Minkä ikäisenä korvakorut??
Minkä ikäisenä vois ruveta ajattelemaan tytölle korviksia??
kiittäen wiuhti.
Kommentit (59)
korvikset 14 vuotiaana.Minua myös säälittää vauvat/lapset joilla on korvikset..miksi laittaa korvikset vauvalle/lapselle?en ymmärrä.huomioikaa myös se ettei " ampumalla" saa tehdä korviksia,enkä sitä suosittele koska se on epähygieenista.Jos päätät hankkia korvikset käy ammattitaitoisella lävistäjällä joka tekee reijät neulalla hygieenisesti.
olisin halunnut kuulla myös niitä äitejä jotka ovat laitattaneet korut hyvinkin nuorelle!!! kuinka onnistui..minkä ikäisenä,entä niiden hoito..ja onko käynyt haavereita!!
en ymmärrä miksi vauvalla sellaiset pitäisi olla, tai pienellä lapsella. Sitten, kun itse sellaiset haluaa, voi harkita. Omani sain 12-vuotiaana ja silloin se oli " iso juttu" .
Minäkin olen sitä mieltä, että parasta laittaa lapselle korvikset vasta sitten kun osaa itse pyytää niitä ja hoitaa niitä. Siinä on nimittäin äidillä aikamoinen homma edessä, jos laitattaa lapselle korvikset jo vauvana ja niitä reikiä pitää sitten jaksaa hoitaa sinne vähintään 7 v., ehkä jopa 10 v. ikään, ennen kuin lapsi osaa itse. Lisäksi kaikki korvikset, niin renkaat, roikkuvat kuin napitkin, ovat aina leikeissä vähän vaarallisia. Se ei nimittäin ole kovin kivaa, jos korvis takertuu esim. kaverin hihaan ja korvalehti repeää. :( Selitäpä siinä sitten teini-ikäiselle, että " joo sinulla on siksi iso arpi korvassa, kun äiskän mielestä korvikset vauvalla on niin söpöjä, mutta sattui sitten pieni vahinko..." En toki tiedä, mikä tilanne on nykyisin, mutta ainakin omana kouluaikanani liikuntatunneilla ei saanut olla minkäänlaisia korviksia, juuri siksi että noita korvalehden repeytymisiä oli sattunut. Ja kyse oli sentään silloin kouluikäisistä, jos ajattelee miten paljon enemmän joku 3-4 v. nujuaa, niin siinäpä niitä riskin paikkoja on koko ajan.
Ennemmin kannattaa hankkia klipsukorviksia tai sitten niitä semmoisia vauvakorviksia, joissa on iso lenkki joka pujotetaan koko korvalehden ympärille. Ne ovat molemmat turvallisia eivätkä revi korvaa, vaikka leikin tiimellyksessä tarttuisivat kiinni johonkin. Niitä ei myöskään tarvitse pitää vain sen vuoksi, ettei reikä menisi tukkoon. Ja mikä tärkeintä, ne antavat lapselle mahdollisuuden päättää myöhemmin itse, haluaako hän itselleen lävistyksiä vai ei.
Mistä sellaisia klipsu koruja saa tai niitä toisenlaisia joista mainitsit? Ovatko molemmat nikkelittömiä?
Meillä on lapsen isä sellaisesta maasta,missä korvikset laitetaan heti lapsen syntymästä...joten meillä laitettiin,kun lapsi oli 3,5kk.
Laitettiin ulkomailla,ja se kävi nopeasti ja vaivattomasti,ei tullut verta ollenkaan,eikä vauva reagoinut mitenkään.Samanlailla niitä puhdistettiin ja desinfioitiin,kuin suomessa.Ainoastaan,kun harjotus korvikset vaihdettiin oikeisiin,niin silloin tuli pieni itku.Korviksista ei ole ollut haittaa yhtään.
Jokaisella saa olla mielipide tästäkin asiasta,jokainen äiti taaplaa tyylillään;)itse olen äitinä ollut tyytyväinen,että laitettiin näin nuorena...itselläni laitettiin vasta,kun olin 8v...ja tulehtuivat tosi pahasti.Oma äitini sitten puristeli niitä mätäpaiseita monta vkoa korvan takaa, ja se se vasta sattui!
