Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä opettajan sijaisuuksia tehneitä?

Vierailija
25.08.2010 |

Minkälaista homma on? Onko aina ihan selkeää,mitä oppilaiden kanssa pitää tehdä, vai täytyykö paljon soveltaa itse? Miten oppilaat yleensä suhtautuvat sijaiseen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työllistämistukijaksolla ½-vuotta. Sain (jouduin) tekemään myös opettajien sijaisuuksia jokaisella luokka-asteella. Tai koulu oli niin pieni, että luokkia oli 1., 2., 3-4 ja 5-6. Helpoin luokka oli oikeastaan toka ja tuo 3-4-luokka. Eka vaikea siinä mielessä, että en osannut edes kirjoittaa "oikein", tyyppikirjaimisto oli juuri vaihtunut ja minä kirjoitin "vanhanaikaista".. Ja muutenkin ope/sijainen oli iso idoli pikkuisille ja se loi nuorelle minulle suuria paineita.

Isot koululaiset oli sit jo niin "isoja" että hyppivät silmille ja puhuivat törkyjä ja todellakin vedättivät joka lähtöön. Kurinpito-ongelmat kärjistyivät tuossa 5-6-luokassa. Mutta onneksi oli aina muut opet lähellä auttamassa.

Tuo jakso avasi tulevaisuuttani sen verran, että opettajan ammatti oli poissuljettu siitä eteenpäin. =0) Palkka oli ihan kiva sen ikäiselle, sain aina sen tuurattavan opettajan palkan määrän itselleni ja esim. johtajaopettajallahan se oli ihan jees....

Vierailija
2/10 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tunneille oli oikea ope jättänyt joko pelkästään käsiteltävät asiat (esim. 2.-luokkalaisille torstaina mittayksikköjä) tai sitten kirjasta oikean sivun tai sivut, jotka tehtiin tunnilla + läksyt. Eli mun ei tarvinnut siihen paneutua ollenkaan(ja millä eväillä olisinkaan tehnyt).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pidin kovasti, varsinkin saatuani vuosien varrella enemmän itseluottamusta.

Jotkut opettajat tosiaan antavat valmiit tehtävät, toiset ei. Sinun on kummassakin tapauksissa muistettava, että sinä olet sinä, ja nyt teette asian sinun eikä sen "oikean" opettajan tavoin. Sinäkin muuten olet _oikea_ opettaja, vieläpä varsin arvostettu sellainen. Itse ajattelin, ja ajattelen vieläkin, että opettajan nyt aina saa, mutta hyvä sijainen on kiven alla!

Tehdessäni ensimmäista sijaiskeikkaani, kohtasin todella hankalan kuutoluokan. Totesin, että jos minun täytyy olla monta tuntia viikossa kuukauden ajan 12 vuotiaiden kiusattavana, niin tulen hulluksi.Otin heti yhteyttä luokanvalvojaan ja selitin nöyränä tilanteen. Seuraavan tunnin tämä arvovaltainen nainen aloitti esittelemällä minut luokan uutena opettajana ja siirsi siten hieman omaa arvovaltaansa minulle. Ei minulla sen luokan kanssaloistavasi senkään jälkeen mennyt, mutta selvisin sentään suht ehjänä. Näin jälkeenpäin pidan soittoa luokanvalvojalle yhtenä fiksuimmista vedoistani. Älä sinäkään epäröi kääntyä konkareiden puoleen, me emme siitä katso sinua pahalla ja meillä on monta niksiä varastossa!

Äläkä ole itsellesi liian ankara. Jos putkahtaa taivaasta kahdenkymmenen varhaisteinin eteen pariksi tunniksi, voi olla ihan saavutus, että kaikki ovat suht hengissä päivän päätteeksi. Ajattele myös, että ketään ei saa kiusata, ja se koskee myös sinua. Vaadi kunnioitusta, niin saat sitä!

Suosittelen lämpimästi kokeilemista ja palkkakin on opiskelijalle (tai mikä sitten oletkin) ihan hyvä.

Vierailija
4/10 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt jonkin verran sijaisuuksia niin lukiossa kuin yläkoulussakin.

Tykkään kovasti sitä hommasta. Opettajasta ja tilantesta riippuen on joko ohjeet tai siten hiukan ylimalkaisemmat ohjeet.

Erittäinmukavaa puuhaa, kun tietää, et äei tarvitse otta liikoja itsessnä. Kun on tunnin pari tai maksimissaan viikon sijaisena, niin sitä on turha ottaa liian stressaavasti.

Olen aina auttinut sijaistamisesta. Lukiossa kieltämättä aineiden sisältö on sen verran vaativampia, että pitää itsekin perehtyä opetettavaan aineeseen jonkin verran, eli siis oikeasti aika paljon. "Kylmiltään" kun tulee luokan eteen.

Itselleni on toistaiseksi aika kivasti mennyt tuo "luokan haltuunotto", lienekö sitä että on iso mies, vai luonteesta, vai mistä, mutta aika kivasti on pärjätty vaikka onkin vain sijaistettu.

Sijaistaminen on kyllä maailman paras "täytehomma", ihan loistava ja nautin siitä.

