Maalaukseen apua ja vinkkejä kaipailen!
Eli huomenna alkaa makkarin maalausurakka. Olen joskus nuorempana maalannut kesämökkimme hirret ja ikkunapuitteet yms, eli suti kyllä pysyy jotakuinkin kädessä mutta tekniikat ym käytännön vinkit tasaisen sisäseinän maalaukseen ovat nyt tervetulleita.
Eli, nyt pitäisi sitten maalata sisäseinää, ja tapetin päälle vieläpä. Tapetin päälle maalattava, koska vuokraemäntä kertoi tapetin olevan alkuperäinen ja tapetin alla on kuulema vain betoniseinää -> jos tapetin repii pois on betoniseinä pinnoitettava ja tasoitettava ennen maalausta -> liian iso urakka. Eli mattapintaisen tapetin päälle tarkoitus maalata.
Mikä maali, millainen maalaustekniikka (pensseli vai tela?)? Montako kerrosta? Erikseen pohjamaali ja pintamaali vai riittääkö yksi ja sama maali joka peittää kuviollisen tapetin (vaaleansininen tapetti jossa luonnonvalkoisia/vaaleanharmaita kukkia, eli vaaleasävyinen tapetti)?
Tarkoitus on siis maalata yksi seinä valkoiseksi ja yksi seinä (sängynpäätyseinä) sitten terracotta, beige, harmaa/harmaanruskea tms. Lopputuloksena siis muutoin vaalea huone lukuunottamatta tuota sängynpäädyssä olevaa seinää. Yksi seinällinen on kaappeja ja ikkunaseinä jo valmiiksi valkoinen joten vain nuo kaksi seinää maalattavana.
Kommentit (2)
tapetti voi tulla alas kostuessaan maalista mutta voi se pysyä seinälläkin. Vähän tuurikauppaa, varsinkin kun et tiedä, miten se tapetti on sinne kiinnitetty. Mutta sun nyt kai sitten tarvii vaan yrittää (tosin jos se tulee alas, joudut pinnoitushommiin kuitenkin).
Maalaa telalla, tulee tasaisempi jälki. Kerroksia tarvitaan 2-3 riippuen maalin vahvuudesta ja seinäkuvion värierojen vahvuudesta. Yleensä paras jälki tulee niin, että maali on ohutta (ohenna tarvittaessa) ja maalikerroksia monta.
Pohjamaalia on tarpeen käyttää ainakin silloin kun maalin alla on isoja värieroja, tai jos alla oleva pinta on kovin tumma. Samaan tulokseen pääsee kyllä riittävän monella kerroksella pintamaaliakin, mutta se on yleensä kalliimpaa, joten monet mielellään vetävät ensin paksun kerroksen pohjamaalia ja sitten vain pari ohutta kerrosta pintamaalia päälle.
että tapetin päälle ei maalattaisi, mutta mä olen pari kertaa maalannut ihan menestyksekkäästi, ja näkyypä täällä meidän nykyisessäkin talossa näin maalatun aikoinaan.
Mielestäni parasta olisi kokeilla maalata ensin kokeeksi esim. noin neliömetrin kokoinen kohta, ja katsoa, miten tapetti reagoi maaliin. Näytekohdan siis kannattaa antaa kuivaa. Todennäköisesti tapetti kupruilee märkänä jonkin verran, mutta mulla ainakin on sitten kuivuttuaan vetäytynyt suoraksi.
Telalla tietenkin kannattaa maalata, ja pensselillä reunat ja tarkkuutta vaativat kohdat. En osaa sanoa, kannattaako maalata ensin pohjamaalilla ja sitten varsinaisella. Mä maalaan esim. lastulevyn kaltaisen pinnan ensin pohjamaalilla, mutta viimeksi kun maalasin tapettia, maalasin suoraan värillä.