Mutta suomessahan kai laitetaankin vasta 3vuotiaille kultaliikkeissä.Lävistyspaikoissa kuulemma laittavat nuoremmille.....tiedä sitten...näin meille vaan kerrottiin kultaliikkeistä...
wiuhti:
Minkä ikäisenä vois ruveta ajattelemaan tytölle korviksia??kiittäen wiuhti.
En tiedä, ovatko nuo klipsukorvikset nikkelittömiä tai saako niistä kultasepänliikkeistä enää nykyään, kun ei ole ollut tarvetta hankkia sellaisia. :) Omassa lapsuudessani käytin sellaisia ja nyt olen huomannut niitä esim. Sokoksella kemikalio-osastolla, siis siellä missä on niitä muitakin koruja yms. Noita vauvakorviksia olen taas nähnyt ihan kultasepänliikkeissä ja ovat olleet yleensä hopeaa, välillä myös kultaa. Olen ajatellut, että voisimme ehkä hankkia sellaiset omalle tytöllemme vaikka sitten kun kakkonen syntyy, kun neitiä kovasti kiinnostavat jo äidin korut ja yrittää laittaa koukullisia korviksia omiin korviinsa roikkumaan. ;) Pitäisi vain käydä katselemassa niitä joskus, että millainen se valikoima todellisuudessa on. Tai sitten voisi ihan vaikka teettää jotkut kivat korut, ei varmasti tule kovin kalliiksi.
Nimittäin kosmetologien/kampaajien/yms käyttämät ampumalaitteet ei ole hygieenisiä. Niitä ei pysty millään desinfioimaan niin ettei pöpöjä olisi. Siksi aina, kaikki lävistykset, niin korviin kuin napaa tai minne taahansa, lävistäjällä, he ovat ammattilaisia.
Hyviä pointteja muuten on tullut jo aikaisemmin ja olen ihan samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Itse sain korvakorut kun olin 6v, oma tyttö ei saa niin nuorena. Mulle ne tehtiin ampumalla, samoin 3 muutakin myöhemmin, mutta enää en antaisi itselle tehdä, saatikka lapselle. Tosin, eipä moni lävistäjä suostu lapselle korviksia laittamaankaan, mikä mielestäni on hyvä juttu.
Ja jos nyt kuka ajattelee että " lastani en lävistäjälle vie" niin ei sitten tosiaan kannata edes harkita niitä korviksia.
Eli tämä kaikki ihan ystävyydellä, en tarkoita kovistella enkä loukata, mutta niin se totuus vaan on :D
Itkua ei tullut lainkaan eikä vertakaan. Nykyään kaikki ensikorut ovat kirurgin terästä, ei nikkelisiä koruja ole enää kellään.Ihan samalla tavalla hoidettiin tuon ikäisellä kuin vanhemmillakin. Mitään komplikaatioita ei tullut. Ekaluokalle mennessä sai valita ottaako toiset reiät vai yhden tuonne ylös korvalehteen, laitettiin ylös. Todella helppo, nopea ja kivuton toimenpide ja itsestään ylpeä tyttö. Se ei kylläkään ruvennut parantumaan normaalisti kun oli aina pitkissä hiuksissa kiinni ja sattui sen irrottaminen niin otettiin koru sitten kokonaan pois.
Pojalle olisin laittanut jo 6-vuotiaana, mutta ei ole itse sitä halunnut.
Muistan vaan, että äiti tota hössötti. En mielestäni ite niitä pyytänyt. Kaikki tuli koulussa ihmetteleen, että on ne tosiaan korvikset. Ja niiden ampuminen sattu. En oo koskaan halunnu toisia korviksia.
Ite ajattelisin, että omalle tytsylle sitten joskus kun alkaa niistä kiinnostua. En missään nimessä aio niitä hänelle laitattaa muuten.
Pikkusisko sai 8v ikäsenä ja oli vielä liian nuori, reiät mätänivät puutteellien hoidon takia.
Samoin niin kauan, kun lapsi leikkii paljon ulkoleikkejä: puissa kiipeilyä yms. musta korvikset ovat enemmän vaaraksi kuin iloksi.
En muista minkä ikäinen tuttuni poika tarkalleen oli, mutta todella pieni kuitenkin (ehkä 3v.), kun hänen äitinsä halusi laitattaa pojalleen yhden korviksen. Poika ei tykännyt siitä lainkaan ja yritti repiä sitä jatkuvasti pois. Lopulta jossain leikeissä tms. korvalehti repesi. Ihmettelin kovasti kun niin pienelle edes korvista laitettiin. Itse en suosittele alle kouluikäiselle laittamaan.
ihmisiä joko/tai- mielipiteellä. Minäpä kerron toisenlaisen tarinan.
