Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenenkään lapsi hypännyt ekaluokkaa yli?

Vierailija
17.08.2010 |

Mitkä olivat perustelut? Ja jos esim. lahjakkuus, niin voitteko kertoa taidot?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että peruskoulussa on määritelty luokat joiden yli voi ääritapauksessa hypätä, mutta kaikki luokat eivät siihen sovellu. Voi olla että tämä on ihan puutaheinää!

Vierailija
2/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli vielä yläkoulukin ja vasta lukiossa vähän vaativampaa. Silti en kannata luokan yli hyppäämistä. Nykyisin noin puolet lapsista osaa lukea mennessään kouluun ja meidän jo 4-v. lukemaan oppinut luki oman ryhmänsä kanssa kirjoja, kun toiset omassa ryhmässään opettelivat lukemaan eli äikän tunneilla jakoa. Poikani osasi jo kertotaulun eskarissa, myös oli itse laskenut mitä on 23-23. Eka luokka oli helppo ja niin tokakin. On vielä helmikuussa syntynyt lapsi. Silti mielestäni on parempi, että menee oman ikäryhmän mukana, koska siellä on kyse muustakin, kuin tietoaineiden oppimisesta. Kyllä kaipaisin ulkopuolisen kehotusta yli hyppäämiseen. ja lisäksi lapsen pitäisi olla taitava myös käsitöissä, liikunnassa eli kaikissa opetettavissa aineissa. Silti se psyykkinen ja sosiaalinen kehitys voi olla siellä oman ikäryhmän sisällä parempi kuin luokassa, jossa kaikki ovat selvästi vanhempia. Toki aina joku on nuorin. Mielestäni tuollainen pitäisi tehdä ennen koulua. Vuotta ennen eskariin mieluummin kuin heti koulussa tokaluokalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan opetusta eriytetään oppilaiden taitotason mukaan.

Vierailija
4/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
5/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

automaattisesti luokalla?

ap

Vierailija
6/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kahden lahjakkaan koululaisen äiti

Vierailija
7/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi aloitti vasta ekalla, joten katsotaan nyt, miten aikovat tehdä. Mutta en itse henkilökohtaisesti haluaisi, että lapsi hyppäisi ekan yli ja suoraan isompien joukkoon.

Vierailija
8/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ottaa puheeksi eskarin ja koulun kanssa, jos yhtään siltä tuntuu. Ei elämää tarvitse elää niin kuin kaikki muutkin elävät, ei edes lapsena.

Vierailija
9/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti se psyykkinen ja sosiaalinen kehitys voi olla siellä oman ikäryhmän sisällä parempi kuin luokassa, jossa kaikki ovat selvästi vanhempia..

Millä perusteella?

Samalla voisi sanoa että joulukuussa syntynyt lapsi ei saa lykkääntyä, koska sitten on selvästi vanhempi kuin luokkatoverit.

Ja millä persuteella kouluun mennään luokkatovereiden takia. Koulussa lapsia kiusataan ja jatkuvasti haukutaan ja pilkataan. Miten se lapsen kasvu tuollaisessa ilmapiirissä edistyy?

Ja opettajat ovat välinpitämättomiä, lapsi itse rupeaa häpeämään ja ei kerro omille vanhemmilleen.

Minä ehdottaisin jopa paikkakunnan vaihtoa joka toinen vuosi jos se on lainkaan mahdollista.

Ulkomailla koulun rehtorit ja opettajat joka vuosi hajoittavat luokan, niin että lapset eivät kyllästy samaan porukkaan

Vierailija
10/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu lapsi ei hypännyt 1lkn yli, vaan meni vuoden aikaisemmin kouluun. Hän on viisas ja osaava kaikin puolin, osaa kaikki 1-2lkn tiedot, ja paljon yli senkin.

Mutta... Hän on todella lyhyt ikäisekseen (4-vuotiaan kokoinen 6-vuotiaana, kun meni kouluun) ja hiljainen ja ujo.