Tietenkään vakituisena opettajana, en voisi suhtautua opetukseen aivan yhtä rennosti. Uskon kuitenkin pärjänneeni kivasti, kun olen uudestankin kutsuttu.

Vierailija
5/10 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrkii aina repimään sijaisen kappaleiksi, oli kyse millaisesta sijaisesta tahansa, joten luokan haltuunotto on se kaikista tärkein juttu.

Opettajasta ja tilanteesta riippuu onko opettaja jättänut valmiit ohjeet joka tunnille, vai onko sulla 6 tuntia täytettävänä jollain fiksulla, aineet lukujärjestyksen mukaisesti ja oppikirja mahdollisesti sulle saatavilla...

Vierailija
6/10 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus on selkeät ohjeet ja joskus ei - oppilaat vedättää ihan täysillä

itse tykkään

Vierailija
7/10 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu ison yläkoulun rehtori juuri manaili, että "ei nuo nuoret opiskelijatytöt pärjää..." On ihan onnessaan, kun on löytänyt pari iäkkäämpää vakisijaista. Tosin sanoi, että nuokin ovat tosi tiukilla verrattuna vakituisiin opettajiin, mutta ihan härdelliksi se menee, jos sinne päästää 23-vuotiaan gradua vaille valmiin maisterin. Nuo iäkkäämmät sijaiset ovat pitkän linjan opettajia, joista toinen sairaseläkkeellä selkänsä takia ja toinen irtisanoutui 25 vuoden kokemuksella lehtorin työstään, kun miehensä firma menestyy ja tekee vaan keikkaan virikkeeksi.

Vierailija
8/10 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tiukka, niin oppilaat on kohta pitkin pihaa ties millä verukkeella ja kiljuu, että sijainen antoi luvan.

Jos ei ole huumorintajua, niin kellään ei ole kivaa. Pitää ymmärtää, että kun on sijainen, niin pikkaisen ranttaliksihan ne tunnit menee.

Mutta oppilaat yrittää kyllä kaikki mahdolliset vedätykset. Selvitä siis tarkkaan etukäteen, mihin aikaan menevät syömään, saako kaksoistunnit oikeasti pitää yhteen jne.

Älä päästä ulos luokasta tai luokkaan ennen kellon soittoa.

Jos saat oppilaiden oman open kiinni, hän saattaa antaa hyvinkin tarkat ohjeet sijaisuusajalle. Jos reksi on soittanut sinut klo 7 aamulla samaksi päiväksi sijaiseksi, ei valmista ohjelmaa todennäköisesti ole.

Varustaudu ikäryhmälle sopivilla peli- ja leikki-ideoilla. Voit myös lukea ääneen tarinoita ja antaa oppilaiden piirtää. Helppo ratkaisu (ja tekijänoikeuslain vastainen) on ottaa mukaan video.

Voit myös teettää ryhmätöitä jostain helposta aiheesta. Pitää tietokilpailun. tms. Tärkeintä on, että sinulla on heti tunnin alussa homma hanskassa ja joku idea, mitä teette ja pidät siitä kiinni vaikka kakarat kuinka vinkuisi vastaan (periaatteesta). Muuten homma leviää käsiin.

Vierailija
9/10 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma siis aina itselle, kun joutuu ottamaan virkavapaata ja usein vielä palkattomana.

Vierailija
10/10 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten ei ole opettajalta valmiita ohjeita/tehtäviä. Johtuen juuri esim.äkillisestä sairastumisesta ym. Jos sijaisuus hyvissä ajoin tiedossa on yleensä selkeät ohjeistukset. Oppilaat osaavat yleensä hyvin itse kertoa, millainen käytäntö heillä on ollut missäkin asiassa/aineessa (tässä hyvä käyttää omaa harkintaa ja miettiä mitä uskoo. Oppilaat huijaavat sijaisia aika tehokkaasti:)).

Sosiaalinen ja jämäkkä saa olla. Oppilaat testaavat sijaisen ennen kuin saa oppilaiden luottamuksen ja auktoriteetin. Alusta asti oltava "selvät sävelet", niin ei riistäydy tilanne mahdottomaksi. Paljon riippuu lapsista ja heidän iästään, tosin ei aina siitäkään. Itselläni hankalin luokka koko aikana ollut aikoinaan toisen luokan oppilaat.

Joustava täytyy olla. Sijaisuudet saattaa tulla hyvinkin pienellä varoitusajalla. Itse esim. illalla luullut seuraavan päivän olevan vapaa, niin aamulla soitettu 7koulusta, että tulla heti.

Ensimmäinen vuosi on hankalin, kun ei itsellä vielä valmista oppimateriaalia ja kirjasarjat uusia. Vie aikaa perehtyä niihin ja opiskella asioita itsekin. Yleensä opettajan kirjat kyllä ovat hyviä ja selkeitä ja sisältävät paljon valmiita tehtäviä lapsille. Kirjoihin on hyvä tutustua etukäteen, jotta osaa niitä käyttää ja tietää mistä löytyy mitäkin. Ja jos pitkä sijaisuus on opetuksen tehokkuuden kannalta tärkeää tutustua oppimateriaaliin ja tehtäviin hyvin, eikä sokeasti noudattaa esim. vain opettajan kirjan lisätehtäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi