Naapuriin muutti uudet asukkaat ja heti meni sukset ristiin heidän kanssaan.
Heillä on kaksi lasta, jotka ovat ihan mukavia muksuja, ei siis mitään pahaa sanottavaa heistä. Lapsemme leikkivätkin usein ulkona yhdessä, mutta koska naapurit ilmeisesti vihaavat meitä, ei heidän lapset saa tulle meille sisälle leikkimään, eikä edes meidän takapihalle! Asutaan rivarissa ja asuntomme ovat vierekkäin.
Heidän lapset saattavat huutaa meidän takapihan kohdalta että saako mennä "tiinan" pihalle, mamma sitten huutaa takas ettei saa.
Siinä sitten lapsi tapittaa rajalla ja seuraa toisten lasten leikkejä...haluten mukaan.
Tekisittekö lasten takia sovinnon naapurien kanssa??
Kommentit (39)
suuttumisen, juu en oo vielä lukenut muita vastauksia.
Jotkut eivät vaan halua päästää lapsiaan jos ei naapurista äiti tai isä, pyydä
omalle takapihalleen ja kysyy saako mennä tiinan takapihalle leikkimään. Äiti vastaa ettet saa mennä. Minä sanon kovaan ääneen että kyllä meille saa tulla (tämä äiti varmasti sen kuulee), eikä silti anna tulla, tuhahtaa vaan. Ei voi olla kyse siitä, etteikö tietäisi että on lupa.
Mistä tiedän että vihaava: He eivät koskaan tervehdi, tekevät pientä kiusaa jatkuvasti (esim. ajavat autonsa parkkipaikalle siten, että renkaat ovat meidän puolella, eikä meidän auto siis mahdu). Nämä yksistään ei tarkoittaisi vihaamista, mutta olen kuullu heidän puhuvan meistä.
ap
Mun mielestä on törkeää että laittaisin lapset esim. la-su iltoina naapuriin. Usein heillä on vieraitakin ja ei kai se ole heidän asia toimia meidän 4-5-vuotiaiden viliskanttien lapsenvahteina. Lapsethan asuisivat naapurissa ja heidän nurkissaan vaikka aina jos antaisin olla. Kouluiässä varmaan jo itse löytävät seuransa, eikä touhut ole niin älyttömiä. Sitten kai jo uskaltaa päästää?
Itsellä oli riesa pari vuotta naapurin tytöstä joka asui meidän nurkissa tihutöitä tehden ja milloin ketäkin kiusaten. En halua sysätä omiani toisten hoidettaviksi.
en minä ainakaan päästä naapurien pihalle lapsiani mellastamaan. enkä varsinkaan kesäisin halua että lapset luuhaavat naapureiden nurkissa.
Jos lapsi haluaa ja perheelle se sopii, niin mitä helvetin sysäämistä se on?
Älkää nyt sekoittako asioita ihan vaan siksi että olette eri mieltä minun kanssani.
ap
tavalla kielsit noita lapsia ja mitä he sanoivat?
polkupyöriään meidän oven eteen. Sen jälkeen huomautin pallon heittelystä meidän ikkunaan päin. Nämä kaksi asiaa olivat heille liikaa, siis vanhemmille. Lasten kanssa ollaan hyvää pataa, he siis ymmärsivät hyvin :)
ihan heti niin ei ihme, etteivät tunne suurta halua tutustua teihin sen enempää.
pitävät vain ap:ta aika helposti huomauttelevana (vaikka asiastahan nuo juomautukset oli) eivätkä halua antaa lastensa tehdä mitään, mistä tulisi sanomista. Kyllä minäkin pitäisi apseni pois sellaisen naapurin pihalta, joka olisi sanonut lyhyen tuttavuuden aikana parikin kertaa jostain. Ihan vihaamatta, enemmänkin varovaisena.
Kyllä mä sen niin tulkitsen, että jos uusi naapuri tulee mulle heti huomauttamaan jostakin asiasta aiheesta tai ei (oletan kuitenkin minäkin osaavani normaalit käytös- ja naapuriyhteiselämäkuviot) niin vastaisuudessa pyrin pystyttelemään siitä naapurista mahdollisimman etäällä, koska se on jo osoittautunut tyypiksi, joka ei siedä yhtään mitään vaan tulee heti valittamaan.
Oikeesti?
Kuinka arkoja te olette?
"no me tullaan asumaan tässä teidän naapurissa ainakin sen vuoden, ellei pidempäänkin, mutta en nyt viitsi tulla teille puhumaan mistään kun olette kerran jo sanoneet siitä että meidän lapset on meinanneet rikkoa teidän ikkunan. Mieluummin siis pälyilen varjoissa ja vedän lapset pois teidän lähettyviltä, ettei vaan taas valiteta meille jostain."
Ja itse ette varmasti sano mistään asioista naapureille?No, itse antaisin vain lasten olla ja leikkiä ja naapurin aikuiset saisivat sitten olla omissa oloissaan arkoja.
Meidän rivarissa on yksi tälläinen perhe, muuten kaikki saa paimentaa myös muiden lapsia jos tekevät jotain vaarallista tai on riski rikkoa jotain tai jos jättävät tavaroita lojumaan minne sattuu.
Ja olen lisäksi sitä koulukuntaa, että kasvatan lapseni itse. En hyväksy sitä, että vieraat ihmiset puuttuvat lasteni tekemisiin. Jos on valittamista, tulkoon minulle sanomaan.
Opettajat koulussa ovat poikkeus. Naapurustussa en todella hyväksy, että mikään räpätäti on jatkuvasti puuttumassa lasteni leikkeihin. Semmostakin on nähty.
Jos uusi naapuri toivotetaan tervetulleeksi siten, että heti valitetaan jostakin vähäpätöisestä pikkuseikasta, niin tuskin se uusi naapuri on ihan innoissaan päästessään siihen yhteisöön asumaan.
Olet siis niitä äitejä jotka tulevat huutamaan toiselle äidille että "minä kasvatan lapseni itse! keskity omiin lapsiisi" jos lapsellesi huomautetaan vaikka leikkipaikalla että toisen kädestä ei saa ottaa. Anteeksi. En tiennyt ja en enää huomauta lapsellesi jos hän potkii palloa taloyhtiön parkkipaikalla ja tiellä. Jos vaaratekijöistä sanominen on sinulle räpätätimäisyyttä niin ole auvoisassa yksinäisyydessäsi sitten.
Meillä on ainakin täällä tapana että ainakin yksi vanhemmista on valvomassa naapuruston leikkejä pihalla. Siihen kuuluu sanoa että pyörät viedään paikoilleen ja sanotaan missä voi heitellä palloa ja missä ei.
Mutta täällä maalla se on yhteisöllisyyttä ja sitä toisen tukemista. Kaupungissa tuo on räpättämistä, nalkuttamista ja toisten asioihin puuttumista... Huoh...
Noh mutta kukin taplaa tavallaan. Ainakaan itse en ole niin herkkähipiäinen että vetäisin kymmentä kiloa herneitä nenääni jos joku sanoisi esim siitä missä on pyörien paikka, tai sanoisi lapsille siitä missä voi pallotella ja missä ei.
No tietysti jos joku huutaa asiat tai tiuskii, on asia hieman eri kuin silloin kun sanotaan asiat oikeasti ystävällisesti. Mutta yleisesti ottaen en kyllä tee mitään kiveen kirjoitettuja päätelmiä yhden tai kahden sanomisen perusteella.
Meillä samanlaiset naapurit. Asiasta jos sanot, alkavat aikuiset ihmiset tehdä kiusaa ja vielä sen lisäksi mustamaalaamisen muille.
Täytyy sanoa, että olisin vain tyytyväinen, jos eivät kersojaan päästäisi pihaan. Samanlaisia heistä kasvaa myöhemmin kuin vanhemmistaan.
Lisäksi heidän käytös on niin ala-arvoista (teidän parkkipaikalle ajaminen ym) kiusantekoa, että todennäköisesti kärsivät jostain alemmuuskompleksista. Ovat jotain kautta tulleet tietämään että olette koulutetumpia tai jotain, ja luulevat, että pidätte itseänne parempana tai jotain vastaavaa.
ei ollenkaan aikuismaista käytöstä. Jos naapuri jostain sanoo, ja sanominen on kohtuuden rajoissa, sitä kunnioitetaan naapurisovun nimissä.
On ikävää, että joidenkin ihmisten itsetunto ei kestä normaalia elämää naapureiden kesken. On täysin normaalia, että naapureiden lapsille huomautetaan asiasta, joka häiritsee omaa elämää. Kenenkään ikkunoihin ei potkita palloa eikä polkupyöriä jätetä tielle. On tavallaan säälittävää, että on ihmisiä, jotka kokevat sellaista kaikkivoipaisuutta, että he saavat lapsineen tehdä mitä vaan eikä kenelläkään ole siihen huomauttamista. Tällaisten ihmisten kasvaminen on jäänyt jonnekin 10-vuotiaiden tasolle.
