Mitä maitoa juotatte lapselle?
Kysymys saattaa olla sieltä tyhmimmästä päästä, mutta mitä maitoa te annatte? Siis rasvatonta, kevytmaitoa...?
Meillä terkkari sanoi, että rasvatonta, mutta luin lehdestä että kevytmaitoa pitäisi antaa, jotta saa noita rasvoja...
Meillä kyllä on rasvaton käytössä, joten sitä ajattelin lapsellekin antaa. Mutta kunhan kyselen, miten muilla :)
Kommentit (29)
Olen myöskin kuullut joskus sanottavan, että kevytmaito olisi parempi vaihtoehto. Toiset taas sanovat, että pitää suosia rasvattomia maitotuotteita yleensäkin. Meillä käytetään yleensä rasvatonta maitoa, joten sitä on sitten annettu lapsellekin.
Meillä juodaan Gefilusta vastustuskykyä lisäävien maitohappobakteerien takia (korvatulehduskierteen aikana otettu käyttöön...). Siinä on rasvaa 1%. En nyt tiedä onko tuolla maidon rasvaprosentilla leikki-iässä kovin suurta merkitystä, mielestäni voi juoda sitä laatua mikä koko perheelle parhaiten maistuu. Sitten vanhempana ja näin aikuisena on varmaan hyvä katsoa nuo rasvaprosentit tarkemmin...
Ykkösmaitoa. Minä juon itse rasvatonta, koska tykkään siitä enemmän. Meillä neuvolassa suositeltiin Ykkösmaitoa.
Mielestäni ollaan menty liiallisuuksiin tuon rasvattomuuden kanssa. Puurot ja vellit ovat menneet pahasti sekaisin. Jos perheellä on normaali, terve ruokavalio eikä syödä ranskiksia, chipsejä yms. niin normaali maito on mielestäni just hyvä (no siis kevytmaito esim.). Lapset tarvitsevat rasvaa kasvuiässä (aivojen kehitys). Kamalaa, jos annetaan vain rasvattomia tuotteita kasvavalle lapselle. Jos näin tehdään, täytyy muistaa antaa oliiviöljyä tippa jos toinenkin ruokalun yhteydessä.
Meillä juodaan rasvatonta ja rasvat otetaan sitten kasvisrasvan muodossa, joka on huomattavasti terveellisempää kuin maidossa oleva kova rasva.
neuvolassa suosittelivat rasvatonta. lapsi tarvii rasvaa, mutta se rasva pitäisi olla kasviperäistä eikä eläinperäistä, eli pitäisi lisätä ruokaan pari rklusikallista kasviöljyä. itse kuitenkin päädyin kevytmaitoon...
että lapsi tarvii rasvallista maitoa. Ja neuvolassakin sanottiin, että jos antaa rasvatonta, pitäis tosiaan antaa tuo rasvalisä. Musta menee älyttömäksi, jos ensin annetaan rasvatonta ja sitte pitää päälle syöttää rasvaa lusikalla!!!
Sitä paitsi luotan enemmän luonnonmukaisempaan. Itse annetaan lapselle luomumaitoa. Lähinnä ehkä homogenisoinnin vuoksi - rasvojen pilkkomista epäillään ainakin yhtenä syynä laktoosi-intoleranssiin. Ja joka tapauksessa uskon sen olevan lapselle parempaa - rasvat kohdallaan ja mahdollisimman puhdasta. Itse juomme rasvatonta.
Meillä kaikki juovat rasvatonta maitoa. Ei tulisi mieleenkään lähteä lapselle juottamaan eri maitoa kuin muut juovat - onhan hänelle ihan yhtä tärkeää sekin, että kaikki syömme esim. lounaalla samaa ruokaa. Kyllä sitä rasvaa saa muussakin muodossa annettua - meillä esim. leipä voidellaan ruoalle. (siitäkin huolimatta, että usein myös sormet ovat syönnin jälkeen rasvassa...).
mutta sen verran tuohon rasvakeskusteluun, että ei musta välttämättä ole huono idea antaa rasvatonta maitoa ja sitten lisätä kasviöljyä ruokaan. Kasviöljyn rasva on paljon terveellisempää kuin maidon, kuten joku sanoi jo.
Meillä juodaan rasvatonta ihan vain siksi, että sitä me miehenkin kanssa juomme ja tuntuu tyhmälle ostaa tytölle erikseen omat maidot. :) Annamme sitten sitä öljyä ruoan seassa, silloin kun muistamme... Sitä en tiedä, mitä maitoa saavat hoidossa.
SannaL:
Sitä paitsi luotan enemmän luonnonmukaisempaan. Itse annetaan lapselle luomumaitoa. Lähinnä ehkä homogenisoinnin vuoksi - rasvojen pilkkomista epäillään ainakin yhtenä syynä laktoosi-intoleranssiin.
No, rasvattomassa maidossahan tätä ongelmaa ei ole, kun siinä ei ole niitä rasvoja ollenkaan... ;)
Lapsi nyt 14kk:n ikainen. Tavallinen lehmanmaito ei ole mennyt alas, sitten kokeilin vouhenmaitoa, nykyaan juo mielellaan soijamaitoa, jossa jokunen rasvaprosentti. Imetan viela, joten aidinmaito kai viela maistuvinta.
