Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rv 31 ja paino noussut 3kg nyt 94kg/180cm ov

Vierailija
25.08.2010 |

Onko tämä painonnousu mielestänne ok näilä viikoilla ja kiloilla? Olen tarkka syömiseni suhteen, ei herkkuja, mutta kunnon ruokaa riittävästi ja runsaasti liikuntaa.

Lihoin ennen raskaaksi tuloa 5kg hyvin lyhyessä ajassa, enkä halua saada läskikiloja lisää.

Voiko lapselle olla jotain haittaa siitä, että painoni ei nouse enempää ja olen laihtunut odotusaikana, sen huomaa esim. reisistä ja kasvoista.

Tuntuu, että jotkut syövät luvan kanssa enemmän ja lihovat. Nämä naiset ovat olleet erityisen syyllistäviä siitä, miten vaarannan syntymättömän lapseni terveyden. Vauvamahani ei ole kovin suuri, koska olen pitkä vauva mahtuu hyvin pyörimään sisälläni. Se on kasvanut normaalisti ja liikkuu paljon.

Kiitos vastauksista! :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on kasvanut normaalisti ja liikkuu paljon."

Olisihan siihen muutenkin jo noilla viikoilla kiinnitetty huomiota neuvolassa.

Vierailija
2/6 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoloidenkin suhtautuminen painoon vaihtelee suuresti. Minun neuvolassani painosta ei ole tullut mitään palautetta. Muutenkin terveydenhoitaja on aika "rento", ei mittaile pajon mitään ym.

Niin minäkin ajattelen, että pääasia, että kasvaa ja liikkuu. Mutta tämä on ensimmäinen lapsi ja sen vuoksi mietityttää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummassakaan raskaudessa kuin 5kg ja terveitä ovat molemmat lapset.

Oon 160cm/60kg, raskauden lopussa siis 160/65.

Kyllä neuvolassa oltais puututtu ja tutkittu jos olis jotain syytä olla huolissaan.

Onnea loppuraskauteen! :)

Vierailija
4/6 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väh 10 kg pitäis tulla koko raskausaikana, niin et ehkä siihen pääse.

Jos lapsi painaa nyt noin 1,6 kg ja päälle lasketaan istukka, verimääräsi lisääntyminen, lapsivesi, kohdun ja rintojen kasvu, tulee niistä enemmän painoa kuin mitä sinulle on nyt tullut.

Tarvitset päivittäin noin 300 kcal:ää enemmän kuin tavallisesti turvataksesi lapsesi normaalin kasvun. Sikäli lapsen edun pitäisi mennä "en halua läskiä" -juttujesi edelle. On aivan typerää kytätä tuleeko pari kiloa enemmän vai ei. Kyllä ne lähtevät kun imetät ja touhuat vauvan kanssa, jos siis et edelleenkään niitä herkkuja syö.

Itse painoin 20 kg enemmän kun menin synnyttämään. 10 kg jäi laitokselle, ja melkein kaikki loput ovat karisseet imetyksen ja jumppailun myötä. Painoindeksini on nyt 22.

Vierailija
5/6 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa ei ole ollut puhetta sen kummemmin asiasta, koska ultrienkin mukaan vauva on hyvän kokoinen viikkoihin nähden. lähtöpainoni oli normaali, mutta normaaleja vaatteita käytän edelleen. vauvamahaa ei kukaan asiasta tietämätön osaa edes huomata, pieni on.

ruuanlaitossa olen alkanut käyttää kermaa ja voita, että paino ei enää tippuisi. vaikeaa se kuitenkin on pitää edes näissä lukemissa, kun töissä menee 9 tuntia koko ajan liikkeessä ja kotonakin tarvitsisi tehdä yleensä jotain. ruokailut jää aika pieniksi ja nopeiksi.

Vierailija
6/6 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väh 10 kg pitäis tulla koko raskausaikana, niin et ehkä siihen pääse.

Jos lapsi painaa nyt noin 1,6 kg ja päälle lasketaan istukka, verimääräsi lisääntyminen, lapsivesi, kohdun ja rintojen kasvu, tulee niistä enemmän painoa kuin mitä sinulle on nyt tullut.

Tarvitset päivittäin noin 300 kcal:ää enemmän kuin tavallisesti turvataksesi lapsesi normaalin kasvun. Sikäli lapsen edun pitäisi mennä "en halua läskiä" -juttujesi edelle. On aivan typerää kytätä tuleeko pari kiloa enemmän vai ei.

Jos äidillä on ylipainoa ennen raskautta, ei tuota painoa todellakaan "pidä" tulla vähintään 10 kg. Ylipainoiselle on jopa ok laihtua raskausaikana, tietysti sillä edellytyksellä, että sikiöllä kaikki kunnossa. Mitään tiukkaa diettiä ei tietenkään pidä raskaana ollessa noudattaa, mutta jos herkuista kieltäytymällä paino pysyy ennallaan/nousee vain vähän tai jopa putoaa, ei syytä huoleen ole. Tunnen itse kaksi äitiä, joilla ennen raskautta n. 30 kg ylipainoa ja molemmilla putosi muutama kilo raskausaikana.