Olen kotihoidontuella ja olemme eroamassa mieheni kanssa.
Asumme tällä hetkellä vuokra-asunnossa, jota en pystyisi yksin maksamaan näillä nykyisillä tuloilla. Ensimmäinen askel on siis varmaankin alkaa etsiä edullisempaa vuokrakämppää. Mitä tukia tulisin saamaan jatkossa ja mistä niitä haetaan?
Kommentit (37)
Mutta onneksi sulla ap. on asiat kunnossa ja tulette kyllä pärjäämään.
Taitaa joillakin olla liian isot asuntolainat tms, että päätä kiristää?
-asumistuki (täytä hakemus heti sillä se pitää olla tehtynä kun haet toimeentulotukea)
-toimeentulotuki (oikeuden ennakkopäätöksellä myös hoitovapaalla oleva voi saada toimeentulotukea)
-lapsilisän yksinhuoltajakorotus
-elatustuki tai elatusmaksu riippuen siitä maksaako mies vai yhteiskunta.
Elämä on sellaista, että kaikkea ei voi ennakoida. En ole ap, mutta sanoisin, että sinäkään et tiedä varmasti haluaako esim. siippasi viettää kanssasi loppuelämää. Täysin nuarettava kommentti sinulla.
nyt menI vähän ohi, eikä ole tarkoitus olla ilkeä, mutta miksi lapsia täytyy hankkia epäsopivan tyypin kanssa. Jos kerran heti tulee ero.. enkä nyt syyllistä ap:tä tai ketään muutakaan vastaavassa tilanteessa olevaa. Kyllä molempien vanhempien tulisi vastata tekosistaan eikä poistua takavasemmalle heti kun ongelmia tulee.
ap varmaan antoi yhden pätevän vastauksen. Mutta niitä on muitakin kuin väkivalta. Monesti sekin on syy, että mies ei kanna mitään vastuuta perheen arjesta ja naisella onkin sitten kaksi lasta hoidettavana. Oma jaksaminen on kuitenkin kaiken tärkein, että jaksa hoitaa sen lapsenkin.
yksi lapsi muiden lapsien ohella. Aikuinen joka käyttäytyy kuin lapsi on tosin hankalaa seuraa, eikä sitä voi suoraan lapseen verrata.
Siihen ei pysty iso osa työssäkäyvistäkään ydinperheistä. Kuten jo sanottiin, työelämässä hankitaan rahaa.
kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi,tulet hienosti selviämään=)
siellä neuvovat. Olet todella rohkea ja viisas kun lähdet väkivaltaisesta suhteesta! Monet eivät siihen pysty.
Alkoiko välivalta nyt vasta laspen synnyttyä? Voimia sinulle ja lapsellesi! Toivottavasti teillä on tukiverkkona läheisiä.
Elämää ei aina voi ennustaa. Ja hoitovapaata on vaikeaa, ellei mahdotonta keskeyttää. Kelan sivuilta löydät mm.yleisen asumistuen laskurin. Asumistuki riippuu monesta asiasta, neliöille on enimmäismäärä ja valmistumisvuosi/perusparannusvuosi vaikuttaa asiaan. Elatustuesta sovittaessa voi ottaa huomioon sen, että olette yhdessä päättäneet lapsen olevan kotihoidossa.
Vaikka tiukkaa tulee olemaan, pärjäätte varmasti.
Aika rankan ratkaisun vaatisitte ap:n tekemään pienen ihmisen elämään.
Selvitä ensin voitteko lykätä muuttoa eron jälkeen muutamalla kuukaudella että lapsi saisi tottua ensin eroon, sitten vasta muuttostressiin. Vuokraan saatte asumistukea, kannattaa hakea Kelasta kotihoidontuen "köyhänlisää" (en muista niemä, sitä haetaan samalla lomakkeella kuin peruskotihoidontukeakin), olisi teille varmaan n 160€/kk ja tarkista nyt vielä maksaako kuntanne kuntalisää. Kuntalisää voi selvitellä alkuun vaikka oman kotikunnan kotisivuilta. Jollei noilla selviä, niin sossusta voi tietenkin hakea toimeentulotukea.
http://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
Sitten vielä muuton jälkeen muutama kuukausi kinnistelyä jotta lapsi saa toipua rauhassa kotona. Sanoisin kuitenkin että viimeistään siinä kahden vuoden iän paikkeilla päivähoitoon.
Aikuisen ihmisen velvollisuus on elättää itsensä ja lapsensa. Käsittämätöntä, että tämä ei ole selvyys kaikille...
Aikuisen ihmisen velvollisuus on elättää itsensä ja lapsensa. Käsittämätöntä, että tämä ei ole selvyys kaikille...
työssäolo normaalille ihmiselle mikään mörkö ole. Ihan oikeasti, täytyy olla hiton tyhmä jos haluaa vapaaehtoisest kituutella pienillä tuilla, kun töistä saa (toivottavasti) enemmän.