En usko, että oli oikea ratkaisu laittaa häntä vuotta aiemmin kouluun: erottuu porukasta todella selvästi, eikä auta vaikka on luokkansa paras, tuntee varmasti ulkopuolisuutta.

Sosiaalinen kehittyneisyys pitäisi testata tosi tarkkaan jos hypitään luokan yli tai mennään aikaisemmin kouluun.

Vierailija
11/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sosiaalinen kehittyminen kannattaisi testata jos aloittaa koulun vuotta myohemmin

minä olin tosi pitkä, tammikuussa syntynyt, häpesin pituuttani ja lisäksi ekan luokan ope ei pitänyt minusta. Osasin lukea ja oli tylsää ja se ei asiaa auttanut.

Luokkatoverit olivat lisäksi lapsellisia joten en vain joukkoon mahtunut

Vierailija
12/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa lapsista on liian vanhoja.

Laitaisitko ilomielin joulukuussa syntyneen lapsesi luokalle jossa on yli vuotta vanhempia lapsia, osa aloittanut koulun myohään jostain oudosta syystä.

Ajattele, ala-asteella voisi olla 13 vuotias

Vierailija
13/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan, mutta tuntuvat hyvin tietävän, ettei kannattaisi.

Itse sanoisin, että riippuu ekaluokan opettajasta. Minulla on 2 lahjasta lasta ja 2 tavista. Tavisten kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta lahjakkaisen on.

Tai ei siis sen, kenen opettaja antoi heti ekaluokalla jo lapselle 3.luokan tehtäviä kun totesi, että muut ovat liian helppoja. Sopeutuminen on ollut helppoa, koska sai koko ajan tehdä omia tehtäviään ja auttaa luokkakavereitaan matikassa yms.

Toisen kanssa taas on perinteinen opettaja, jonka mielestä jokainen menee samaan tahtiin eli alku oli AA, BB, CC. Turhautui todella paljon. Onneksi opettaja vaihtui neljännellä ja päästiin sitten itse asiaan.

Kaverit oli meilläkin sitten se ratkaisu, miksi ei hypätty luokkaa yli. Olivat jo ryhmäytyneet luokkaan, eivätkä halunneet toiseen. Eli olisi kannattanut alkaa jo koulu vuotta aiemmin.

Mutta hyvin on kuitenkin mennyt jopa tällä toisella kun sai toisen opettajan. Eivät ole edes mitään neroja tai muuten erityisen viisaita. Ovat vain oppineet lukemaan 3 vuotiana ja eskarissa matikat ja muut taidot olivat tosi hyviä. Englanti oli kummallakin vaikeaa, koska olivat oppineet sitä itse ennen kuin kolmas luokka alkoi ja kummallakin sama englannin opettaja, joka ei ollut tottunut tällaiseen. Mutta sekin alkoi sitten luistaa kun opettaja tajusi, että näille lapsille pitää antaa läksyksi ihan eri sanastot ja monisteita.

Mun mielipide siis on, että pane ekalle, mutta jos hyppäytät luokan yli, tee se kuitenkin alkuvaiheessa lukukautta niin lapsi sopeutuu paremmin. Muuten vanhempainvartissa yritä jutella opettajan kanssa, viitsisikö hän antaa vaikka toisen tai kolmannen luokan oppikirjoja ja monisteita läksyksi. Joku opettaja näkee sen vaivan, toinen ei, koska niin ei ole pakko tehdä ja saman palkan saa helpommallakin.

Vierailija
14/14 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti se psyykkinen ja sosiaalinen kehitys voi olla siellä oman ikäryhmän sisällä parempi kuin luokassa, jossa kaikki ovat selvästi vanhempia.

Eikä lapselle ole mitään haittaa, jos on monissa aineissa selkeästi muita edellä. Nykyään opettajat osaavat kyllä eriyttää eli antaa haastetta heillekin. Mielummin niin kuin se, että on ylemmällä luokalla ja taidoistaan huolimatta emotionaalisesti lapsellisempi kuin luokkakaverinsa.

Eikä eka luokkaa hypätä koskaan yli. Kakkosen voi jo hypätä, mutta toisaalta: minne on kiire...?