Kerttu nimestä
Haluaisin antaa tytöllemme nimeksi kerttu ja mielestäni se sopisikin pienelle tytölle.
MUTTA minkälainen on Kerttu nimi sitten aikuisena, se taas tökkii...
Kommentit (16)
että anna Kerttu tytölle nimeksi, kun lapseni syntyi. En antanut, en todellakaan. Kirjainyhdistelmänäkin kamala.
Kerttu on Gertrud-nimen muunnos. Kerttu on vanhin Suomessa tunnettu kristillisperäinen naisen nimi, Kerttu mainitaan jo 1200-luvulta Piispa Henrikin surmanneen Lallin vaimona. Kerttu-nimi tuli valistusseuran kalenteriin vuonna 1882 ja oli siellä vuoteen 1883. Almanakasta Kerttu on löytynyt vuodesta 1890 lähtien. Nimestä on käytössä myös muunnos Kerttuli. Sekä Kertun että Kerttulin nimipäivä on 17. maaliskuuta.
Vuoden 2009 marraskuun loppuun mennessä nimi Kerttu on Väestörekisterikeskuksen mukaan annettu 30 610 ja Kerttuli 882 henkilölle
Se vaan on vauvana kuolleen isosiskoni nimi ja keskenmenoraskaudessani näin unta jossa pitelin nukkemaista vauvaani sylissä. Olin kukkaniityllä, ja tiesin että vauvani nimi on Kerttu. Myöhemmin raskaus meni sitten kesken.
Ajattelin unen nähtyäni oikeasti nimetä vauvan Kertuksi, mutta en sitten voinut myöhemmässä raskaudessani ajatellakaan sitä. Jotenkin se kuuluu minun perheeni enkeleille.
(Toivottavasti en pilannut nimeä keneltäkään: Kerttu on ihanan kaunis nimi ja tunnen ihania KErttuja, lapsia ja aikuisia. Sillä vain sattuu perheessäni olemaan surullinen kaiku.)
Isotätini on Kerttu, ikää 80+. Luonteeltaan räväkkä ja rempseä mummo, kooltaan pieni ja siro. Nimi sopii paremmin kuin hyvin.
Toinen tuntemani Kerttu on 4-vuotias. Perusiloinen, mutta aika temperamenttinen. Pieni ja tumma tämäkin.
Nimikin kuulostaa pieneltä ja tyttömäiseltä. Tulee mieleen leppäkerttu ja pikkulinnut. Toisaalta vahvat konsonantit vie mielikuvan pois ujosta ja hiljaisesta henkilöstä.
Kiva nimi.
Sehän on ikivanha nimi. Tunnen monta mummo-Kerttua ja todellla monta pikkutyttö-Kerttua. Itse en kyllä nimestä tykkää yhtään enkä muutenkaan antaisi muotinimeä, vaikka tykkäisinkin.
mutta miellän sen kuitenkin pikkutytön nimeksi tai vanhan mummon. Mutta tuo ns. nuoruus ikä-keski-ikä. :D
Vihaakohan lapsi minua lopun ikäänsä jos saa nimekseen Kerttu :P
AP
Mutta tuo ns. nuoruus ikä-keski-ikä. :D Vihaakohan lapsi minua lopun ikäänsä jos saa nimekseen Kerttu :P AP
Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana Kerttuja on nimetty kymmeniä, viimevuosina jopa satoja per vuosi. Joten ne Kertut ehtivät kasvattaa nimenkin aikuiseksi ja keski-ikäiseksi edeltä nyt syntyville Kertuille. :)
Minun paras ystäväni nimi on kerttu ... sopii kyllä jos haluat saman tapaisia nimiä niin karoliina kerttu kiia .... (; kerttu on hieno nimi !!!
mutta myös eläkeläisKertun. Hän on erittäin lahjakas piirtämään. Juuri tänä aamuna puhuimme muotokuvista joita on piirtänyt tuttavistamme:)
hän yhtäkkiä alkaisikin inhota nimeään...?? Ei kovin loogista.
Tunnen monta Kerttua, lapseni mukaan lukien.
Pikku-Kerttu on tomera lapsi, joka on hyvin ystävällinen kaikille
Teini-Kerttu on todellakin teini. Itseni lapsi on siis teini-ikäinen ja todellakin teini. Monet ihmettelevät, eikö se Kerttu ole pikkutytön tai mummon nimi, mutta se sopii mielestäni teinille hyvin
Mummo-Kerttu on rauhallinen ja hassuttelija
Ihana nimi, kannatan!
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monta Kerttua, lapseni mukaan lukien.
Pikku-Kerttu on tomera lapsi, joka on hyvin ystävällinen kaikille
Teini-Kerttu on todellakin teini. Itseni lapsi on siis teini-ikäinen ja todellakin teini. Monet ihmettelevät, eikö se Kerttu ole pikkutytön tai mummon nimi, mutta se sopii mielestäni teinille hyvin
Mummo-Kerttu on rauhallinen ja hassuttelija
Ihana nimi, kannatan!
Luultavasti ap:n ongelma on jo ratkennut, koska lapsi alkaa lähestyä kouluikää.
No sanopa oma nimesi. Se on tyyliin joku Ulla tai Raija.
Vierailija kirjoitti:
että anna Kerttu tytölle nimeksi, kun lapseni syntyi. En antanut, en todellakaan. Kirjainyhdistelmänäkin
Nimeni on Kerttu joten Kiitos😞
Millainen Kertusta on kasvanut? Ihana nimi on.
Nimi mukautuu kantajaansa. Nykyään Kerttu alkaa olla aika yleinen pienten tyttöjen nimi, on sitten 50 vuoden päästä yleinen keski-ikäisten naisten nimi.
t. 3-v Kertun äiti