Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä yöllä kutitti?

Vierailija
23.08.2010 |

Apua. Viimeyönä en saanut unta. Kutitti tosi kovasti ihan pistävästi jopa. Varsinkin korvanlehtiä ja vartaloa muutenkin. Mieskin tuntui raaputtavan itseään mutta ei herännyt.

Nyt koko päivän kutittanut. Myös miestäkin kuulmma.

Pistin nyt heti töistätullessani täkit ym. 90 asteen pesuun kun tuntui, että jotain niissä oli. Mikä voi olla aiheuttajana? Pesuaine tms. ei tule kyseeseen, sillä ehdimme nukkua samoissa lakanoissa vajaan viikon eikä oireita ollut muina öinä.

Apua!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sain satiaiset, nuo jalkovälin pikku tiaiset..." On tainnut miehesi saada saddarit "saunasta"...

Vierailija
2/9 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kutittaa koko kehossa?

Meillä nukkui lapsenvahti meidän sängyssä yön. Vaihdettiin kyllä lakanat. Voiko satiaiset ym. tarttua niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luteitakin on taas suomalaiskodeissa... mutta niistä jää kyllä puremajälkiä.

Vierailija
4/9 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ala jos jotain luteita. Me asutaan vanhassa talossa. Nyt alkaa pakonomainen siivoilu.

ap

Vierailija
5/9 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luteisiin ei mikään siivoilu tai oma myrkyttely sitten auta, vaan siihen on pakko tilata tuholaistorjujat ja mielellään HETI. Erittäin ikävä torjuttava...

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Luteet+ja+torakat+ovat++tuholaistor…

Luteet tunnistaa puremista, jotka esiintyvät yleensä riveissä/rykelminä. Joillain ne ärtyvät pahasti, muttei kaikilla. Lisäksi saattaa lakanoissa näkyä pieniä verisiä jälkiä sekä mustia pisteitä (luteen kakkaa). Luteista lähtee myös omalaatuinen haju.

Mutta voi toi olla jotain muutakin, vaikkapa uutta pesuainetta pyykissä tai suihkusaippuaa, joka kuivattaa ihoanne.

Satiaiset tai täit eivät kutia koko kropassa, mutta satiaiset voivat kutista myös esim. rintakarvoissa ja kainaloissa. Harvemmin tukassa.

Yksi mahdollisuus on syyhypunkki.

Tässä on satiaisista ja syyhypunkista:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00…

Vierailija
6/9 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nyt puhdas lakana sänkyynne. Aamulla voit tsekata, näkyykö lakanassa pieniä mustia pisteitä, ne on luteen kakkaa.

Mun tuttavilla oli niitä, ja hän tämän vinkin kertoi.

Ja jos on, niin VÄLITTÖMÄSTI myrkyttäjälle yhteydenotto, ne ei häviä itsestään ja leviävät amatöörikonsteilla vain toiseen huoneeseen.

Vierailija
7/9 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies teki pihahommia ja tuli nukkumaan, sen jälkeen öisin olemme kutisseet ja pieniä, punaisia puremajälkiä on. Jokakesäinen vaiva, lintukirppuja... Tosi ikävää, mutta meni ohi lakanoiden pesuun heittämisellä ja huolellisella pesulla suihkussa, mokomat kun on tosi pieniä ja jäävät mielellään ihotaipeisiin tai karvoihin jemmaan.

Vierailija
8/9 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari yötä. Vaihdoin sitten lakanat, kun oli käynyt suihkussa ja ongelma poistui. Lapsi oli ollut mylläämässä pusikoissa ja kaatamassa pieniä puunalkuja maalla, sieltä oli saanut nuo lintukirput.

Minäkin olin melkein varma, että ovat lutikoita, mutta en löytänyt niitä mustia pisteitä mistään...

Vierailija
9/9 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko avautua vähän, jos ötökkäosasto puistattaa, ei kannata ehkä lukea pidemmälle. Luulen kuitenkin, että asia koskettaa yllättävän monia, mutta tiettyjen harhaluulojen takia näistä ei ainakaan vielä oikein viitsi ääneen huudella.