...ja luomua. Mielestäni rasvattomaan ei ole meillä syytä siirtyä ellei tule paino-ongelmia tms. Tuntuu toisaalta myös hieman keinotekoiselta yrittää jättää maidosta pois eläinrasva ja syödä sitten kuitenkin lihaa ja eineksiä, jossa on varmasti enemmän eläinrasvaa kuin maidossa. Me emme syö punaista lihaa, mutta jos haluaisin elää ilman eläinrasvaa, jättäisin maidot kokonaan ostamatta ja korvaisin sen muilla tuotteilla.
meillä juodaan pääasiassa rasvatonta lehmänmaitoa. Ruuanvalmistukseen rypsi´- tai oliiviöljyä, riippuen tietty siitä että mitä kokkaa =) Rypsiöljyssä on paremmat rasvahapot kuin oliivissa. Enivei, siinähän ne välttämättömät rasvat tuleekin. Jugurtit, viilit ja muut sellaiset sitten syödään vähän " rasvaisempina" ne rasvattomat kun ovat niin epämääräisen makuisia, liivatteisia ja keinotekoisia
.
.. ja ruuassa usein pieni öljylisä. Leipä voidellaan ja puuroon saa voisilmän.
Kyse on rasvanlaadusta (kova/pehmeä), siksi rasvaton maito ja kasviöljylisä on terveellisin vaihtoehto.
Meillä maku ratkaise, juodaan kunnon lehmänmaito. En ole varma mutta % on suunilleen 4. Eikä siitä huolimatta ole ylipainoisia perheessä. Lapset aloittivat maiton juonnin 9 -10 kk iässä, eikä mitään onkelmia. Tervuyskeskuksessä kaan ei sanottu mitään, että ei saisi antaa. Itse juon ainakin 1-2 l maitoa päivässä. Luulen, että siitä ansiosta ollaan myös pysytty terveenä. Ollaan kipeät korkeintaan 1-2 kertaa vuodessä. Valittettavasti kaikilla ei ole mahdollista käyttä lehmänmaito tai sitten ei halua. Joku voi olla eri mieltä, mutta me käytetään ainakin oiketä maito niin kauan kuin vaan mahtollista.
Terveisiä kaikille.
...ja " terveelliset kasvirasvat / epäterveelliset eläinrasvat" . Äidinmaidossahan on ehtaa eläinrasvaa reilulla rasvaprosentilla, mikä on myös parasta ravintoa vauvalle...
Veit Annu sanat suustani. Äidinmaidossa on melko paljon sitä eläinperäistä (tai siis tässä tapuaksessa ihmisperäistä) " kiellettyä" rasvaa ja äidinmaitohan on luonnollisesti vauvalle parasta ravintoa. Mikäpä sitten tekisi lehmänmaidon rasvasta lapselle niin vaarallista??Huomattavasti haitallisempaa on mielestäni lasten liika sokerin ja einesten syöminen kuin maidosta saatu rasva (jota siis aivot tarvitsevat kehittyäkseen). Enkä ole oman lapseni kohdalla huolissaan mahdollisista sydän- ja verisuonisairauksien riskistä, vaikka rasvaa (maitoa, voita, juustoa, öljyä, lihaa) perheessä syödäänkin enemmän kuin viralliset suomalaiset ravintosuositukset suosittelevat. Vastaavasti meillä ei syödä eineksiä (jotka usein sisältävät moninkertaisesti rasvaa(=kovetettua kasviöljyä) kuin kevytmaito), leivonnaisia, karkkeja, sipsejä, sokeria tms. niin kutsuttua ruokaa. Vähän rönsyili, mutta ravintoasiat hyvin moninaisia :)
vaikka vauvaiässä maito aiheuttikin oireilua. Leikki-iässä hän käytti pääasiassa jugurtteja, jotka rasvaisuudeltaan vastasivat kevytmaitoa ja juustoja, joiden rasvaisuus vastasi kermaa. Vanhin lopetti myöhemmin juustojen syömisen lähes kokonaan (täsäs vaiheessa maitoallergia tutkittiin jällee kerran astmaoireilun pelossa eliminaatio-altistusmenettelyllä ja taasen oli tulos:ei maitoallergiaa). Aikoina jolloin hän ei käyttänyt maitoa, hän söi kalkkitabletteja.
Kaksosista vähemmän allergiselle maitotuotteet alkoivat sopia kahden vuoden iässä, hänkin söi mieluiten jugurtteja ja viilejä. Allergisimmalle maitotuotteet alkoivat sopia kuusivuotiaana ja hän söi mieluiten keskirasvaisia viilejä ja rasvaisia juustoja.
Nyt jo lähes murrosiässä maidon käyttö on laajentunut maitoon valmistettuun kaakaoon.
sillä sitä käyttää muu perhe. Olen kylläkin jostain lukenut/kuullut, että kevytmaito olisi parempi vaihtoehto.