Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytte Lidlissä? Kertokaa.

Vierailija
12.10.2005 |

Meidän " kylälle" tuli tuo kohuttu saksalainen jo jonkin aikaa sitten, mutta nyt vasta siellä ensimmäisen kerran kävin. Odotukset olivat kovin sekavat, kun niin monenlaisia kokemuksia olen kuullut ystäviltä ja lukenut eri lähteistä. Suuri osa tuntui pettyneen, mutta taas osa kehui kovastikin.

Itse kyllä jäin aivan selkeästi pettyneiden joukkoon! Valitettavasti tai onneksi, ihan miten vaan. Ei mulla mitään ideologista vastusta ko. kauppaa kohtaan ole, eli en ole fanaattinen kotimaisuusfriikki tms., mutta tuotteiden laatu oli vain keskimäärin tosi heikko. Näki oikein, että kun halvalla tehdään, niin jälki on sitten tällaista. Sellaista en halua suuhuni pistää. Toi on ihan sama kuin minkä tahansa muunkin tavaran kohdalla, eli halpa hinta = heikko laatu/huonot raaka-aineet. Tämä ei tarkoita tietenkään, että välttämättä korkea hinta olisi sinänsä mikään laadun tae, mutta ruoassa usein korkeampi hinta takaa jotain ja tämän tietysti jokainen voi itse kokea.

Tuotteiden laatu on tosiaan tärkeä seikka ja se oli huono Lidlissä. Toinen on sitten se, että siellä on niin vähän tuotteita. Vaikka olisin tykännytkin niiden tuotteista, niin silti olisin joutunut käymään S-marketin tai K.-kaupan kautta hakemassa lisää tuotteita.

Olisikin kiva kuulla kommentteja, jos täältä löytyy säännöllisesti Lidlissä käyviä, että miksi asioitte siellä ettekä noissa " perinteisissä" suomalaisissa kaupoissa?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ainoa tapa vaikuttaa asioihin. Moni saattaa käydä ostamassa K-kaupasta Vaasan leipää, joka leivotaan tuontijauhosta. Ja ajelee vielä kauppaan harvase päivä, saastuttaen luontoa. Ja kaikki roskat sitten kipataan samaan roskikseen...

Mä käyn kaupassa (LIDLissä ja muissa) kerran viikossa, mulla on 7 eri roskista. Annan rahaa säännöllisesti hyväntekeväisyyteen jne.

Vierailija
42/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin vaipat on hyviä. Mein tytölle ei sovi muut kuin ne ja Liberot - ja Lidlin vaipat selkeesti halvempia. Samalla ostan sitten kyllä muutakin. Periselintarvikkeita ja jotain erikoisuuksia, joihin olen tykästynyt kuten esim. kevätrullia, joita ei muualta saa.

Vierailija
44/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaisi että Lidl on ainut laatuaan tai jotenkin tästä keskustelusta saa sellaisen kuvan.

Vierailija
45/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin vaan sitä, että kaikki ei voi vaikuttaa kaikkeen. Mun mielestä mä en ajattele elämäntyylissäni vaan omaa napaani, vaikka ostankin pähkinäni LIDListä. Kananmunat haen naapurimaatilalta. Lihat saan pääasiassa metsästäviltä vanhemmiltani. Autoa käytän kun on pakko, mulla on 7 eri roskista jne. Mun mielestä mä oon aika mallikansalainen, eikä mun omaatuntoa kyllä pistä se, että haen LIDListä sen, minkä sieltä edullisemmalla, laadusta tinkimättä saan.

Mut kai mä sit oon tosi huono ihminen.

Vierailija
46/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku näsäviisas arvosteli Lidlin oluita ja toinen väitti, ettei todelliset laatutietoiset käy Aldissa tai Lidlissä. Molemmat kommentit suorastaan noloja!

Lidl:n suomessa myymä Schwaben Bräu -olut on stuttgartilaisen ihan vakavasti otettavan panimon olut, tytäryhtiö Dinkelackerille ja Stuttgarter Hofbräulle. Saksassa Lidl ei todellakaan myy Schwaben Bräuta vaan näitä Hansapilsin ja Grafenwalderin tyylisiä halpisoluita, joita muut Lidl:n Suomessakin myymät oluet ovat. Niitä nyt ei viitsi vakavasti ottaa, kun puhutaan jostakin saksalaisista Paulanerin tai Wahrsteinerin kaltaisista oluista.

