Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ala-asteikäisten koulu pitää alkaa klo 8.00?

Vierailija
22.08.2010 |

pienten lasten koulupäivistä tulee ihan tajuttoman pitkiä!

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli taata lapselle turvallinen säilytyspaikka vanhempien työssä käynnin ajaksi.

Vierailija
42/57 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin aikaisin laittamaan lapsia kouluun vai se ettei lapset jaksa herätä?

lapset kyllä jaksaa nousta jos vain menee aikaisin nukkumaan. meillä mennään sänkyyn 20-20.30

10v herää itsestään klo7. varmaan 3 kertaa on koko koulun käynniin aikana tarvinnut herättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella lisäksi ns. kokonaistyöaika eli töihin voi mennä aamulla 7 ja 9 välillä tai vieläkin joustavammin. Kun toinen vanhemmista menee töihin aikaisin, niin lapset ovat "ilman vanhempia" vain iltapäivällä vähän yli neljään asti ja mahdollisina kymmenen aamuina noin tunnin. Yhdeksän aamut on paljon mukavampia kuin kasiaamut: voi rauhassa nukkua ainakin seitsemään eikä silti tule kiire.

Mutta tietenkään kaikki eivät tosiaan ole samanlaisissa tehtävissä kuin minä ja mun akateemiset (!) tutut.

Vierailija
44/57 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi ikävä jos lapset olisivat silloin jo nukkumassa. Meillä on lapsilla onneksi myös kympin aamuja.

Vierailija
45/57 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun palaverit ja koulutukset pidetään klo 9 ja 15 välillä, kotoa ei voi lähteä klo 8.45.

Vierailija
46/57 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ylempi toimihenkilö, mutta pitkän työmatkan takia pitää lähteä 7.30 töihin.

Vierailija
47/57 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voidaan lähteä yhtämatkaa kohteisiimme, lapset kouluun ja minä töihin.

Jos koulu alkaisi vasta vaikkapa kympiltä, jäisi nämä yhteiset aamut varmasti lähes kokonaan pois, ja joutuisivat sitten itsekseen lähtemään ja touhuamaan.

Vierailija
48/57 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella lisäksi ns. kokonaistyöaika eli töihin voi mennä aamulla 7 ja 9 välillä tai vieläkin joustavammin. Kun toinen vanhemmista menee töihin aikaisin, niin lapset ovat "ilman vanhempia" vain iltapäivällä vähän yli neljään asti ja mahdollisina kymmenen aamuina noin tunnin. Yhdeksän aamut on paljon mukavampia kuin kasiaamut: voi rauhassa nukkua ainakin seitsemään eikä silti tule kiire.

Mutta tietenkään kaikki eivät tosiaan ole samanlaisissa tehtävissä kuin minä ja mun akateemiset (!) tutut.

Meillä esim. minä olen yläasteen ja lukion opettaja, mies lääkäri, ja meillä ei ole mitään liukumaa. Töissä on oltava ajallaan. Miehellä on käytännössä työvuoroissa eroa eli välillä voisi olla kotona aamulla laittamassa lapsia kouluun, mutta minulla alkaa lähes jokaikinen aamu klo 8, yhtenä aamuna klo 9, ja kolmena päivänä pääsen klo 16, kahtena klo 15. Jossakin välissä pitää niitä tunteja suunnitella ja kokeita korjata (hyppytunteja on kyllä kolme mutta niille tulee yleensä sijaistunteja), joten usein aamuisin menen vielä puoli kahdeksaan. Minulla on puolen tunnin työmatka, joten kotoa lähden jo seitsemän maissa. Miehen työmatka on 40 minuuttia, joten hän pystyy vain harvoin olemaan aamuisin avuksi. Jopa silloin kun menen yhdeksään töihin, lähden kotoa jo kahdeksalta eli käytännössä lapsi on yksin sen tunnin joka tapauksessa (koululainen on 7-vuotias).

Ymmärtääkseni suurin osa ihmisistä noudattaa 8-16 aikataulua, ja nekin, joilla on joustoa, tekevät sen usein työkaveriensa kustannuksella (monessa virastossa pitää olla joku töissä jo klo 8), eli sekin on melkoista sumplimista ja neuvottelua. Esim. äitiäni kyllästyttää, kun jo kahdeksatta vuotta joutuu olemaan töissä jokaikinen aamu klo 8, kun työkaverin lapset (kolme kpl) viedään kouluun ja työkaveri tulee sitten jouston mukaan klo 9. Samoin äitini joutuu olemaan AINA heinäkuun töissä, kun työkaverin pienin on vielä päiväkoti-ikäinen (ja sitä ennen ne kolme muuta).

Joskus voitaisiin ajatella kokonaiskuvaa eikä aina vaan itseä. Ihan hyvä olisi jo akateemisenkin sitä tässä vaiheessa opetella. :)

Jos joskus minulla on niin vähän tunteja, että menen myöhempään töihin, niin silloin nautin aamuista ja vien lapseni kouluun itse, mutta ei tule mieleenkään purnata siitä, että lasten pitää nousta klo 7. Eivät ne ole väsyneitä, jos menevät ajoissa nukkumaan eikä se koulupäivä ole sen pitempi, alkoi se mihin aikaan vaan. Iltapäiväkerhohan ei ole koulua.

Vierailija
49/57 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minä sanon että yhdeksän aamut ovat meille ja mun tutuille kivoja, olen itsekäs minäminä enkä näe kokonaiskuvaa. Kun sinä sanot, että kahdeksan aamut sopivat teidän perheelle paremmin, olet laajakatseinen?