Mulla on neljä tyttöä. Ekalle laitettiin korvikset 3 kuisena, toiselle kaksi viikkoisena, kolmannelle puolitoistakuisena ja tälle nykyiselle vauvallemme (joka on huomenna tasan 7 viikkoa) kahden ja puolen viikon ikäisenä. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Päinvastoin, laittaminen on ollut helppoa. Viimeisin tapaus oli niin, että vauva nukkui laittovaiheessa, eikä edes herännyt kun eka koru laitettiin. Toista korua laitettaessa itki ehkä kolme sekuntia, eli ainoastaan pelästyi. Paljon olen kuullut niitä tarinoita, joissa lapsi on isompi, eikä ekan korun laiton jälkeen anna laittaa toista, ja lähes poikkeuksetta ne myös tulehtuvat isommilla lapsilla. Mun kaksi vanhinta, jotka ovat nyt 9 ja 12, laitattivat omasta halustaan toiset reiät nyt alkusyksystä ja molemmilla ne jo kerran tulehtuivat ahkerasta putsauksesta huolimatta.
Vauvalle olemme jo vaihtaneet kultaiset pikkunapit. Aivan varmasti se on turhamaista monen mielestä, mutta niinpä sitä tässä maailmassa on monta muutakin asiaa, joista voi saada muilta kuraa niskaansa. Itse suosittelen laittamaan korvikset vauvalle, jos sellaisia on ajatellut myöhemminkin laittavansa.
Missä laitatit pikkuisille korvikset?? Kiehtoo kiehtoo...neljän pojan jälkeen kun tytön sain niin olen kyllä niin niin turhamainen ja lumoutunut rimpsuista ja hörhelöistä...että..
Eikö ne rimpsut ja muut hörhelöt riitä siihen??
kyllä riittää mainiosti!!!! mutta ajattelin kysäistä kokemuksia niiltä joilla niitä on ja miettiä vielä kerran sen jälkeen mitä asian kanssa teen..olkoon sitten turhamaisuutta tai mitä tahansa :)
missäpäin asut? Itiksen Korupiste on niitä harvoja paikkoja jotka laittaa.
Tee miltä itsestäsi tuntuu, ei näissä jutuissa tarvii toisten moralisointeja kuunnella. Jokaisella on omat juttunsa. Yhtä hyvin lapsi voi kärsiä huonosta nimestä, vanhemmistaan, joita ei ole voinut valita jne. Että eiköhän se lapsikin yhdet korvikset kestä=)
Mielestäni on aika hullua päättää jotain tollasta omista lähtökohdista. Vauvalta ei kukaan kysy haluaako hän ne vai ei, minusta on törkeää mennä lävistämään toisen kehoa kun hän ei voi itse vaikuttaa asiaan.
Tuntuu yhtä turhamaiselta asialta kuin koirien häntien typistäminen. Jonkun mielestä söpöä pikku töpö!
Sullahan on oikeus tehdä omalle kehollesi niin kuin haluat, mutta ei äitinä oleminen tarkoita sitä että voi muokata lapsestaan mieleisensä. " Meidän tytöllä on permis ja hän soittaa pianoa (koska äiti on niin halunnut ja se on hänen mielestään niin somaa)" .
Anteeksi Wiuhti, tiedän ettet pahaa tarkoita vauvallesi vaan päin vastoin, silti tuo oli jotenkin ajattelematona...
" Missä laitatit pikkuisille korvikset?? Kiehtoo kiehtoo...neljän pojan jälkeen kun tytön sain niin olen kyllä niin niin turhamainen ja lumoutunut rimpsuista ja hörhelöistä...että.. "
Näinhän se usein menee, että oma lehmä kuitenkin ojassa.. Laita vaan korvikset tytölles - mutta mietippä asia ensin hänen kannaltaan.
Mun jyrkkä mielipide on, että älkää ihmeessä niitä laittako ennen kuin osaavat niitä olla vailla. Mua jotenkin säälittää ne pienet korvakoru-vauvat...
Joo..asiastahan on varmasti ainakin sata mielipidettä, mutta tässäpä minun. =)