Mitä maitoa juotatte lapselle?
Kysymys saattaa olla sieltä tyhmimmästä päästä, mutta mitä maitoa te annatte? Siis rasvatonta, kevytmaitoa...?
Meillä terkkari sanoi, että rasvatonta, mutta luin lehdestä että kevytmaitoa pitäisi antaa, jotta saa noita rasvoja...
Meillä kyllä on rasvaton käytössä, joten sitä ajattelin lapsellekin antaa. Mutta kunhan kyselen, miten muilla :)
Kommentit (29)
JOku kommentoi (Bombus?) että rasvattomassa maidossa ei olisi tuota homogenisoinnin aiheuttamaa ongelmaa koska rasva on poistettu.
Asia ei ole ihan näin; tuon homogenisoinnin on todettu aiheuttavan muutoksia myös maidon proteiinirakenteeseen, jolla taas saattaa olla vaikutuksia esim allergioihin. Mahdollisimman käsittelemätön maito olisi lapselle parasta tämän mukaan, niinpä ostan luomumaitoa jota olemme alkaneet käyttää myös itse.
En ole kuitenkaan mikään aktivisti tms. ja hoidossa lapsi juo ihan tavallista maitoa, vaikka olenkin esittänyt toiveen luomumaidosta. Jogurtit myös syödään ihan tavallisesta maidosta tehtynä.
ja vaikka neuvola Keski-Suomessa kuinka väittää, että valtakunnallinen ohje on rasvatonta maitoa, niin silti Kuopio suosittelee kevyt-maitoa. Joten tehtiin kompromissi. =)
Ruoka- ja janojuomana ja aamupuuroon rasvatonta maitoa (+ rypsiöljyä), iltapuuroon kevytmaitoa. Mies antaa lapselle " terveyden vuoksi" myös ehtaa voita leivän päällä eikä välttämättä ole ollenkaan väärässä.
Alkuvaiheessa juotin Gefilius-maitoa vatsavaivojen takia, mutta sitten siirryttiin kevytmaitoon, jota juo koko perhe.
Tästä oli juuri puhetta viimeksi neuvolassa terveydenhoitajamme kanssa. Missään nimessä normaalikasvuiselle lapselle ei pitäisi antaa täysin rasvattomia maitotuotteita.
Leikki-ikäinen lapsi tarvitsee vuorokaudessa kahdeksan teelusikallisen verran rasvaa. Miettikääpä sitä konkreettisena määränä. Tuntuu paljolta ja niin se aikuiselle olisikin. Muttei kasvavalle, liikkuvalle lapselle. Toki pitää ottaa järki käteen jos lapsi on jo pienestä pitäen ylipainoinen. Juuri kuuntelin tänään radiosta juttua englantilaisesta tutkimuksesta jonka mukaan jo aivan pienet ylipainoiset lapset ovat ylipainoisia todennäköisesti myös nuoruudessa ja aikuisiällä.
Maitotuotteista pitäisi siis käyttää kevyttuotteita, ei rasvattomia. Itse teimme alussa näin mutta koska tyttömme on pitkä ja hoikka (kuten me vanhemmatkin) ja paino menee -10 käyrällä, päätimme siirtyä ihan rehelliseen punaiseen maitoon jossa rasvaa on 3,5. Tyttömme syö muutenkin todella terveellisesti, ei onneksi ole vielä lainkaan makean ja rasvaisen perään. Rasvaa lisään ruokaankin aina aterian yhteydessä. Lisäksi pidän huolta että viilissä ja jogurtissa on myös rasvaa (ostan maustamattomina).
Olen itse maalaistalon kasvatti ja juonut elämäni ensimmäiset 20 vuotta ihan aitoa lehmänmaitoa suoraan tankista jossa rasvaa on vieläkin enemmän kuin punaisessa maidossa. Hieman vaihdellen 4-5 prosentin välillä. Ja ainoa ravintorasva on ollut kotonani tietysti pelkkä voi. Toki perimälläkin on osansa asioissa mutta olen aina ollut myös hoikka, kolesteroliarvoni ovat kohdillaan enkä ole lapsena sairastellut juuri lainkaan muutamaa tavallista nuhakuumetta lukuunottamatta.
Nyt aikuisena omassa kodissani toki käytän kevytmaitoa ja kasvisrasvoja, mutta en todellakaan koe lapsuuden rasvojen käytöstä olleen minkäänlaista haittaa.
ole, joten ei siellä saa maitoa juomaksi lainkaan. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma koska ei käy päivittäin hoidossa ja silloinkin pari-kolme tuntia. Muutoin veisin omat maidot.
Neuvolassa suositeltiin esikoisellekin aluksi 1-vuotiaana kevytmaitoa, koska oli ja on edelleen hyvin hoikka, samoin kuopus. Siksi en ole siirtynyt rasvattomaan. Luomumaitoa ja tavallista juodaan, mitä nyt tulee ostettua. Mieluiten antaisin navettamaitoa, mutta ei ole tiloja ihan lähellä (no, 10 km:n päässä, mutta vikasuunnassa...)
Ja kuopus siis juo janojuomaksi vielä rintamaitoa (1v2kk), ruuan seassa kevytmaitoa. Rasvaa annan molemmille vielä lisäksi leivän päällä, ihan rehtiä norm.suolaista Oivariinia muuten. Ja lapsethan nuolee leivät tarkaan puhtaiksi... Joten kyllä rasvaa saavat. Toivottavasti ei liikaa kerry niitä tyydyttydyttydyy-mitälie-rasvoja...
Liian vähärasvaiset tutkimuksien mukaan nimenomaan lisäävät sairauksien määrää.
Vantaalla siis ainakin suositellaan kevytmaitoa, ja lisärasvaa tarvitseville lapsille ihan kulutusmaitoa/punaista maitoa.
Meillä on tehty kompromissi ja juodaan 1%-maitoa, Gefilusta ja Ykkösmaitoa. Jostain olen lukenut, että aivojen kehitykseen tarvitaan nimenomaan sitä maitorasvaa.