Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä jonkun ihmisen ihana ominaishaju johtuu?

Vierailija
24.08.2010 |

Tuli vaan yksi päivä mieleen, kun mietin onkohan hyvä ominaishaju periytyvää.

Nimittäin meidän 15-vuotias tytär tuoksuu aivan ihanalle! Ei siis tule mistään hajuvedestä tuo tuoksu, vaan se on hänen ominaishajunsa. :) Sellainen ihanan pehmeä, jotenkin makea tuoksu.

Etenkin ne hiukset! Aivan ihanan hajuiset. Kauhistelenkin aina, kun käyttää niin paljon hiuslakkaa, että se hiusten oma tuoksu peittyy ihan kokonaan. :o

Mun mies on myöskin hyväntuoksuinen ihminen. Mutta siis onko tälläinen "hyvätuoksuisuus" periytyvää vai mistä johtuu? :)

Tiedän myös ihmisiä, joiden ominaishaju on aivan hirveä. Johtuuko tää hormooneista, geeneistä vai mistä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun pidät jostain ihmisestä ja hän on sulle rakas, se ominaishajukin on aivan ihana. Ärsyttävien ihmisten hajukin ärsyttää.

Vierailija
2/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkittu juttu että toisilleen sopivat ihmiset tuoksuvat toisistaan hyvälle.

Mun mielestä mun mies haisee bensalle eikä tyttärenkään hiukset hyvälle haise.

Hassua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hienhajusta.

En usko ihmisen tunnistavan lajitovereitaan näiden hajun perusteella, kuten eläimet tekevät.

Se, että ihmisellä olisi muka ominaishaju, on darwinistien puppua ja propagandaa.

Vierailija
4/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti tärkeä "valinta"kriteeri. Itse sitä ei kyllä huomaa. Se jaksaa aina sitä ihmetellä ja välillä on ihan ärsyttävää kun käy nuuhkimassa.

17 vuotta on oltu yhdessä.

Vierailija
5/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hienhajusta. En usko ihmisen tunnistavan lajitovereitaan näiden hajun perusteella, kuten eläimet tekevät. Se, että ihmisellä olisi muka ominaishaju, on darwinistien puppua ja propagandaa.

Vierailija
6/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös saippua, suihkuvaahdot, kylpyvaahdot ja shampoot antavat tuoksua sekä erilaiset kosteusvoiteet, voi olla sitä.

Jotkut ihmiset myös vain tuoksuvat paremmalle kuin toiset luonnostaan. Joillakin vaikuttaa mm. puhtaus, lääkehoidot, kodin siisteys, ruokavalio, tupakoimattomuus ja vain ominaistuoksu.

On noissa jotain perää kuitenkin.

Vierailija
7/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siinä ihan objektiivisiakin eroja ihmisten välillä.

Jotkut hikoilevat vähemmän, tai ihon PH tai ruumiin vastustuskyky on sellainen, etteivät bakteerit pääse kasvamaan. Vähäisempi talineritys vähentää myös sitä hienoista eltaantuneen rasvan löyhähdystä.

Aineenvaihdunta ja ruokavalio vaikuttavat myös; monien ei-eurooppalaisten kulttuurien sanotaan nyrpistävän nenäänsä meidän maito- ja lihapainotteisen ruokavalion mukanaantuomalle ominaishajulle, jota tuskin itse tajutaan.

Kovin makeanhajuinen ominaistuoksu voi kyllä olla merkki ongelmista, esim. diabetes mellitus aiheuttaa sitä.

Vierailija
8/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin geenit, hormonit, ihon bakteerikanta ja ravinnon koostumus. Lisäksi se hajun miellyttävyys tai inhottavuus on haistelijan subjektiivinen kokemus ja siihen voi ainakin miesten ja naisten välillä ihan tutkitustikin vaikuttaa hormonaalinen tilanne ja geneettinen tausta. Ovulaatiovaiheessa naiset pitivät eri hajuisista miehistä kuin muussa kierron vaiheessa ja raskaanaolevat ja e-pillereitä käyttävät pitävät autoimmunologisesti itsensä kaltaisista miehistä kun taas jälkeläisten saamisen kannalta kannattaa lisääntyä itsestään geneettisesti erilaisen autoimmunologian omaavan miehen kanssa, jollaiseen hajuun siis ovulaatioaikana juuri miellytään helpommin. Toisaalta ovulaatioaikana nainen hakee enemmän testosteronia sisältävää miestä ja muulloin vähemmän, eli vähemmän testosteroninen on sitten parempi huolehtimaan perheestä ja hormonihirmut taas parempia lisääntymiskumppaneita lapsen terveyden kannalta. E- pillereiden käytön aikana valittu mies siis tuottaa jälkeläisten terveyttä ajatellen väärän valinnan, kun geneettisesti autoimmunologia on saman tyyppinen kuin naisella itsellään. Että karrikoidusti voisi suoraviivaistaa että jos lapsille etsii hyvää terveyttä, niin ilman e-pillereitä ja oviksen aikaan liikenteeseen. Sitten se kasvattajaisä on hyvä etsiä siinä raskaana ollessa tai ainakin kun ei ole ovis, niin löytyy lapsista välittävä ja perheen luona pysyvä vähätestosteroninen lauhkea yksilö.

