Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

osaato tehdä kastikkeen itse?

Vierailija
17.08.2010 |

tuli vaan noista liemikuutio-naisista mieleen, että miten on, osaatko sinä tehdä ruskean kastikkeen ? entä muita kastikkeita? ja ei, en tarkoita valmispussikastiketta :D

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä ihan minkä tahansa kastikkeen. Harvoin uskallan kehua itseäni, mutta kastikkeet ovat vahvuuteni.

Vierailija
2/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän mieluummin maizenaa. Bechamel onnistuu myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäähän peruskastikkeet sekä muut kastikkeet osata. lapset ja muut ovat kehuneet ainakin ja kyllä välillä yllätän ittenikin hehehee

Vierailija
4/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskeakastike on pahaa jos teen sitä. kauan sitä edes uskaltaa ruskistaa? jauhot alkaa jo haista jos koitan saada suklaanruskeaa. se jää vaaleanruskeaksi. maku ei ole hyvä. laitoin liemikuution ja kermaa.

Vierailija
5/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kuin opin, tulin siihen johtopäätökseen, ettei se jauhojen käristäminen rasvassakaan kovin terveellistä ole. Käytän suosiolla kuutioita.

Vierailija
6/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaisenruskean ja kiiltävän samettisen ruskean kastikkeen? Sellaisen kuten hyvissä ravintoloissa tarjotaan.

Aina tulee liian hailakkaa ja ohutta :(

Vierailija
7/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskeakastike on pahaa jos teen sitä. kauan sitä edes uskaltaa ruskistaa? jauhot alkaa jo haista jos koitan saada suklaanruskeaa. se jää vaaleanruskeaksi. maku ei ole hyvä. laitoin liemikuution ja kermaa.

Silloin joskus kun ei syövästä tiedetty mitään käristettiin pannulla jauhoja ja voita ja niistä tehtiin kastike!

Vierailija
8/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin joskus kun ei syövästä tiedetty mitään käristettiin pannulla jauhoja ja voita ja niistä tehtiin kastike!

noin minä olen sen oppinut... 80-luvulla olen syntynyt. vanhemmat tekee sen vieläkin noin, minä myös..mutta nyt aloin miettiä. miten tehdään nykyajan ruskea kastike?

Vierailija
9/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan tehdä rukeaa ja valkoista kastiketta jauhosuurusteilla ja eri tavoin maustetuna, tomaattikastikkeita, kermakastikkeita, viinikastikkeita, kermaviili- ja jugurttikastikkeita ja chilikastiketta. Mutta nernaise-kastiketta en osaa, ja eiköhän niitä joku muukin löydy, mitä ei ole tullut edes kokeiltua.

Vierailija
10/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskistamalla jauhoja rasvassa pannulla. Se on parasta. Nykyään tuntuu nuo meidän suvun nuoret naiset tekevän ruskean kastikkeen näin: keitetään vettä kattilassa, vispataan sinne joukkoon vehnäjauhoja, loirataan ketsuppia ja liemikuutio joukkoon. Ja hyi kun on hyvvääää....

Anoppi ainakin teilasi parikymppisen tyttärentyttärensä kokkailut (minulle sanoi siis), että olipa elämänsä hirveintä soosia, mitä söi...

Vierailija
11/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskistamalla jauhoja rasvassa pannulla. Se on parasta. Nykyään tuntuu nuo meidän suvun nuoret naiset tekevän ruskean kastikkeen näin: keitetään vettä kattilassa, vispataan sinne joukkoon vehnäjauhoja,

JA voista ja jauhoista ruskistamalla tehty kastike on jotain aivan kauheeta.

Onneksi äitinikin on tajunnut sen

Vierailija
12/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskistamalla jauhoja rasvassa pannulla. Se on parasta. Nykyään tuntuu nuo meidän suvun nuoret naiset tekevän ruskean kastikkeen näin: keitetään vettä kattilassa, vispataan sinne joukkoon vehnäjauhoja,

JA voista ja jauhoista ruskistamalla tehty kastike on jotain aivan kauheeta. Onneksi äitinikin on tajunnut sen

Miten sitten teet ruskean kastikkeen?

Vierailija
13/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain punaviini- ja olutkastikketta ja ne ainakin onnistuu hyvin ihan alusta asti itse tehtyinä :)

Vierailija
14/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA voista ja jauhoista ruskistamalla tehty kastike on jotain aivan kauheeta. Onneksi äitinikin on tajunnut sen

Ja hyvä, että tajuaa olla tekemättä, jos ei osaa. =0)

Vierailija
15/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen opetellut peruskastikkeet tekemään itse. Joskus onnistuu paremmin joskus huonommin, mutta koskaan ei ole jäänyt syömättä kastikkeet ja joskus kehuttukkin jopa. Monimutkaisemmat kastikkeet lunttaan keittokirjasta (bernaise, vai miten se kirjoitetaan, yms.) mutta itse teen kuitenkin en suosi valmiskastikkeita....

Vierailija
16/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt kuuluu ruuanlaiton perusteisiin. Mites muuten meinasitte sen ruskean kastikkeen tehdä jos ei jauhoja ja voita saa ruskistaa...kysyn vaan? Itse ruskistan jauhot voissa ja tilkassa rypsiöljyä kattilassa, sekaan liemikuutio ja vesi ja hyvin on maistunu kaikille... Ja vesi pitää olla kylmää mikä lisätään!

Vierailija
17/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauhot alkaa jo haista jos koitan saada suklaanruskeaa.

Liian kauan ruskistat, ei noin tummaksi.

maku ei ole hyvä. laitoin liemikuution ja kermaa.

Suolaa ja pippuria, sipulia, jotain 'tulista'. Tulinen ei nyt mitään habaneroja tarkoita, ihan tavan paprikajauhe käy vallan mainiosti. Nesteeksi ei kermaa tarvi, vesi riittää. Keität sitten vaan kasaan että saat halumasi paksuuden.

Ja toi oli vaan yksi noin ziljoonasta eri 'ruskea kastike' reseptistä, vain mielikuvitus on rajana. Ruuan kanssa ei saa pelätä kokeilla.

Vierailija
18/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. läskisoossiiin ja jauhelihalle, ja valkoisen juustokastikkeen lasagneen.

Ainakin meillä ruskea kastike tehdään laittamalla levy vitoselle, sulatetaan pannulle reilusti oikeaa voita, lasketaan neloselle, siihen sirotellaan vehnäjauhoja niin että seos ns. kuplii, sekoitellaan ahkerasti ja kun ruskea sävy on justiinsa oikea, lisätään norona kylmää vettä koko ajan puuhaarukalla sekoittaen. Sitten kun on sakeus oikea, niin maustetaan vähintään suolalla, paprikalla, pippurilla, sinapilla, lihaliemikuutiolla ja joskus ketsupillakin. Sen jälkeen haudutetaan 10-60 minuuttia sipulin kera paistetun ja maustetun lihan kanssa, lihan laadusta riippuen. Tuossa kastikkeessa olen hauduttanut kyljyksiä uunissa ja nirsot appivanhemmat hakee aina lisää.

Jos jauhot on liian ruskeita, ne on palanu, koska levy on ollut liian kuuma->maistuu pahalle. Oikean kuumuuden löytää kokeilemalla. Moni kotikokki pilaa kastikkeet liian kuumalla levyllä ja hosumisella.

Vierailija
19/19 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaisenruskean ja kiiltävän samettisen ruskean kastikkeen? Sellaisen kuten hyvissä ravintoloissa tarjotaan.

Aina tulee liian hailakkaa ja ohutta :(