Toinen fakta taas on, että saksalaiset ovat paljon pidemmällä suomalaisia smart shopping -ajattelussa eli on-vaan-tyhmää-maksaa-samasta-tuotteesta-liikaa. Liki 100% saksalaisista käy Aldissa ja siihen joukkoon takuulla mahtuu runsaasti niitä, joiden ei ole pakko käydä siellä. Oma perheeni kuuluu siihen joukkoon. Se taas on eri asia, mitä kustakin kaupasta ostetaan. Jos käy Lidlissä, ei tarkoita että ostaa sieltä kaiken.

Olen työni puolesta niin paljon tekemisissä elintarvikealan kanssa, että tiedän tasan tarkkaan, mistä joku Pirkka-lehden propaganda juontaa juurensa. Elintarvikekaupan ala on Suomessa niin kilpailtu, että siellä ei keinoja kaihdeta. Keskokin sulkee tulosta takovia kauppoja vain ohjaillakseen asiakasvirtoja kannattamattomiin marketeihin ja " kuuliaisille" kauppiaille.

Mitä taas mm. Lidlin makkaroihin tulee, niin ne Nürnberger Bratwurstit saattaa jollekin tuntua jänteisiltä, koska niissä on suomalaisen grillimakkaran mitättömän lihaprosentin sijaan liki 100% lihaa. Eikä Lidliin kannata missään maassa mennä illalla, jos haluaa parhaat vihannekset ja hedelmät. Ne broilerituotteet ovat muuten niitä Karipohjan kananpoikaa, verratkaapa tuottajaleimaa.

Vierailija
47/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Joku näsäviisas arvosteli Lidlin oluita ja toinen väitti, ettei todelliset laatutietoiset käy Aldissa tai Lidlissä. Molemmat kommentit suorastaan noloja!

Lidl:n suomessa myymä Schwaben Bräu -olut on stuttgartilaisen ihan vakavasti otettavan panimon olut, tytäryhtiö Dinkelackerille ja Stuttgarter Hofbräulle. Saksassa Lidl ei todellakaan myy Schwaben Bräuta vaan näitä Hansapilsin ja Grafenwalderin tyylisiä halpisoluita, joita muut Lidl:n Suomessakin myymät oluet ovat. Niitä nyt ei viitsi vakavasti ottaa, kun puhutaan jostakin saksalaisista Paulanerin tai Wahrsteinerin kaltaisista oluista.

Toinen fakta taas on, että saksalaiset ovat paljon pidemmällä suomalaisia smart shopping -ajattelussa eli on-vaan-tyhmää-maksaa-samasta-tuotteesta-liikaa. Liki 100% saksalaisista käy Aldissa ja siihen joukkoon takuulla mahtuu runsaasti niitä, joiden ei ole pakko käydä siellä. Oma perheeni kuuluu siihen joukkoon. Se taas on eri asia, mitä kustakin kaupasta ostetaan. Jos käy Lidlissä, ei tarkoita että ostaa sieltä kaiken.

Olen työni puolesta niin paljon tekemisissä elintarvikealan kanssa, että tiedän tasan tarkkaan, mistä joku Pirkka-lehden propaganda juontaa juurensa. Elintarvikekaupan ala on Suomessa niin kilpailtu, että siellä ei keinoja kaihdeta. Keskokin sulkee tulosta takovia kauppoja vain ohjaillakseen asiakasvirtoja kannattamattomiin marketeihin ja " kuuliaisille" kauppiaille.

Mitä taas mm. Lidlin makkaroihin tulee, niin ne Nürnberger Bratwurstit saattaa jollekin tuntua jänteisiltä, koska niissä on suomalaisen grillimakkaran mitättömän lihaprosentin sijaan liki 100% lihaa. Eikä Lidliin kannata missään maassa mennä illalla, jos haluaa parhaat vihannekset ja hedelmät. Ne broilerituotteet ovat muuten niitä Karipohjan kananpoikaa, verratkaapa tuottajaleimaa.

