Miksi jotkut ihmiset ovat niin megaärsyttäviä?Heti ensinäkemältä tietää ettei tule toimeen, ov
Yleensä tulen ihan hyvin tai ainakin tarpeeksi hyvin toimeen ihmisten kanssa, olivat he sitten minkälaisia vaan. Saa olla hassu, outo, mielisairas, normaali, puhelias, ujo tms. niin lähes aina kuitenkin henkilön kanssa on mahdollista tulla ihan hyvin toimeen eikä mikään pahemmin ärsytä. Työt/opiskelutehtävät hoituvat yms.
Mutta sitten joskus tulee vastaan sellainen henkilö, jota vaan ei voi alusta lähtien sietää. Kaikki tuntuu ärsyttävän ja pinna palaa pienestäkin hetkestä jonka tuollaisen kanssa joutuu viettämään.
Pariin vuoteen en ollut tällaiseen törmännyt, ja nyt pitää kolmisen viikkoa väsätä yhteistä projektia tuollaisen kanssa. Tulen kotiin hermot päreenä, ja aamulla inhottaa ajatus lähdöstä kun tiedän että pitää taas tehdä yhteistyötä tuon henkilön kanssa.
Näissä ärsyttävissä henkilöissä ärsyttääkin sitten ihan kaikki, ulkonäkö, meikkaustyyli, puhetyyli, eleet, ilmeet, arvot jne. jne.
Mistäköhän tämä johtuu? Onko vika kenties feromoneissa vai jossain muussa "tiedostamattomassa" asiassa jolle ei vaan voi mitään?
Kommentit (36)
Sinusta.
Valitettavasti sinä olet se kokija ja toinen vain viaton ihmisolento omine persoonallisine piirteineen, joiden vuoksi sinä leimaat hänet epäkelvoksi ja "megaärsyttäväksi".
Eikö yhtään tule mieleen miltä mahtaisi tuntua, jos joku sinun kannaltasi tärkeä ihminen pitäisi sinua megaärsyttävänä puhetyylisi ja olemuksesi vuoksi? Tulee mieleen lähinnä koulukiusaaminen, ne ajat, kun joku oppilas vain sai leiman "ärsyttävä" vaikka siksi, että oli hyvä jossain aineessa ja puhui eri murteella kuin muut. Tms. ja sillä sitten perusteltiin hänen huono kohtelunsa ja suoranainen kiusaaminen. Eli ap, pientä itsetutkiskelua kehiin kiitos!
tunteen mut en osaa antaa vastausta.
se on jännä et pelkästään jonkun naama voi olla NIIIN ärsyttävän näköinen, ei siedä toisen ääntä tai edes liikehtimistä. se on karmeeta varsinkin jos joutuu tekemään työtä tällaisen kanssa. En ole onneksi joutunut vuosiin tilanteeseen jossa joutuisin tällaisen kanssa päivittäin tekemisiin.
Voimia!
jos aikuinen ihminen on tuollainen vaikkapa jonkun meikkaustyylistä oikein ärsyyntyvä! Tosi kypsää... no ei ole.
Siis oikeasti, tuo on todella kehittymättömän oloista sinulta ap! Ymmärtäisin jos se toinen alkaisi ihan epäasialliseksi, niin sitten voisi ärsyyntyäkin, mutta jos jonkun toisen ihmisen eleet tai vaikka meikkaustyyli noin ärsyttävät.. no voi hellanlettas sentään. Voivoi. Aika kusipäistä tuollainen käytös, sanon näin suoraan, ap.
Mitäpä jos koittaisit oikeasti aikustua, olisit vähemmän ennakkoluuloinen? Laskisit itsesi miltä lie hienolta jalustaltasi alas.
se on jännä et pelkästään jonkun naama voi olla NIIIN ärsyttävän näköinen, ei siedä toisen ääntä tai edes liikehtimistä. se on karmeeta varsinkin jos joutuu tekemään työtä tällaisen kanssa.
ettei ongelmassasi ole kyse siitä, että ihmiset _ovat_ megaärsyttäviä. Vaan siitä, että _sinä_ megaärsyynnyt heistä. Syistä, jotka ovat oman pääsi sisällä.
ei sitten kukaan osaa lukea mitä kirjoitan. Ei, minä en kiusaa ketään tai kohtele huonommin sen takia että henkilö sattuu ärsyttämään minua. Ei, minä en syytä sitä ärsyttävää henkilöä että se on hänen vikansa. Ei, minä en ärsyynny vain meikkaustyylistä ja muusta pinnallisesta, se oli vain yksi esimerkki miten joissakin (todella harvoissa) ihmisissä ihan kaikki ärsyttää, mukaanlukien se meikkaustyyli.