Ap:n tapauksessa on ihan ymmärrettävää, että hän haluaa olla vielä kotona ja nostaa tukia, joita varten on maksanut veroja (käynyt töissä). Ei ole lapsenkaan kannalta fiksua painella saman tien töihin (-->lapsi hoitoon), kun on erottu ja muutettu. Onhan se, varsinkin noin pienelle lapselle kuin ap: lapsi on, varmasti yhtä mullistavaa (eikä positiivisella tavalla) kuin äidillekin (isä onkin tässä tapauksessa ihan itse aiheuttanut eron, jos on ap:hen uskominen).
Kummallinen asenne tällä palstalla. Potkitaan vähän vielä jo maassa olevaa.
työpaikkaan päivämäärän, jolloin palaan hoitovapaalta. Tällä hetkellä siellä työskentelee sijaiseni, joten olisi mahdotonta palata sinne nyt. Vai pitääkö minun irtisanoutua ja etsiä uusi työpaikka?
Ehkä nuo tuet eivät edes ole nyt päällimmäisenä mielessäni, vaan ihan muut asiat. Lähinnä kai tarkoitin kysyä, että mitä asioita pitää selvitellä/tehdä, kun on ero tulossa. En näe mitään mahdollisuutta elää enää mieheni kanssa yhdessä.
Olen itkenyt yöllä ja vähän väsynyt vielä, anteeksi jos teksti näyttää sekavalta. Tuntuu kuin olisi kasvoille heitetty happoa ja kuljen naama syöpyneenä loppuelämäni. Jos asenteet minua kohtaan ovat tällä nettipalstalla tuollaisia, niin varmaan sitten tosielämässäkin. Tuli valittua väärä mies, kyllä, ja sille nyt ei voi enää mitään. Olen ilmeisesti muuttunut joksikin wt-sossulusmuksi sillä hetkellä, kun mieheni löi minua, vaikka luulin olevani ihan tavallinen ihminen.
ap
vaikka olin kahden pienen lapsen yh. Asuimme kunnan vuokra-asunnossa. Asumistuen jälkeen en paljon itse joutunut maksamaan vuokraa.
Ensin olin kotihoidontuella ja sitten aloin opiskella. Sain mitättömän opintotuen. Mitään suurempia ostoksia ei tehty, niukasti elettiin. Mutta elettiin kuitenkin :)
yh korotus lapsilisään 46,60€. Muita tukia et yksinhuoltajuuden perusteella saa.
Mieheltäsi tulet saamaan elatustukea lasten elättämiseen.
Kelasta voivat kaikki kotona lastaan hoitavat hakea kotihoidonutekea, kotihoidonlisää ja -kuntalisää sekä asumistukea. Asumistukea myönnetään asunnossa asuvien henkilöiden mukaan eli jos teillä on tila liikaa niin ette saa asumistukea täytenä. Eli ota selvää minkä kokoisen asunnon voit hankkia. Jos sinulla on yksi lapsi raja on kaksio ja maksimi neliöitä jotain 50-55. Jos kaksi lasta niin sitten 3h+keittiö jne.
mutta minulla oli ihan "sopiva tyyppi", eikä ero tullut heti vaan 10 vuoden yhdessäolon jälkeen. Lapsia on 3 ja yksi tulossa. Mies kuitenkin päätti että hän haluaakin elää sinkkuelämää ja paneskella muita naisia ja ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta yksi päivä häipyi, pisti tekstiviestillä perään että nyt jätän sut ja oli samantien jonkun reissussa tapaamansa yhdenyönjutun kainalossa. Ja aina oli saanut mennä ja olla omia menoja vaikka kuinka, mutta paneskeleminen ympäriinsä oli tietysti kielletty ja se piti päästä nyt kokemaan.
Vauvaa oli jopa yritetty vuosi, kaksi keskenmenoa ollut joten oli todella harkittu.
Ja en todellakaan olisi ikinä voinut uskoa että näin tapahtuu, meille on tapahtunut paljon näiden vuosien aikana eikä mikään ole onnistunut erottamaan aiemmin.
Kasva vähän sinä kirjoittaja ja koe elämässäsi asioita niin viisastut.
nyt menI vähän ohi, eikä ole tarkoitus olla ilkeä, mutta miksi lapsia täytyy hankkia epäsopivan tyypin kanssa. Jos kerran heti tulee ero.. enkä nyt syyllistä ap:tä tai ketään muutakaan vastaavassa tilanteessa olevaa. Kyllä molempien vanhempien tulisi vastata tekosistaan eikä poistua takavasemmalle heti kun ongelmia tulee.
ainoa mainitsemasi mihin saa tukea perusmenojen lisäksi on kouluikäisten lasten harrastukset, ei todellakaan lomailuun tai huonekaluihin, ei uusiin eikä edes vanhoihin!
vielä ottaa huomioon sen, että ihmiset, joilla ei ole mitään omaisuutta, niin saavat sossusta tukea lasten harrastuksiin, lomailuun, uusiin huonekaluihin jne. jne. , niin ei todellakaan kannata mennä töihin, ellei ole todella isopalkkainen.
ap varmaan antoi yhden pätevän vastauksen. Mutta niitä on muitakin kuin väkivalta. Monesti sekin on syy, että mies ei kanna mitään vastuuta perheen arjesta ja naisella onkin sitten kaksi lasta hoidettavana. Oma jaksaminen on kuitenkin kaiken tärkein, että jaksa hoitaa sen lapsenkin.