Vierailija
48/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minun mielestäni pointti ei olekaan kuka halpiskaupan omistaa vaan löytyykö sieltä mitä minä haluan. Lidlistä en ole löytänyt haluamaani yhdestä paikasta ja osa tavarasta on sellaista, jota en kelpuuta. Aivan sama ongelma olisi Cassan suhteen, sehän on ketjukonseptina vain Lidlin kotimainen sisko.

Mukava, että jotkut ovat suppeasta valikoimasta löytäneet tarvitsemansa ja saaneet vielä supistettua ruokaan tuloista kuluvaa osuutta. Sillä voi varmasti tehdä jotain muuta. Minä olen kuitenkin valmis maksamaan laajemmasta valikoimasta ja tietyin osin paremmasta laadusta sen 5 - 10 %, mitä keskivertokauppa on Lidliä kalliimpi.

Hintajousto eli kulutuksen herkkyys hinnan muutoksille on mielenkiintoinen asia. Meillä on kolmihenkinen perhe ja ruokaan rahaa kuluu kuukausitasolla tuollainen 250 - 300 euroa. Jos säästän 25 - 30 euroa keskittämällä ostokset kokonaan Lidliin, en pidä sitä vielä riittävänä kimmokkeena vaihtaa kauppaa. Jos ostan sieltä täältä, niin poltan jo polttoaineessa saamani säästön. Kukin taplaa tyylillään.

Vierailija
49/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sielt voi löytää vaikka mitä halpaa, yleensä talouspaperit ja vessapaperit sieltä, myös tosi hyvät pyykinpesu/huuhtelu aineet. Eihän sieltä tosiaankaan kaikkea tarvittavaa saa, eli yleensä käyn ihan k-kaupassa, mutt sitt viikonloppuna kun on auto käytössä niin siellä, ja mukaan tulee vähän ihania vanukkaita, suklaita ja nam, sveitsiläisiä keksejä...

Vierailija
50/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus olutkeskustelusta

Niin mitä siis halusit sanoa? Että Lidlin myymistä oluista yksi on hyvä ja muut heikkoja? Kaikkia niitä olen maistanut ja Schwaben Bräu niistä on paras. En kuitenkin sitä pidä hinnaltaan niin paljon halvempana, että vaihtaisin sen takia juomaan sitä.

Jos sinun mielestäsi on näsäviisasta keskittyä keskustelussa vain siihen, mistä minulla on henkilökohtaista kokemusta Lidlistä eli olutpuoleen niin sitten olen näsäviisas. Minusta kaikesta mitään tietämättä vaahtovat ihmiset ovat lähinnä tyhmiä, joten kannatan lämpimästi kokemuspohjaista keskustelua.

Vierailija
51/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, minä en yleensä arvostelussa aseta grillimakkaraa ja bratwurstia samalla viivalle. Ovat käsittääkseni vähän erilaisia makkaroita. Minulla ei nyt ole sitä bratwursti-paketin käärettä kädessäni, joten en voi varmistaa tuota 100 % lihaa- väitettäsi. Joka tapauksessa en ole muissa bratwursteissa törmännyt vastaavaan jänteiseen lihaan.

Vierailija
52/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidl mahtaa olla aika kova paikka englantilaisille, jotka ovat tottuneet siihen että kassaneiti pakkaa tavarat marketissakin. Lidlin kassapöytähän päättyy kassakoneeseen ja asiakkaan on vauhdilla lapattava tavarat kärryyn.

Suomen Lidlissä myydään muistaakseni vain rasvatonta ja kevytmaitoa. Englannin Lidlissä myydään vain kevyt- ja täysmaitoa. Tämä ilmeisesti kertoo jotain kulutustottumuksista.

Vierailija
53/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, pähkinöillä toden totta voi olla ja on suuriakin laatueroja. Esim. pistaasipähkinät voi ostaa halvalla Iranista (laatu??) tai kalliimmalla Jenkeistä (laatu hyvä).