Puremat eivät aiheuta mulle oireita, mutta puolisolle ja pikkutytöille kyllä (myöhemmin selvisi etteivät kaikki saa välttämättä oireita). Sarjapaukamia alkoi tulla joskus elokuun alussa, luultiin hyttysiksi kun nukuttiin helteellä ikkunat auki. Olisivatkin olleet hyttysiä, siippa kävi apteekissa ja siellä mmyjä katsoi paukamia ja epäili luteita, joita sanoi olleen myös omassa asunnossaan joskus. Meinasi nousta tukka pystyyn! Eihän niitä verenimijäsyöpäläisiä ole enää nykysin! Lääkäri puolestaan epäili lintukirvoja. Asia varmistui, kun ihan sattumalta nähtiin viikko sitten myöhään yöllä pimeässä kaksi kappaletta, toinen juoksi verhoa ylös, toinen meni seinää pitkin. Otettiin ne kiinni ja laitettiin lasipurkkiin ja verrattiin ulkonäköä nettikuviin: luteita, ja tarkemmin seinäluteita. Googlettamalla (esim bedbugger.com) asian vakavuus alkoi paljastua, ulkomailla parhaillaan jonkin sortin hysteria päällä esim USAn suurissa kaupungeissa ja Lontoossa, lutikat mellastaa! Kaikki enemmän matkustelleet ovat varmaan jossain reissulla saaneet hotellista kutisevia paukamia, jotka on kuitattu pölypunkkien tai hyttysten tekosiksi, mutta suurin osa onkin näitä muita. Myrkytykset ei todellakaan välttämättä nykyisin toimi, kun entisajan pahemmat myrkyt, kuten DDT, joilla nämä saatiin häviäimään, on kielletty. Täällä ne on taas kuitenkin Suomessakin, luulen että kuullaan lähivuosina paljonkin, ei paljon naurata... Löydön jälkeen nukkuminen onkin jäänyt vähemmälle, kun on aloitettu jokapäiväinen pitkälle yöhön kestävä tekstiilien saunotus; aikuisetkin luteet kuolee 80 asteen tunnin saunotuksessa eli siinä mielessä suomalaisilla usein parempi tilanne kun saunotus mahdollista. Se ei kuitenkaan riitä alkuunkaan, vaan tulee kyseeseen muiden toimien (myrkytyksen, höyrytyksen jne) lisäksi. Paljon olen asiasta oppinut viikon aikana, tieto lisää tuskaa, myös asiaan liittyviä harhaluuloja ja käsityksiä on todella runsaasti, näitä oli kyllä itsellänikin. Esim että puhtaus estäisi luteiden tulon on pelkkä myytti (selvyyden vuoksi, meillä on käynyt 2 ammattisiivoojaa kerran viikossa minkä lisäksi siivoillaan kyllä itsekin). Tietenkään puhtaudesta ei ole luteiden suhteen haittaa, leviämisnopeus hidastuu jos tuuletetaan, siivotaan ja imuroidaan vimmatusti, mutta se ei luteita poista tai estä niitä tulemasta. Ihmiset sotkee luteet torakoihin yms. Luteet tulevat naapurista, talon rakenteista tai matkoilta ja ne elää siellä missä ravintokin eli (nukkuvien) ihmisten läheisyydessä. Niitä on vaikea löytää, kun pienemmillään ovat ainoastaan millinkymmenesosan paksuisia ja mahtuvat siten mihin rakoon vaan. Kehittyvällä luteella on viisi eri kokoastetta (0,1-10mm) ja niiden väri riippuu sitä, onko ruokaa saatu viime aikoina vai ei. Pienimpiä ei edes silmällä näe. Lude elää tosi kauan (jopa 1,5 v tms) ja voivat olla horroksessa parikin kuukautta ilman ateriaa. Ne eivät koskaan lähde asunnosta ilman radikaaleja aikaa ja hermoja vaativia toimia. Sängyn jalkojen teippaus tai myrkytys ei auta kun ne osaavat pudottautua katosta sänkyyn (ne 2 mitä nähtiin olivat juuri kiipeämässä). Ne pelkää valoa ja yöllä liikkuvat löytyvätkin käytännössä ainoastaan taskulampulla, menevät tosi lujaa kun joutuvat valoon.

Pahoittelut vuodatuksesta, mutta huhhuh! En ole erityisen skitso näiden ötököiden suhteen, mutta eivät ne mitään kivojakaan ole, ja luteet vaikuttavat olevan ylivertaisesti kaikista pahimpia joihin olen törmännyt. En ole kuitenkaan menettänyt toivoa joistain epätoivoisista kertomuksista huolimatta, vaan tarkoituksenamme on aiheuttaa puolestaan niille ikävät oltavat.

Miten muut, onko vastaavanlaisia kokemuksia vai kuulostaako edellä mainittu ihan ufolta? Itse olen aika hämmästynyt, etten ole asiasta aiemmin tiennyt, mutta kuten sanoin, kyllä tästä varmuudella tullaan kuulemaan vielä paljon. Ihan vaan ajan kysymys, milloin iltapäivälehdestä voi lukea lude-extran tms...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme