Mitä kiinteää seuraavaksi (allergiselle) vauvalle kokeiluun?
Meidän vauva on moniallergikko, ikää on nyt 7kk 3vko ja kiinteitä aloteltiin 6kk iässä. Täysimetyksellä minä sain syödä ruusunmarjaa, riisiä, poroa, broileria, kauraa, mustikkaa, vadelmaa ja maissia.
Luonnollisesti aloiteltiin noilla, jotka sopi imettäessä, mutta niistä sopii kiinteänä vauvalle vain ruusunmarja, vadelma ja maissi. Poron testaan vielä uudestaan, aiemmin sai oireet tuostakin.
Onko täällä ehdotuksia, mitä kokeilisin seuraavaksi? Muista olen siis kokeillut porkkanan, perunan, bataatin ja parsakaalin, mutta nämäkään eivät sovi.
Kommentit (11)
olisi ainakin helppo kokeilla, sitä saa puurojauheena. Itse kokeilisin päärynää ja persikkaakin. Purkista annettu päärynä voi olla helpommin siedettävä tässä vaiheessa, esim. babynat. saman valmistajan muitakin tuotteita voisit katsoa, jos sieltä löytyy kokeiltavia, ne eivät sisällä mitään ylimääräisiä täyteaineita.
Riisikin on aika usein siedetty. Sen kokeilisin jo sen vuoksi, että se helpottaa monessa muussakin asiassa: Monessa hedelmäsoseessa on riisitärkkelystä, joten sen myötä saatatte löytää jonkun sopivan hedelmäsoseen. (Pidemmän päälle joku valmissose on tosi kätevä olla olemassa, niin pystyy helposti ottamaan eväitä ilman huolta pilaantumisesta. Allergisen kanssa kun joutuu niitä eväitä kantamaan ihan aina mukana.)
Lisäksi riisi on muutenkin monikäyttöinen aine: Puurohiutaleita, jauhoja, riisikakkuja, pastoja jne. Sillä saa siis yhdestä aineesta monia eri oloisia ruokia.
t. 2
Itse kokeilisin:
-Hirven liha
-Bataatti
-Tattari, hirssi ym. "eksoottisemmat" viljat.
-Kurkku
-Vesimeloni (tai muut melonit)
-Mango
Marjoista voisi ehkä kokeilla puolukkaa, karpaloa, lakkaa ym. erikosempia marjoja (okei, puolukka ei ole erikoinen!).
Riisin olen jo kokeillut ja ei sopinut ja reagoi myös tuosta riisitärkkelyksestä.
ap
Riisikin on aika usein siedetty. Sen kokeilisin jo sen vuoksi, että se helpottaa monessa muussakin asiassa: Monessa hedelmäsoseessa on riisitärkkelystä, joten sen myötä saatatte löytää jonkun sopivan hedelmäsoseen. (Pidemmän päälle joku valmissose on tosi kätevä olla olemassa, niin pystyy helposti ottamaan eväitä ilman huolta pilaantumisesta. Allergisen kanssa kun joutuu niitä eväitä kantamaan ihan aina mukana.)
Lisäksi riisi on muutenkin monikäyttöinen aine: Puurohiutaleita, jauhoja, riisikakkuja, pastoja jne. Sillä saa siis yhdestä aineesta monia eri oloisia ruokia.
t. 2
antanut uutta ruoka-ainetta? Joskus oireet voivat tulla viiveellä eikä heti.
Riisin olen jo kokeillut ja ei sopinut ja reagoi myös tuosta riisitärkkelyksestä.
ap
luin huolimattomasti ekan viestisi.
Persikka on tosiaan myös melko usein siedetty, mutta kuten varmasti jo tiedät mille tahansa voi olla allerginen, joten kokeilematta ei tietenkään tiedä. Aprikoosi ja luumu ovat samansukuisia.
Mangoa sen sijaan edellämainituista pidetään yleiesti allergisoivana. (Mutta eihän sekään mitään takaa, joillekin hyvin allergisille se voi silti sopia.)
Kalaa meille suositteli allergialääkäri kokeilemaan ihan yhtenä ensimmäisistä ruoista ja meidän lapselle se sopi vaikka muuten sopivia oli pitkään ihan muutamia.
Maissista vielä: Tiesithän että maissi vihanneksena ja jauhona ovat eri asia. Joillekin sopii noista vain toinen. Jos maissijauho sopii, siitäkin tehtyä ruokaa saa vaikka millaista ja siitä on paljon apua mm. leipomisessa.
t. 2
potilaana?! Pyydä siltä allergologilta ohjeet. Allergiatestit lapsellesi on varmaan tehtykin.
Tehtiin allergiatestit, jotka näytti vain kaksi allergiaa ja todellisuudessa nuo sopivat, mutta löytyi monia monia muita, jotka ei sopineet.
potilaana?! Pyydä siltä allergologilta ohjeet. Allergiatestit lapsellesi on varmaan tehtykin.
ei voida tietää mille ap:n lapsi sattuu olemaan allerginen, vedellekin kun voi kuulemma olla allerginen (en olisi uskonut!).
Mutta nyt syksyllä olisi hyvin saatavilla erilaisia kurpitsoita, ei pelkästään kesäkurpitsaa. Keski-euroopassa kurpitsaa on valmiissa soseissakin, joten ei ehkä ole pahimpia allergian aiheuttajia.
Onhan sinulla lääkäriltä ohjeet, kuinka kokeilet allergikolle uusia ruoka-aineita? Joillekin ne oireet tulevat aika pitkälläkin viiveellä.
sopivia ovat ainakin päärynä ja possu. Joku öljy ja viljakin olisi hyvä saada pian ruokavalioon. Rypsiöljyllä usein aloitetaan. Viljoista voit kokeilla esim. quinoaa, tattaria tai hirssiä. (Siis olettaen että et usko vehnän, ohran tai rukiin käyvän.)