Edelleenkin haluaisin pohtia syitä ilmiön takana. Syy ei ole se, että minä olen lapsellinen tai kiusaaja, sillä 99,9% ihmisistä on mielestäni mukavia tai tarpeeksi mukavia. Tulen ihan hyvin töissä ja muualla toimeen ihmisten kanssa joista en välttämättä pidä, tai joiden arvoja en jaa, tai joiden kanssa ei ole mitään yhteistä.
Sitten on vaan näitä megaärsyttäviä (kyllä, käytän edelleenkin tätä junttia sanaa) joiden kanssa keskusteleminen ja työskenteleminen on tuskaa koko ajan. Koitan silti tehdä parhaani, enkä kiusaa tai muutenkaan osoita että he olisivat mielestäni jotenkin viallisia tms. Ja jos minun pitäisi vaikka kirjoittaa arvio heidän työskentelystään, tekisin ihan sen työn jäljen perusteella, en sen perusteella että he ärsyttävät minua.
Edellisen kerran törmäsin tällaiseen tyyppiin opiskeluaikana, ja silloinkin tein vaaditut hommat ihan asiallisesti ja jos kaupungilla törmättiin niin kohteliaasti juttelin. Tämä nykyinen ärsyttävä tyyppi on ehkä kolmas tai neljäs jonka olen elämäni aikana kohdannut, joten näitä ei siis todellakaan ole paljoa.
Kyse ei ole myöskään siitä että tarkoituksella ottaisin negatiivisen ennakkoasenteen, yleensä tutustun ihmisiin ihan avoimin mielin. Tämä ärsytyksen tunne vaan iskee samantien kun henkilön näkee, ja se vaan voimistuu mitä paremmin siihen toiseen tutustuu. Siksi mietinkin että voisiko syy olla vaikka niissä feromoneissa tai muussa tiedostamattomassa.
Mitä kusipäistä käytöstä minä muka harjoitan? Jos kohtelen ärsyttäviä yhtä asiallisesti kuin muitakin ja pidän mielipiteeni vain omana tietonani? En minä oleta kaikkien minustakaan tykkäävän, riittää kunhan hommat hoidetaan sivistyneesti.
T:ap
jos aikuinen ihminen on tuollainen vaikkapa jonkun meikkaustyylistä oikein ärsyyntyvä! Tosi kypsää... no ei ole.
Siis oikeasti, tuo on todella kehittymättömän oloista sinulta ap! Ymmärtäisin jos se toinen alkaisi ihan epäasialliseksi, niin sitten voisi ärsyyntyäkin, mutta jos jonkun toisen ihmisen eleet tai vaikka meikkaustyyli noin ärsyttävät.. no voi hellanlettas sentään. Voivoi. Aika kusipäistä tuollainen käytös, sanon näin suoraan, ap.
Mitäpä jos koittaisit oikeasti aikustua, olisit vähemmän ennakkoluuloinen? Laskisit itsesi miltä lie hienolta jalustaltasi alas.
siinä ihminen jonka kanssa mulla ei synkkaa ei sitten yhtään. Hän kyllä olis aina meille tuppautumassa mutta en vaan jaksa...viime kerran kun oltiin yhteydessä niin mulla paloi käämit ihan totaalisesti sen huomautteluun ja arvosteluun ja annoin palaa. Nyt sit ei kai tarvi enää odottaa tänne väkisin tuppautuvaa perskärpästä?
ymmärrän ap täysin. Mulla on ihan sama tilanne, joudun työskentelemään projektissa ihmisen kanssa, jonka kanssa eivät vain kemiat kohtaa. En ole KOSKAAN kokenut vastaavaa. Koen jatkuvasti morkkista siitä, että en siedä tätä ihmistä.
Jotain outoa tässä tyypissä silti on, useampi ihminen on tullut avautumaan minulle siitä etteivät kestä tätä samaa ihmistä.
Tunnen itseni todella huonoksi ihmiseksi siksi, että ihan tavallinen ihminen voi saada minut ärsyyntymään pelkällä olemassaolollaan.
En tiedä kertooko tämä nyt sitten enemmän minusta vai vain siitä, että nämä muut kommentoijat vain eivät ole ehtineet elämänsä aikana kohdata sellaista ihmistä jota eivät vain pysty sietämään. Jotain kummallista tässä on silti.
Toisaalta, onhan ihmisiä, joiden kanssa muodostuu heti ensitapaamiselta "sielunkumppanuus"...
ajattelet, vaikka et sitä ääneen sanoisikaan. Komppaan tuota jalustalla seisomista: pidät itseäsi _aiheetta_ toista henkilöä parempana, mitä et tietenkään ole. Asenneviastasi tämä kokemuksesi johtuu.