Vierailija
9/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa siinä on kyse eritystoiminnasta, geeneistä ja terveydestä sekä tietysti hygieniasta.

Joillakin naisilla ja miehillä on vahva ominaishaju. Joku pitää sitä miellyttävänä, toinen ei. Kaipa haju on jokaisen nenässä niinkuin kauneus on katsojan silmissä.

Vierailija
10/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa meidän lapsissa en yhtä ihanaa tuoksua ole havainnut (en pahaakaan), eikä se tule mun mielestä pelkästään purkeista ja pulloista. Olen joskus sanonut tytölle, että hänestä leijuu ihana tuoksu ilmoille ja tyttö kertoi, että moni hänen kaverinsa on sanonut samaa.

Vierailija
11/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on oma ominaishajunsa, joka voi vaihdella vähän hormonitason mukaan ja sen mukaan mitä on syönyt... esmes jos valkosipulia paljon syö, nin kyllä se väkisinkin haisee. ;)

Paria etsiessä ominaishaju ratkaisee. Exäni haisi aina todella pahalle, jos ei käynyt suihkussa ja silti haisi (ja maistuikin) kun aloimme olla yhdessä ja kyllähän siitä ero tulikin lopulta. Nyxä on puolestaan niiiin ihanan hajuinen, oli sitten suihkussa käynyt tai ei. Oikeastaan sitä parempi, mitä hikisempi on, koska tuoksuu niin ihanalle.

Vierailija
12/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin geenit, hormonit, ihon bakteerikanta ja ravinnon koostumus. Lisäksi se hajun miellyttävyys tai inhottavuus on haistelijan subjektiivinen kokemus ja siihen voi ainakin miesten ja naisten välillä ihan tutkitustikin vaikuttaa hormonaalinen tilanne ja geneettinen tausta. Ovulaatiovaiheessa naiset pitivät eri hajuisista miehistä kuin muussa kierron vaiheessa ja raskaanaolevat ja e-pillereitä käyttävät pitävät autoimmunologisesti itsensä kaltaisista miehistä kun taas jälkeläisten saamisen kannalta kannattaa lisääntyä itsestään geneettisesti erilaisen autoimmunologian omaavan miehen kanssa, jollaiseen hajuun siis ovulaatioaikana juuri miellytään helpommin. Toisaalta ovulaatioaikana nainen hakee enemmän testosteronia sisältävää miestä ja muulloin vähemmän, eli vähemmän testosteroninen on sitten parempi huolehtimaan perheestä ja hormonihirmut taas parempia lisääntymiskumppaneita lapsen terveyden kannalta. E- pillereiden käytön aikana valittu mies siis tuottaa jälkeläisten terveyttä ajatellen väärän valinnan, kun geneettisesti autoimmunologia on saman tyyppinen kuin naisella itsellään. Että karrikoidusti voisi suoraviivaistaa että jos lapsille etsii hyvää terveyttä, niin ilman e-pillereitä ja oviksen aikaan liikenteeseen. Sitten se kasvattajaisä on hyvä etsiä siinä raskaana ollessa tai ainakin kun ei ole ovis, niin löytyy lapsista välittävä ja perheen luona pysyvä vähätestosteroninen lauhkea yksilö.

No tuo nyt melko raskasta bs:iä siinä mielessä, että tuskin naiseen on rakennettu sisään mekanismia, jolla hän saisi eri miehen lastensa isäksi ja kasvattajaksi. No, näinhän aina mennään aika rajusti metsään, kun (evoluutio)biologiaa ja sosiologiaa tms. yritetään yhdistää.

Siinä mielessä jutussa oli kyllä juonta, että puolison kierron vaihe on melko helppo selvittää tuoksun perusteella, ainakin minulle, enkä usko olevani mitenkään poikkeustapaus.

Vierailija
13/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvälle, johtunee feromoneista ja geeneistä.

Enkä usko että ärsyttävä ihminen tuoksuisi pahalle, koska tiedän ihmisen josta pidin tavattoman paljon, mutta hän tuoksui ihan piimämäiselle, hyi, joten en voinut hänen lähellään olla.

