minua haittaa, jos joku uskoo :D. Ihan niin " ekumeeninen" en ole, että ajattelisin, että kaikki tiet sopisivat kaikille eikä uskonnolla olisi väliä. Kyllä sillä on, ja rikkautta on myös elämänkatsomuksien erilaisuus. Kunhan kunnioitamme toistemme oikeutta uskoa valitsemallaan tavalla.
Miettivätkö nämä intohimoisemmat käännyttäjät koskaan millaista toisen housuissa on?
Tottakai he tietävät , kun ovat itse joukus koneneet samanlailla. he tietävät miltätuntuu se synti taakka jota on joutunut kantamaan.
ja millaista elämää se kaikki sotku tuo,alkoholi, huumeet, rikokset ym.
ei niisti ominvoimin vapaudu ja siksi he haluavat kertoa ja auttaa missä olisi apu. Apu tulee Herralta, ylhäältä. Ei se ole helppoa ja kun joku sanoo että helvettikin on olemassa kuoleman jälkeen, kyllä siinä rupee pelottaa, aivan.
kun on jo helvettiä maanpäällä elämä, mutta sitä ei ole pakko jatkaa, siihen löytyy ratkaisu. pitää kolkuttaa Jeesuksen puoleen, siitä se tie aukeaa pikkihiljaa.
ei sekään helppoa ole mutta siinä et ole yksin, vaan olet Jeesuksen kanssa, jolla on valta ja voima.
Itse olen kommentoinut näitä ketjuja, jos joku muslimi vastauksensa ohessa tai osana väittää kristinuskosta sellaista, mikä ei pidä paikkaansa. Tätä tapahtuu valitettavan usein.