EN pidä itseäni toista parempana. Voin hyvin kuvitella että se toinen ei pidä minustakaan, tai joku muu voi pitää minua megaärsyttävänä.
Toinen ei ole minua huonompi, hän vain on ärsyttävä, eikä se johdu siitä että olisin jollain jalustalla. Jos niin olisi, pitäisi näitä ärsyttäviäkin olla paljon enemmän...
T.ap
ajattelet, vaikka et sitä ääneen sanoisikaan. Komppaan tuota jalustalla seisomista: pidät itseäsi _aiheetta_ toista henkilöä parempana, mitä et tietenkään ole. Asenneviastasi tämä kokemuksesi johtuu.
Sinä koet alitajuisesti joissakin asioissa olevasi jalustalla suhteessa tähän tiettyyn henkilöön, joten sen takia näitä MEGAärsyttäviä ei ole paljon enemmän. Tai vaihtoehtoisesti koet olevasi tätä yhtä henkilöä jotenkin huonompi, sekin voi selittää MEGAärsyttävyyden.
EN pidä itseäni toista parempana. Voin hyvin kuvitella että se toinen ei pidä minustakaan, tai joku muu voi pitää minua megaärsyttävänä.
Toinen ei ole minua huonompi, hän vain on ärsyttävä, eikä se johdu siitä että olisin jollain jalustalla. Jos niin olisi, pitäisi näitä ärsyttäviäkin olla paljon enemmän...
T.ap
ap. kyllä kuka tahansa huomaa jos et voi häntä sietää, vaikka työt hoituukin. kyllä sen huomaa. se vaikuttaa kaikkeen. on varmaan tois kivaa tehdä kanssasi töitä!!
Ahaa.
Itselläni ei ole tuollaista ketään kohtaan että joku ärsyttäisi minua enkä tietäisi miksi.
Yleensäkin olen huomannut tekeväni joskus virhearvioita naaman perusteella ja nykyisin yritän olla tuomitsematta ketään mihinkään suuntaan paitsi jos itse näen tai kuulen asioita joista en pidä.
On tiettyä käytöstä jota en voi sietää ihmisessä. Mutta en inhoa ketään vain naaman takia.
Hei sinä kohtalotoveri!kirjoitit kuinnolisin itse puhunut! Minulla on aivan sama ongelma en ole moiseennkohtaloonntyytynyt.mutta toisaalta mitä sille voi tehdä kun hetikohta on taas samassa jamassa.
Ihmiset on todellakin kaksinaamaisiabedessä hyvää ja kun selkänsä kääntää niin jo alkaa suut laulaan.minudta on tullut kyyninen en luota enään toisiin ihmisiin ja tavaramerkiksi onbtainnut tulla jo jokin leima olin minäkin ennenmiloinen ja huumorintajuskin riittävästi.
Meillä on töissä tällainen ihminen joka käy oikeasti monen hermoille. Sellaisia ihmisiä todella on olemassa. Tämä "sinulla on vain asenneongelma itselläsi" on ihan höpönlöpöä. Maailmassa todella on ihmisiä jotka ovat muiden mielestä kummallisia ja ärsyttäviä monin tavoin. Siihen riittää se että heidän toimintansa ja olemisensa ylittää "normaalin" rajat. Sen sitten huomaavat muutkin, välillä tiedostaen ja välillä tiedostamatta ärsyyntyen. Nykyaikana on tämä kummallinen meininki että ihan kaikki pitäisi vaan hyväksyä. Neliöt kolmioiden rei'issäkin. Väkisin vaan vaikka naama irvessä. Sen sijaan että tämä ärsyttävä joutuisi muuttumaan, koko maailma pyöriikin hänen tahdissaan. Välillä nämä tyypit tietävät sen ja nauttivat aiheuttamastaan ärsyynnyksestä. Aivan kuin omituinen ja megaärsyttävä työkaverinikin. Monelta entiseltä työkaverilta kuullut juttuja että on meinattu turpaan jo vetää tyyppiä ja aina on joutunut vaihtamaan paikkaa. Nyt on meidän riesana sitten
Silti sinulle on suuri ongelma, että joudut työskentelemään sinua ärsyttävän ihmisen kanssa peräti kolmisen viikkoa? Onko hän kohdellut sinua tai muita väärin tai tehnyt muuta väärää? Jos ei, tämä ilmiö johtuu vain ja ainoastaan sinun asenteestasi. Jospa asennoituisit niin, että näkisit tämän ihmisen hyvät puolet.