Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon rakentajat! Pari kysymystä...

Vierailija
17.08.2010 |

Hei,

kertoisitteko kokemuksianne talon rakennusprojektista? Erityisesti kiinnostaisi aikataulu, eli miten kauan aloituksesta on mennyt, että talo on sellaisessa kunnossa että sinne voi muuttaa vaikka viimeistelyjä pitäisikin vielä tehdä? Ja millainen talonne on ollut ja millä porukalla tehty, eli muuttovalmis, vai jokin peruspaketti vai pitkästä tavarasta? Paljonko olette tehneet itse, ja montako ihmistä ollut talkooporukassa?

Meillä olisi haaveena ihan tasamaan 1-tasoinen talo, toteutustapa ja tekijät vielä mietinnässä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksikerroksinen puutalo, ns perinnetalo. Talo tuli suurelementtipakettina ja talotehdas pystytti sen aluskatteeseen asti. Siitä siten jatkettiin itse. Mies oli taloprojektin vuoksi poissa töistä viisi kuukautta ja muut ajat teki illat ja viikonloput. Talkooporukkaa oli mukana muutama henkilö yleensä ja isommissa projekteissa kuten katon teko n. 10 hlöä. Suurin osa töistä tehtiin itse mm. mies teki sähkötyöt (on alalla) ja miehen veli lvi-työt. Ulkopuolista työvoimaa oli maanrakennustöissäm, perustusten teossa (elementtiperustukset), lattian valussa ja parvekkeen bitumin laitossa + talopaketin pystytys. Muut hommat tehtiin itse. Aikataulu meni niin että talopaketti tuli heinäkuussa ja muutimme maaliskuun eka päivä. Silloin talossa oli vielä listoja ym. pientä irti, mutta pääosin valmis kuitenkin.

Vierailija
2/3 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin 162m2 puuelementtitalon ja sitten ison kivitalon. Molemmissa rungon pystytti asennusporukka mutta (lähes) kaikki ennen ja jälkeen tehtiin itse kaksin miehen kanssa. Puutaloon meni tasan vuosi siitä kun talopaketti tuli ja kivitaloon 11kk mutta se oli vielä hieman kesken (esim sauna tekemättä) kun muutimme.

Kolmas projekti alkanee ensivuonna ja koska kyseessä on pikkutalo n. 130m2 siihen menee n 8-9kk meiltä kahdelta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon runko tuli elementteinä, laittoivat myös aluskatteen. Siitä jatkettiin rimputtamista ja tiilikaton asentamista itse. Sitä ennen tietysti muurattiin kivijalka (vettä polvessa;-o) ja levitettiin hiekat ja tärytettiin jne. Meillä myös meni tasan vuosi talopaketin rungon tulosta muuttopäivään. Silloin oli vielä kynnyksiä ja kaiketi joitakin listoja laittamatta, muuten valmista. Ai niin, ja vielä on pari kattojiiriä tekemättä, vaikka ollaan asuttu lähemmäs 2 vuotta talossa;-D. Siihen on yksi syy se, että välillä miehellä on ollut selkä niin huonossa kunnossa, ettei vain pysty. Tänä kesänä olemme maalanneet talon ja tehneet pihan sekä esim.pation ison terassin jatkoksi. Meillä on siis puutalo, vähän yli 200 m2.

Ehkä rakennamme vielä toisen, pienemmän, kun lapset alkavat lähteä kotoa. Samalla saa korjata ne pikkuvirheet, mitä tässä on tullut tehtyä. Lähinnä käytännön juttuja: haluan esim. ehdottomasti tilavamman ja paremman kodinhoitohuoneen;-o!

Meillä raksa-aika oli yhdessä oloa ja kaksin tekemistä, ja toki oli hyvä, että lapset (molemmilla omat) olivat silloin jo 7-13 -vuotiaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä