Kysymys Suomen ilmastoa vihaajille
Oletteko suunnitelleet muuttoa ulkomaille? Minä olen. Minua masentaa se puolen vuoden pimeys ja kylmyys. Kesäaika Suomessa on ihanaa ja valoisaa, mutta se talvi, joka alkaa lokakuussa ja kestää maaliskuun loppuun. Tuntuu kuin pussissa eläisi. Kun saan opinnot loppuun niin aikeissa muuttaa ulkomaille, jos vaan sattuu jotain työtä löytämään. Lämpimässä säässä olen ihan erilainen ihminen. Tulee harrastettua paljon enemmän liikuntaa, hiukset ja iho voi paremmin, olo on kaikin puolin mukavampi kun ei tarvitse pukeutua moneen kerrokseen vaatteita.
Kommentit (30)
mutta ulkkismieheni tykkää Suomen ilmastosta (juu, ei täysillä käy ei) ja onhan tässä omat puolensa. Minulle riittää että pääsen tammikuussa pariksi viikoksi tankkaamaan aurinkoa, sillä jaksan huhtikuulle.
"Asun Kaakkoisaasiassa"
mutta, kaikilla asioilla on hyvat ja huonot puolet. Suomessa ei sada niin jarjettomia maaria vetta kuin taalla. Lapset ei pakahdu kuumuuteen ulkona (leikipa itse joka paiva 32C 90%kosteudessa... tulee karttysia lapsia). On dengue kuumetta ja muita "kivoja" trooppisia tauteja tarjolla heti, kun astut ovesta ulos.
Mutta, ei tartte pukea kurahaalareita lapsille, ei ;-)
Ja, mua nyppii ne ihmiset jotka haukkuvat Suomen ilmastoa. Sama ilmasto loytyy h...tin monesta muustakin maasta. Ja esim. Etela-Euroopassa on yhta ankea talvi ;-) ei vaan niin kylma, mutta on kostea ja asunnot ei valttamatta edes lammitettyja.
Me asumme Britanniassa, itse lähden töihin klo 7.30 ja palaan noin 20 ja mies lähtee noin klo 8 ja palaa kotiin siinä 19 maissa. Miehellä siis lyhyempi matka.
Suomessa on naurettavan lyhyet työpäivät, en tiedä oikein ketään joka lähtisi töistä ennen kuutta, ainakaan tällaisesta asiantuntijatyöstä kuin missä me olemme. Vaikkei olisi edes mitään tekemistä enää, mutta ei vaan viitsi lähteä koska siitä saa helposti lusmun työntekijän maineen.
, toisaalta helpottaa kun on pitkät työpäivät, aika menee nopeammin..Tosin kuulostaa surulliselta.
Länsimaista Suomessa on erittäin lyhyet työpäivät, jos ei ole hommissa, jossa pitää tehdä ylityötä. Puhun siis koulutetusta väestä.
Ainakin USAssa ja BBritanniassa tavallinen työpäivä alkaa 9 maissa ja enne kuutta ei oikein kehtaisi häipyä.
että Suomessa töissä olevat tuttuni käyvät varsin yleisesti niissä "normaaleissa" 8-16 duuneissa. Siis jotka tekevät "saman tason" hommia kuin vaikka mä. Meillä ei työaikoja niin lasketa.
Me asumme Britanniassa, itse lähden töihin klo 7.30 ja palaan noin 20 ja mies lähtee noin klo 8 ja palaa kotiin siinä 19 maissa. Miehellä siis lyhyempi matka.
Suomessa on naurettavan lyhyet työpäivät, en tiedä oikein ketään joka lähtisi töistä ennen kuutta, ainakaan tällaisesta asiantuntijatyöstä kuin missä me olemme. Vaikkei olisi edes mitään tekemistä enää, mutta ei vaan viitsi lähteä koska siitä saa helposti lusmun työntekijän maineen.
, toisaalta helpottaa kun on pitkät työpäivät, aika menee nopeammin..Tosin kuulostaa surulliselta.
Länsimaista Suomessa on erittäin lyhyet työpäivät, jos ei ole hommissa, jossa pitää tehdä ylityötä. Puhun siis koulutetusta väestä.
Ainakin USAssa ja BBritanniassa tavallinen työpäivä alkaa 9 maissa ja enne kuutta ei oikein kehtaisi häipyä.
Tuskin kyse on edes tehokkaasti työnteosta, lähinnä vain vanha, miesvaltaisen yhteiskunnan huono tapa. Hommat pitäisi pystyä hoitamaan 9-17 välillä, muu on turhuutta. Work - life balance ennenkaikkea.
Olen täysin samaa mieltä!
Talven kaamoksessa minua nukuttaa koko ajan, kun on niin pimeää. Jos on paljon pakkasta tai sitten vain liukas keli, ei ulkona voi harrastaa liikuntaa. Ja kun pääsee töistä ja on jo pimeää, ei kotiin päästyä jaksa enää lähteä salille tai uimahalliin.
Pimeyden takia tekee myös koko ajan mieli suklaata.
Kylmässä ihoni muuttuu koko talveksi ihan punaiseksi, vaikka suojaisin sen miten. Ilman paksupohjaisia kenkiä ja lämpimiä aluskalsareita saan virtsaputkentulehduksen - mutta koska kalsarit hiostavat, niin minulla on koko talven krooninen hiivatulehdus.
Hiuspohja ärtyy ja kutisee, kun on pidettävä umpinaista lakkia ja hiukset on pakko föönata pesun jälkeen. Dekoltee on täynnä finnejä vaikka sitä miten hoitaisi, kun se hautoo umpinaisissa vaatteissa.
Lumi on ihanaa, mutta sitä ei Etelä-Suomessa useinkaan talvella ole. Minulle riittäisi se, että yhden viikon olisin talvessa Suomessa, muut ajat jossain, jossa on miellyttävämpi ilmasto. Ja kesäksi taas Suomeen!
En erityisesti pidä edes liian valoisasta kesästä.
Heinä-Elokuu on parasta aikaa, mutta muuten koko talvi on kamalaa aikaa.
Täällä on monet muut asiat niin paljon paremmin, esim. äitiyslomat, päivähoito, koulut ym. systeemit.
Suomessa en haluaisia asua ihan etelässä, koska siellä ei ole kunnon talvea. Keski-Suomessa on kunnon kesä ja kunnon talvi. Talvi ei ole ankea, kun on paljon lunta joka valaisee ja tuo mukanaan paljon mukavia asioita.
Monissa maissa aikuisilla on pitkät työpäivät ja lapsillakin koulupäivät heti alaluokilta lähtien yhtä pitkät kuin yläasteella ja lukiossa.
Suomen ilmastossa osaa nauttia kesästä, kun se ei ole koko ajan. Jokaisessa vuoden ajassa on omat hyvät puolensa.
Tuskin kyse on edes tehokkaasti työnteosta, lähinnä vain vanha, miesvaltaisen yhteiskunnan huono tapa. Hommat pitäisi pystyä hoitamaan 9-17 välillä, muu on turhuutta. Work - life balance ennenkaikkea.
Siellä ei tartte kovin kauan käydä. Valitettava tosiasia. Täällä on aika hyvin osa-aikaduuneja tarjolla, juuri pienten lasten vanhempia varten.
yh:na kun lähden kotoa töihin ennen klo 8 ja olen kotona taas hieman ennen klo 19, on se päivä nopeasti mennyt siinä.