Nimenomaan laatutietoisuudesta kirjoitettiin (etkö osaa lukea vai mikä on vikana?), ei merkkiuskollisuudesta/tietoisuudesta. Lidlin " laatu" on keskimäärin heikompaa kuin suurimmalla osalla MERKKItuotteilla. Se tosiasia, että näin nyt vain on, ei kerro merkkiuskollisuudesta/tietoisuudesta vaan nimenomaan laatutietoisuudesta = halusta ostaa paremman laatuisia elintarvikkeita, tietoisuudesta esimerkiksi tietyn merkkisen lihan tai vaikkapa PÄHKINÖIDEN olevan parempi laatuisia kuin Lidlin tuotteet ovat.

Vierailija:

Täällä Itävallassa saa esim. Aldia vastaavasta Hoferista tuoretta luomulihaa. Saa vapaan kanan munia. Mun mielestä laatutietoisuus ei ole sama asia kuin merkkitietoisuus.

Meillä haetaan LIDL:stä esim. pähkinöitä (voiko niillä olla laatueroja), säilykkeitä, juustoja (samoja saa ihan marketeistakin), pullovettä jne.

Meille ei osteta LIDL:stä esim. makkaroita (koska olemme laatutietoisia ja haemme ne lihakaupasta), ei osteta limuja, koska ne ei kuulu ruokavalioon jne.

Kyllä sieltä saa kuule ihan hyvää tavaraa laatutietoisetkin. Merkkien perään tuijottavat on sitten asia ihan erikseen.

Vierailija
54/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ihania jugurtteja, rahkoja, hapankaalisalaattia, tosihyviä nugetteja pakastealtaasta, karkkia jne. Ja ihan normaaleja jokapäiväisiä elintarvikkeita samalla.

Vierailija
55/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama asia on, että en osta autokseni Ladaa, vaikka se onkin halpa auto, jossa on 4 rengasta, ratti, istuimet ja moottori. En toki tarvitse mitään Rollsia, mutta riittävän hyvän perusauton, kuten VW:n tai Toyotan tarvitsen. Pelkät aivat perusasiat, jotka ovat lisäksi huonoja laadultaan, eivät riitä minulle ja perheelleni. Luksusta en edelleenkään kaipaa, mutta en osta halvinta ja pa****ta.

En muutenkaan oikein käsitä tätä ajattelumallia, että etenkin ruoan suhteen ihmiset juoksevat vain ja ainoastaan hinnan perässä ja vielä uskovat itsekin ostavansa " ihan yhtä hyvää ruokaa" kuin kalliimpikin ruoka on. Ostatteko aina autoksi Ladan ja asunnoksi halvimman loukon, kun " kerran halvalla saa" ? Miksi ruoan suhteen halpa = hyvä, kun missään muussa asiassa se ei käytännössä mene näin? Joo, ja todellakin tiedän, että Lidlin ostot ovat suuria kerrallaan, mutta niin ovat esim. Keskonkin, kun puhutaan noista halpis-euroshoppereista ynnä muista. Harva muuten suitsuttaan esim. tuon mainitun Euroshopperin puolesta, että onpa hyvää, kun saa halvalla. Lidl on taitavasti onnistunut kääntämään puolelleen teidät 5% suomalaisista. No onneksi joukko ei sentään ole juurikaan kasvussa ja Lidlillä ei muutenkaan mene Suomessa niin hyvin kuin odotettu.

Vierailija:

Mutta minun mielestäni pointti ei olekaan kuka halpiskaupan omistaa vaan löytyykö sieltä mitä minä haluan. Lidlistä en ole löytänyt haluamaani yhdestä paikasta ja osa tavarasta on sellaista, jota en kelpuuta. Aivan sama ongelma olisi Cassan suhteen, sehän on ketjukonseptina vain Lidlin kotimainen sisko.

Mukava, että jotkut ovat suppeasta valikoimasta löytäneet tarvitsemansa ja saaneet vielä supistettua ruokaan tuloista kuluvaa osuutta. Sillä voi varmasti tehdä jotain muuta. Minä olen kuitenkin valmis maksamaan laajemmasta valikoimasta ja tietyin osin paremmasta laadusta sen 5 - 10 %, mitä keskivertokauppa on Lidliä kalliimpi.