Joskus voitaisiin ajatella kokonaiskuvaa eikä aina vaan itseä. Ihan hyvä olisi jo akateemisenkin sitä tässä vaiheessa opetella. :)

Vierailija
50/57 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä koulu alkaa 8.30, kerran vk 9.30. kasikin kävisi, mutta täälläpäin bussit kulkee 20 yli ja 20 vaille tasan, siitä siis tulee toi puolen aika.

Itse 12 vuotta sitten kun ala-asteelle menin, niin puol 9 aamu oli hyvä, koska äiti heitti aina kouluun mennessään itse töihin. puol 10 aamu taas oli hankala, koska meidän suunnasta koululle ei busseja enää kulkenut ja vanhemmat joutuivat kustantamaan oman kuljetuksen minulle ja isoveljelle, mutta eihän ne puol 10 aamut koskaan samana päivänä olleet :S heräsin klo 7, niin kuin äitikin, veli lähti äidin kyydissä kouluun, ja minä jäin yksin kotiin, ja voin kerto että pelotti iha helkutisti! Taxi kuski oli ihan kahjo, ja aina hyöhäsä, siinä sitten paniikissa soitin aina äitille, ettei taxi ole tullut ja koulu alkaa parin min kuluttua. Häiritsin tietenkin äidin töitä ja äiti joutui soittamaan taxi kuskilleni ja rehtorilleni. eikä se ollut kivaa kun kännykkää ei vielä ollut ja äiti ei tiennyt olinko kouluun päässyt vai en. Ja kaiken lisäksi rehtori tuli kesken oppitunnin kyselemään, olenko koulussa, vai en. ja 1-2 luokkalainen sitten teillekkin tiedoksi pelkää rehtoria (meillä mies)!

Ja mitä näihin iltiksiin tulee, niin itse en koskaan jäänyt, vaan lähdin kotiin bussilla tai kävellen, riippui siitä millä luokalla olin. Kolmoselle asti koulu maksoi bussin, sen jälkeen ei.

mielestäni koulu vois iha hyvi alkaa klo 8, ehtii sit harkkoihin ja aikasin nukkumaan, joten koulun käynti ei kärsi jne..

Vierailija
51/57 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian useinhan tuo alkaa 9.30. Jos vanhempi lähtee kasiksi töihin, siinä se lapsi sitten hermoilee, milloin pitää lähteä, ja vanhempi joutuu soittelemaan koko ajan perään, että nyt alat valmistautua ja nyt lähdet..

Vierailija
52/57 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai liian myöhään venyviin harrastuksiin, niinaika yksinkertaista lopettaa sellaiset. Harrastusten järjestäjät kyllä joutuvat joustamaan, kun huomaavat, että asiakkaat puuttuvat. Tämä harrastusten tunkeutuminen ykkösasiaksi tulee eteen siinäkin, että osa harrastuksista on koulupäivän aikana. Ei olisi, jos vanhemmat eivät sallisi osallistumista.

Vierailija
53/57 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JO 7.45

Vierailija
54/57 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten kuitenkin purnaan meidän lapsen lukkarissa sen aamujen epäsäännöllisyyttä.

Kouluun mennään joka päivä eri aikaan :klo 9,8, 10,8 j9 alkavat 2.luokalaisen päivät.

Koulu loppuu klo 14,12,13,12 ja 13

Saa tuossa sitten lapselle rytmi.

Jos on 10 aamu ei lasta oikein voi laittaa aikaisin illalla nukkumaan, kun on muutoin aamulla jo klo 7 pystyssä. Jos herää aikaisin 10 aamuina jää hänelle liikaa luppoaikaa oltavaksi ihan yksin kotona.

Vierailija
55/57 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja iltapäivällä uudelleen 15 - 17. Lapset olisi koulussa turvassa sillä aikaa, kun aikuiset on navetalla.

Ja päiväkotikin pitäisi olla yhtä lähellä kuin koulu, että olisi pienemmillekin hoitopaikka navetta-ajaksi.

Mutta antakaas kun arvaan, kaikkien muiden mielestä nuo ei olekaan ihan optimaalisimmat kouluajat! Joten niin sitä vaan jokaisen on soviteltava työt ja lasten koulut parhaansa mukaan samalla, kun muu yhteiskunta toimii tavallaan.

Samaa mieltä olen tuosta, että koulupäivän pituus ei muutu siitä mihin aikaan koulu alkaa. Muut toiminta on sitten muuta toimintaa. Ja jos harrastuksia ei jaksa, niin kannattaa lopettaa. Meillä ei käydä harrastuksissa, jotka on klo 18 jälkeen, koska silloin on väsyneitä sekä lapset että aikuiset.

Vierailija
56/57 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että se on monelle hankalaa se järjesteleminen. Mutta kuten joku ketjun alkupään ope kommentoi asiaa, kyseessä ovat aika monimutkaiset lukujärjestystekniset seikat, jotka eivät mahdollista kaikkien koulunalkua toivomusten mukaan tai edes välttämättä samaan aikaan joka päivä.

Muistan kun "ennenvanhaan" meillä alkoi aina koulu klo 9 koko ala-asteen. Kyseessä pieni kyläkoulu, jossa yhdysluokat.

Vierailija
57/57 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että juuri siksi ekaluokkalaisillä on mahdollisimman paljon kasin aamuja ettei tarvitse yksin tyhjästä kodista lähteä kouluun. Onhan se just vaikeaa kun hermoilevat ehtivätkö ajoissa, yksin kotona oleminenkin jännittää, vanhemmat jännittää miten pärjää, muistaako lukita ovet jne.

Meidän ekaluokkalaisella yksin kympin aamu ja muut kasin aamuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä