Ylityöt rahana vai vapaana?
Olisin kysellyt miten teillä muilla on käytäntö työpaikoilla, jos joudutte tekemään ylitöitä. Eli saatteko/otatteko rahana vai vapaana?
Mulle kertyy seuraavina viikkoina tosi paljon ylitöitä, jos pidän vapaana niin saanko vaan saman verran vapaata kuin on ylityötunteja?
Vai pitäisikö vapaata kertyä enemmän kuin ylityötunteja?
Kun ylityötunneilta ainakin maksetaan enemmän kuin normaali tuntipalkka.
Kommentit (14)
että 1 h ylityötä on 1h vapaata. Näin ainakin miehelläni on. Itse pitäisi ehdottomasti vapaina ne!
Eihän se noin mene, pitää ylitöistä korvaus saada, mikäli eivät ole vain työaikaliukumaa. Jos on pakko jäädä, ekasta 2 tunnista saa 3 tuntia, sen jälkeen tunnista kaksi.
Jos meillä saa 100% palkkaa lisää, saa vapaana tunnista kaksi tuntia.
Tämä kunta-alalla.
puhuu itse saldoista ja sitten saldovapaista. Eli lienee sitä liukumaa?
puhuu itse saldoista ja sitten saldovapaista. Eli lienee sitä liukumaa?
Saldot ja saldovapaat on ainakin meillä liukumaa, ei ylityötunteja (toki ylityöt voi saada saldoon). Siis elektroninen kellokortti, jonne jää yli työpäivän menneet tunnit.
Meillä ainakin on ylityön ja liukuman ero seuraava: liukuma on itse työn tai omien tarpeiden kannalta tehtyä lyhyempää/pitempää päivää. Saldolla pidetään nämä tasapainossa. Ylityöt taas on esimiehen pyynnöstä tehtyä pitempää päivää.
vaan meillä on käytössä 12 viikon tasoittumisjakso. Sen aikana tunnit pitäisi ainakin teoriassa mennä tasan, eli jos joskus oon pitempään niin sit myöhemmin pidän saman verran vapaata. Jos tunteja kuitenkin jää tasoittumisjakson päättyessä yli eikä niitä ole pystynyt vapaana pitämään, niin sit ne maksetaan ylityökorvauksena joka kai 1,5-kertainen.
kuntasektori
Oletko virassa? Virassahan on erilaiset ylityösäännökset kuin työsuhteissa.
Omaa vapaa-aikaanihan ylitöissä vietän.
Joskus valitettavasti joutuu ottamaan rahana.
että 1 h ylityötä on 1h vapaata.
Näin ainakin miehelläni on. Itse pitäisi ehdottomasti vapaina ne!