Voiko kultasormuksille olla allerginen?
Eli mulla on sellanen tilanne et vajaan vuoden ajan olen huomannut yhtäkkisen reaktion ihossani kihla- ja vihkisormusteni alla. Eli pystyn pitämään sormuksia noin viikon, kunnes kirvelee ihoa hurjasti ja pakko laittaa taas sormukset pariksi viikoksi talteen. Eli ihoa alkaa kirvellä ja iho menee ihan punaiseksi ja halkeilee ja menee tosi kuivaksi.
Eli olenko allerginen kullalle vai voiko kultasormuksissa olla nikkeliä tmv? Kihlasormus on ostettu kultaliikkeestä Australiasta, kertooko se mitään?
Kommentit (9)
valkokultakin on suurimmaksi osaksi keltakultaa, väri saadaan sekoittamalla joukkoon esim. nikkeliä, palladiumia tai platinaa. Ja pinnoittamalla noilla.
Veikkaisin joko sieni-ihottumaa sormusten alla tai allergiaa keltakultaan sekoitetulle nikkelille tai muulle metallille. Sitä kun voi olla seassa isokin pitoisuus.
että sormesi ovat sen verran turvonneet näin kesällä, että iho sormuksen alla ei pääse hengittämään?
ja siitä ettei iho pääse hengittämään.
ja sama ongelma.
Alunperin ihottuma alkoi toisesta kädestä jossa oli hopeasormus. Eikä se edes tullut sormuksen kohdalle. Mutta vuosien myötä ihottuma-alue on vaihdellut ja laajentunut ja juuri kihla-sekä vihkisormuksen alla iho myös ärsyyntyy.
Olen ravannut lääkäreillä ja ihotautilääkäreillä. Ainoa diagnoosi jonka sain, on atooppinen iho. Eli ikuinen vaiva ja voin hoitaa sitä vahvoilla kortisoni tyyppisillä rasvoilla.
Vihdoin sain toimivan rasvan joka paransi ihottuman kokonaan ja sormuksiakin käytän vaikka kiukulla, mutta joudun ottamaan niitä usein pois, ainakin yöksi. Ihottumakin palaa aina yli viikon tauon jälkeen kun rasvaa ei ole tarvinnut.
Ehkä sinulla voi olla jotain samantyyppistä alkamassa. Atooppinen iho on meillä suomalaisilla aika yleinen.
kivien alle jää helposti likaa.
Veisin sormukset kultasepänliikkeeseen puhdistettaviksi ja ehkä analysoitaviksi tai sitten pyytäisin niihin suojalakkauksen.
Mulla on myös ja samat oireet. Valkokulta ei ärsytä.
valkokulta on sitä tekemällä tehtyä, keltakulta aitoa.
Itse en pysty montaa päivää pitämään kultaista kihlasormusta kun alkaa iho sormuksen alkaa samallaiset oireet kuin ap.lla. Olen muutamissa kultaliikkeissä käynyt ja ovat sanoneet että selkeä nikkeliallergia.
Ostin sormuksen joka on nikkelitön ja nyt ei tule ihottumaa sormuksen alle.
Mulla on myös ja samat oireet. Valkokulta ei ärsytä.