Mikä diagnoosi? Lääkäreitä/ tietäviä paikalla? F10.024
Olen eroamassa/ eronnut lasteni isästä.
Suomalaisittain sanottuna viinanjuonti oli sitä luokkaa, ettei muuta vaihtoehtoa ollut.
Elämä on ollut todella rankkaa viimeiset vuodet. Olen jossain vaiheessa taltioinut miehen yhden diagnoosiin.
Katsoin jo googlesta mitä F10 tarkoittaa. Voisiko joku selventää mitä se loppu tarkoittaa? Olen niin väsynyt, etten vaan jaksa enää. Haluaisin kuitenkin tietää mitä koko diagnoosi tarkoittaa F10.24
Olen kiitollinen kaikesta avusta ja tiedosta.
Kommentit (9)
Alkoholiriippuvuus tällä hetkellä käyttää ainetta (aktiivinen riippuvuus)
http://mielenterveys.info/ongelma_paihteet.html
"Alkoholiriippuvuus tällä hetkellä käyttää ainetta (aktiivinen riippuvuus)"
KOLME TAI USEAMPIA seuraavista tunnusmerkeistä esiintyy yhtäaikaisesti ainakin yhden kuukauden ajan TAI toistuvasti lyhyempinä jaksoina viimeisten 12 kuukauden aikana.
- Voimakas himo tai pakonomainen halu käyttää päihdettä.
- Heikentynyt kyky hallita päihteen käytön aloittamista, kulutuksen määrää tai lopettamista.
- Vieroitusoireita esiintyy päihteen käytön päättyessä tai vähentyessä. Vieroitusoireet voivat ilmetä a) käytetylle päihteelle tyypillisenä vieroitusoireyhtymänä tai b) alkuperäisen tai muun samanaikaisesti vaikuttavan päihteen käyttönä vieroitusoireiden lievittämiseksi.
- Sietokyvyn lisääntyminen, joka voi ilmetä siten, että a) päihdeannosta suurennetaan päihtymyksen tai entisten vaikutusten saavuttamiseksi, tai b) entinen annos tuottaa selvästi heikomman vaikutuksen käytön jatkuessa.
- Käyttö muodostuu elämän keskipisteeksi ja johta siihen, että muista merkittävistä kiinnostuksen kohteista tai tyydytyksen lähteistä luovutaan joko osittain tai kokonaan, ja tuntuva osa ajasta kuluu päihteen hankkimiseen, käyttöön tai sen vaikutuksista toipumiseen.
- Käyttö jatkuu huolimatta sen aiheuttamista kiistattomista haitoista, jotka käyttäjä tietää tai jotka hänen voidaan olettaa tietävän.
Olemme jo sopineet yhteishuoltajuudesta ja tapaamisista. Lasten isä haluaa lapset ajallaan mutta pelkään onko hän ajokuntoinen.
Tätä lasten isän alkoholiriippuvuutta en uskaltanut ottaa esiin lastenvalvojalla.
Pelkään todella lasteni puolesta, että heidän isänsä ajaa autoa vanhoissa promilleissa kun lapset ovat kyydissä.
Enkä suinkaan väheksy muita liikenteessä kulkevia.
Tiedän myös, että isä ajaa myös pari kaljaa nautittuaan. Niiden vanhojen päälle.
ap
Et voi estää miestä tapaamasta lapsiaan, mutta jos hän lähtee ajamaan krapulassa tai kaljassa joko lasten kanssa tai ilman sun tehtävä on soittaa poliisit.
Toistan: Sun velvollisuus on soittaa poliisit, kun näet kenet tahansa ratin takana humalassa. Piste. Poikkeustapauksia ei ole.
Olen niin loppu noista lasteni isän alkoholihuuruisista vuosista. Ne vuodet veivät täysin voimani ja onneksi pääsin viimein eroon.
En jaksanut taistella tapaamisista yms.
Älkää siis kaatako lisää p*skavettä niskaani.
Suon mielelläni lasteni tapaavan isäänsä. Mutta pelottaa aina missä kunnossa isä on.
ap
Vaan saada sinut tekemään rajat selviksi heti alusta alkaen. Lapsia ei kuljeteta päissään jos näin meinaa tapahtua sinä soitat poliisit.
Et koskaan pysty antamaan itsellesi anteeksi jos lapsesi kuolevat juopon kyydissä.
t.8
Voin vain äänen perusteella kuulla/ kuulostella ja sen perusteellahan ei voi poliisia hätyttää.
Varmaan moni muukin alkoholistin rinnalla elänyt "tietää" ja osaa tunnistaa missä vaiheessa promillet ovat.
ap
Et voi estää miestä tapaamasta lapsiaan, mutta jos hän lähtee ajamaan krapulassa tai kaljassa joko lasten kanssa tai ilman sun tehtävä on soittaa poliisit.
Toistan: Sun velvollisuus on soittaa poliisit, kun näet kenet tahansa ratin takana humalassa. Piste. Poikkeustapauksia ei ole.
F10.24 Alkoholiriippuvuus; tällä hetkellä käyttää ainetta (aktiivinen riippuvuus)