SUPERSUORITTAJAT: missä ajassa olette suorittaneet maisterin tutkintonne?
Olen aloittamassa maisteritason erillisvalinnassa kauppatieteiden maisterin-tutkinnon suorittamisen, ja kiinnostaisi tietää kuinka lyhyessä ajassa olisi MAHDOLLISTA/REALISTISTA suorittaa? Tutkinto on noin 120 op.
Kommentit (14)
suoritin 200 opintoviikkoa (ei siis pisteitä) 3,5 vuodessa. FM tutkinto. Samaan aikaan tein myös kahta työtä ja olin kolmen lapsen yksinhuoltaja:) Nyt ollut pari vuotta töissä ja aloitin väikkärin.
toi 60op/vuosi on normaalivauhti! Et oisko mahd. suorittaa melkee 120op VUODESSA? :) -ap
Mulla meni 5 vuotta, että sain 200 opintoviikkoa kasaan (olen FK). Tosin kahtena viimeisenä vuotena tein kumpanakin melkein 60 opintoviikkoa. Nuo viimeiset vuodet oli supersuoritusta, kun olin vielä töissä samaan aikaan. Alkuvuodet meni vähän ihmetellessä.
yh:na, vain yhden vuoden tästä täysipäiväisenä opiskelijana. Ja hyvät paperit sain :)
ETM
teillä tietoa onko gradua mahdollista aloittaa heti maisteritutkinnon alussa (eli pohjana on jo kandidaatin tutkinto)? Tekis sitä samalla kurssien kanssa...
Riippuu aivan alasta. Joillain aloilla ei ole lainkaan läsnäolopakkoa ja tiedän ihmisiä, jotka ovat valmistuneet niiltä 2 vuodessa. Sen sijaan esim. omalla alallani oli läsnäolopakko 90% opiskeltavissa aineista, joten ei voinut jättää mitään väliin. Sain kyllä opiskeltua nopeasti, kun osan tein sitten päivisin ja iltaisin vielä luin avoimessa osan kursseista etukäteen ja viikonloppuisin olin töissä.
En enää muista, että miten kauan tarkalleen ottaen opiskelin, mutta valmistuin 22-vuotiaana ja opintoviikkoja oli silloin kasassa 197,5.
kun hoisin samalla esikoistani kotona, myös siis gradun kirjoitin kotiäitinä ollessani.
t. se äitiyslomalla opiskellut, joka kirjoitti gradua aina kun vauva nukkui :)
eli aloin elokuussa vai syyskuussako se oli ja vajaa kolmen vuoden kuluttua heinäkuussa sain paperit. Reilu 20 opintoviikka ylimääräistä myös, en muista mikä se vaadittu opintoviikkomäärä oli. KTM ja luokanopettaja. Periaatteessa ei mahdollista koulumaisuudesta johtuen, jonkuin verran kikkailua (paikkakunnan vaihto) ja paljon töitä ja lukujärjestyksen sumplimista, niin onnistui, vaikka henkilökunta ihmetteli.
erillinen maisterisvalinta jos tarkoittaa sitä, että jo kandin paperit valmiina, niin siihenhän ei pitäisi kai muutenkaan mennä kovin pitkää aikaa. Jos se n. 60 op vuodessa on normaali, niin menisihän se 120 op vuodessa hyvinkin, jos vain järjestelyjen puolelta on mahdollisuus. Jos esim. joku MBA tyyppinen niin ei siinä yleensä pysty ajallisesti oikaisemaan...
joten vastaan minäkin tähän ap:n kysymykseen.
FM, luonnontieteellinen ala, suoritusaika 2,5 vuotta, opintoviikkoja kasaan tuossa ajassa 192,5. Opintopisteinä sit kerrottuna kahdella, vai?
Olin opiskelujen aikaan kahden pienen lapsen totaaliyksinhuoltaja, joten en tehnyt opiskelujen ohessa muita töitä kuin pakolliset syventävät harjoittelut. No, eipä ehtinyt kerääntyä kauheasti opintolainaakaan tuossa ajassa.
Maisterin tutkinnon jälkeen väittely ja FT myös 2,5 vuodessa.
Opiskeluajan lyhyydessä oli se huono puoli, että monta tärkeää kontaktia jäi luomatta ja verkostoja rakentamatta. Työllistymisessä kun noista voisi olla kummasti apua...
ja minkä voi ottaa vasta toisen jälkeen jne. Työmäärällisesti 120 op (jos se siis tarkoittaa noin 60 vanhaa opintoviikkoa?) vuodessa ei ole ongelma.
Tutkinnonkin sain suoritettua alle 13 vuodessa...
Jos kursseja voi suorittaa kirjatentteinä tai kirjallisina töinä, niin 60 opintopistettä vuodessa ei ole mikään ongelma.