Vierailija
14/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt melko raskasta bs:iä siinä mielessä, että tuskin naiseen on rakennettu sisään mekanismia, jolla hän saisi eri miehen lastensa isäksi ja kasvattajaksi. No, näinhän aina mennään aika rajusti metsään, kun (evoluutio)biologiaa ja sosiologiaa tms. yritetään yhdistää.

Siinä mielessä jutussa oli kyllä juonta, että puolison kierron vaihe on melko helppo selvittää tuoksun perusteella, ainakin minulle, enkä usko olevani mitenkään poikkeustapaus.

Floridan yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan miesten testosteronitasoon vaikuttavat nimittäin parhaiten naisten omat, luonnolliset tuoksut. Miesten hormonit reagoivat erityisesti tuoksuun jota naiset erittävät olleessaan hedelmällisimmillään eli ovulaation aikana.

Floridan yliopiston tutkijat Saul L. Miller ja Jon K. Maner pyysivät kokeeseensa osallistuneita naisia käyttämään T-paitoja uniasunaan kolmen yön ajan heidän kuukautiskiertonsa eri vaiheissa.

Kokeeseen osallistuneet miehet saivat nuuhkia naisten käyttämiä paitoja sekä täysin käyttämättömiä T-paitoja. Heidän testosteronitasonsa tutkittiin sylkinäytteistä, jotka otettiin ennen paitojen haistelua ja sen jälkeen.

Miller ja Maner totesivat, että miesten testosteronitaso nousi korkeimmalle, kun he saivat haistella ovuloivan naisen paitoja. He myös pitivät näitä paitoja parhaimman tuoksuisina. Tutkijat arvelevatkin Psychological Science -lehdessä, että miesten hormonit reagoivat hedelmällisen naisen erittämiin luonnollisiin tuoksuihin.

Vierailija
15/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edwardkin tuoksu hyvälle

Vierailija
16/25 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvälle, tykkään nuuhkia hänen ihoaan :) ja pidän siitä ettei käy jatkuvasti suihkussa.

Vierailija
17/25 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini kerto mulle miehestä, joka seilas ympäri maailmaa ja oli pysähdyksissä samassa välimeren lomakohteessa, kun täti miehensä kanssa, samaisessa baarissa. Se mies kuulemma tuoksui uskomattoman raikkaalta. Pesi ittensä ja vaatteensa avomerellä ilman kaupallisia hajusteita. Tyttöystävälläni on kesämökki Loviisan saaristossa ja oon nyt pari kertaa saunoessani pessy itteni pelkällä merivedellä kertomatta sitä tyttöystävälleni ja hän on kovasti kehunu tuoksuani ja jopa googletti ominaistuoksuista. t.Sami Hämeenlinnasta

Vierailija
18/25 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin aviomieheni pitkälti hänen mahtavan, koukuttavan hajunsa vuoksi :) Heti tavatessamme huomasin hänen tuoksuvan paremmalta kuin kukaan muu mies ikinä. Mies ei iän, käytöstapojen, komeuden, ammatin tai oikeastaan minkään muunkaan asian takia ollut mikään nappivalinta minulle. Kaverini ja perheenikin kauhistelivat miesvalintaani. Mutta enhän voinut erota niin hyväntuoksuisesta miehestä! Tein hänen kanssaan pari lasta, jotka myös tuoksuvat hyvälle. 

Vierailija
19/25 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Itse en omaa ominaistuoksuani tunne, mutta mieheni ja lapseni tulevat usein ihan viereeni ja nuuskivat ja sanovat, että miten voit tuoksua noin hyvälle. :) Ja perheemme kuopus on vauvasta lähtien (nyt eskarilainen) tuoksunut tosi hyvälle.

Vierailija
20/25 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitin vaatteet haisee äidille :)Ehkä vähän jopa hielle. Silti se on hyvä tuoksu minulle, joka tuo aina turvaa. Äiti <3

Tytössäni oli myös pienempänä (alle kouluikäisenä) ominaistuoksu(ei välttämättä mikään hyvä sekään), joka on sittemmin iän myötä hävinnyt. Monesti nuuhkin hänen peittoaan jne. Sekin oli sellainen ihana haju.. minun rakas tyttöni.

Miehestäni (exästäni) pitää sanoa, että hän on aina haissut minun nenääni pahalta. Hygieniastakaan sen ei pitäisi olla kiinni, sillä peseytyy hyvin joka päivä. Jos edellisissä teorioissa on perää..ehkä siksi emme saakaan suhdettamme toimimaan, jos emme sovikaan biologisesti yhteen. Hän tosin taas pitää hajustani ja sanoo että tuoksun ihanalle. Samaa en voi sanoa hänestä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme