vauvan rytmitys
mulla on 8 kk vanha poika, joka on noin kuukauden nukkunut yönsä (vieläkin tosin 1,5 tunnin välein on annettava tuttia). Mutta päivisin ei tunnu olevan mitään rytmiä. Vauva nukkuu 3-5 päiväunet (2h-15 min) ja koko elämä tuntuu olevan yhtä kiukkua :(. Olen yrittänyt nukuttaa vauvaa samaan aikaan (toivoisin kaksia tai kolmia pidempiä unia) mutta hän saattaa tosiaan herätä jo vartin jälkeen eikä suostu enää nukkumaan. On yritetty vaunuissa, pinniksessä ja vieressä ja mikään ei auta. Ollaan paljon ulkona (useita tunteja joka päivä) ja leikitään, mutta vaikka lapsi on väsynyt, ei se silti nuku päivisin pitkään. Oisko vinkkejä?
Kommentit (3)
kyse ole mistään kellon kanssa elämisestä vaan siitä, että lapsi itse jaksaisi paremmin päivän touhut. Lapsi on kiukkuinen kun on niin väsynyt. Enhän minä lasta väkisin hereillä pidä (anna lapsen nukkua, hei haloo) vaan nimenomaan yritän auttaa nukkumaan paremmin!
meillä vähnä sama juttu. Poika 8kk ja joka päivä on vähän erilainen. Välillä nukkuu 3:t unet välillä 4:t. Joskus herää 5.30 josku 7.30. Aina kun luulen, että rytmi on vakiintunut, tuleekin erilainen päivä. Olen ajatellut asian niin, että vielä ei ole väliä, siksi olemme kotona emmekä päiväkodissa/töissä. Alkuun stressasi, enää ei kun en anna stressata. Meillä päiviä helpottaa se, että poika nukkuu sekä sängyssä että vaunuissa joten voimme vakio rytmin puuttumisesta huolimatta liikkua suht vapaasti kelloon katsomatta. Kun päiväkoti aika alkaa lähestyä alan tehdä töitä rytmin vakiintumisen eteen jos sitä ei vielä silloin ole.
Anna lapsen nukkua kun nukuttaa. Pahan mielen saat vain itsellesi tolla rumballa.