Hintajousto eli kulutuksen herkkyys hinnan muutoksille on mielenkiintoinen asia. Meillä on kolmihenkinen perhe ja ruokaan rahaa kuluu kuukausitasolla tuollainen 250 - 300 euroa. Jos säästän 25 - 30 euroa keskittämällä ostokset kokonaan Lidliin, en pidä sitä vielä riittävänä kimmokkeena vaihtaa kauppaa. Jos ostan sieltä täältä, niin poltan jo polttoaineessa saamani säästön. Kukin taplaa tyylillään.

Vierailija
56/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eipä paljon kiinnosta keskivertobrittiä ryhtyä muuttamaan kulutustottumuksiaan ylimielisen saksalaisketjun takia. On erittäin omituista Lidliltä ylipäänsä, etteivät edes yritä sopeutua paikalliseen kulttuuriin lainkaan. Suomen esimerkkejä ovat mm. eivät puhuneet aiemmin medialle lainkaan (ja nytkin erittäin harvoin ja valikoiden, mutta kuvia ei saa ottaa), pullonpalautussysteemiä ei aluksi ollut lainkaan sekä henkilökunnan kohtelusta nousee säännöllisesti kohua.

Vierailija:

Lidl mahtaa olla aika kova paikka englantilaisille, jotka ovat tottuneet siihen että kassaneiti pakkaa tavarat marketissakin. Lidlin kassapöytähän päättyy kassakoneeseen ja asiakkaan on vauhdilla lapattava tavarat kärryyn.

Suomen Lidlissä myydään muistaakseni vain rasvatonta ja kevytmaitoa. Englannin Lidlissä myydään vain kevyt- ja täysmaitoa. Tämä ilmeisesti kertoo jotain kulutustottumuksista.

Vierailija
57/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihan sama asia on, että en osta autokseni Ladaa, vaikka se onkin halpa auto, jossa on 4 rengasta, ratti, istuimet ja moottori. En toki tarvitse mitään Rollsia, mutta riittävän hyvän perusauton, kuten VW:n tai Toyotan tarvitsen. Pelkät aivat perusasiat, jotka ovat lisäksi huonoja laadultaan, eivät riitä minulle ja perheelleni. Luksusta en edelleenkään kaipaa, mutta en osta halvinta ja pa****ta.

Esim. Lidlissä on osittain ihan samoja tuotteita kuin marketissa, vain halvemmalla.

Vierailija
58/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Lidl on lähikauppa, mutta tuleepahan samalla ulkoiltua kun kävelee hieman kauemmas muihin kauppoihin. Ihan suoraan suosin suomalaisia tuotteita! Itävallassa asuin vielä kolme vuotta sitten ja ainakaan miedän naapurustosta ei pahemmin Lidlissä käyty. Sieltä haettiin korkeintaan jotain tiettyjä juttuja. Suomessa en ole Lidlissä käynyt kertaakaan, minulle siellä ei ole mitään ostettavaa. Siellä ei kyllä hinta kohtaa laatua, eli itseasiassa osa tuoteista on paljon kalliimpia kuin muualla, koska laatu on huonoa ja hinnat vain pikkuisen halvempia.

Vierailija
59/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sieltä haettiin korkeintaan jotain tiettyjä juttuja. Suomessa en ole Lidlissä käynyt kertaakaan, minulle siellä ei ole mitään ostettavaa. Siellä ei kyllä hinta kohtaa laatua, eli itseasiassa osa tuoteista on paljon kalliimpia kuin muualla, koska laatu on huonoa ja hinnat vain pikkuisen halvempia.

Juuri näin minä täällä Itävallassa toimin. Eikä sieltä varmaan muutkaan hyvin toimeentulevat kaikkea osta! Mutta esim. Bergkäseä saa sieltä huomattavasti halvemmalla (ja ihan samaa) kuin esim. Merkurista. Mikä siitä sitten tekee LIDLissä myytynä huonompaa? En ymmärrä!

Vierailija
60/60 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin siellä on todella huono valikoima. Itse ainakin arvostan sitä, että minulla on vaihtoehtoja mistä valita, eikä vain yksi ja sama tuote. Minusta valikoimien laajuus on nykyaikaa. Lisäksi pyrin ostamaan kotimaista tuotetta aina kun se vaan on mahdollista, koska se on meille kaikille hyväksi.