Jätä, ap, nuo naapurit omaan arvoonsa. Kerro aina ystävällisesti näille lapsille, että saavat tulla teidän pihalle. Käyttäydy niin kuin käyttäytyisit kenen tahansa lapsia kohtaan. Se ystävällisyys varmaan on heille pahin rangaistus. Jos ajaa törkeästi viivojen päälle tai teidän puolelle, aja oma autosi niin lähelle, että ei pääse autoon sisälle ja käy huomauttamassa, että jättivät auton vähän ikävästi. Hymyn kera. Ja pyydä siirtämään. Ja tule katsomaan, että eivät naarmuta omaa autoasi, kun yrittävät kammeta itseään sisälle autoon...
Oikeastaan nuo naapurit kertovat muille taloyhtiössä itsestään jo valitettavan paljon tuolla näkyvällä käyttäytymisellään. Sillä ei paljon uusia ystäviä saa, jos on aina naama nyrpällä ja autot viivoilla parkkipaikalla. Varmaan muuttavat pian pois, kun ei kantti kestä.
Ja sinä, joka kasvatat omat lapsesi itse. Lukitse heidät kotiisi, koska ulkona he tapaavat ihmisiä ja tekevät tekoja, joita muiden on kommentoitava. Jos aina pitäisi olettaa, että lapsen vanhempi huomauttaa, ei lapsi saisi koskaan palautetta teostaan. Esim. jos lapsi pyöräilee nurmikolla, potkii roskiksia tms. eikä vanhempia näy mailla halmeilla, kuka tuon lapsen kasvattaa. Jos nurmikon omistaja tai ohikulkija ei saa sanoa mitään, kasvatat hirviötä, joka luulee voivansa tehdä mitä vaan, kun omat vanhemmat eivät ole paikalla. Huh huh!
Nyt kannattaa pyytää naapurit vaikka kahville teille, niin tutustutte paremmin! Eihän tuossa ole mitään ongelmaa!
naapurit vaihtua tiuhaan ja arvaan, että toistaiseksi kaikki ovat olleet hankalia naapureita.
rivarissa sellainen äiti, jolla oli 2 tyttöä, ne tuli aina kun vein tyttöäni (5,5v) mummille tai käytiin kylässä vinkuu ulos, ja kävivät viikollakin monta kertaa. Isäni sairastuttua haimasyöpään äiti oli pyytänyt, että eivät tule, ennen kuin näkevät, että tyttöni on siellä tai että tyttöni menee pyytämään kylään.
Tästäkö tämä äiti kimpaantui, että estetään tyttöjä käymästä kylässä.. Tykättiin juoda pihalla kesäsin kahvia tai syödä siinä. Nämä tytöt tulivat heti norkoamaan, ja jos ei saanut mitään niin heti kamala huuto. Mutta tiukkana olin, ja sanoin äidillekin että on oltava tiukkana, koska tytölläni ei ollut mitään asiaa näiden tyttöjen pihallekaan.
Mummi laittoi lähes 5 vuotta aina kesäisin uima-altaan pihalle, ja tuli koko talon ja lähitienoon lapset ilman lupaa. Mutta ei mummilla kylässä ollut oleva tyttö ollut tervetullut muiden altaisiin tai pihalle. Raivostutti niin paljon. Mutta tälle äidille oli ihan normaalia, että heidän tytöt saa elää kuin siat pellossa, tytöt saattoivat tulla yks kaks taka-pihan ovesta sisälle pyytää juotavaa. Tytöt oli vuoden ja kaks vanhempia, mutta ei mitään käytöstapoja. Ei auttanut vaikka kuinka kielsi, kun vanhemmat sitten jäkättivät vuokranantajalle. (Kaupungin vuokra-asuntoja...)
että teille sopii hyvin, että lapsi tulee pihallenne.
En minä ainakaan anna omalle lapselleni lupaa mennä toisten pihalle, jos ei ole kutsuttu. ENhän minä voi toisten puolesta lupaa antaa. Siis hyvillä kavereillaan kulkevat ym. mutta just vaikka jonkun uuden naapurin pihalle ehdottomasti odottaisin kutsua perheen aikuiselta (jos siis leikki-ikäisistä/alakoululaisista kyse). Varsinkin, jos naapuri on jo jotain kommentoinut olisin varovainen, enkä antaisi lasten juosta naapurissa kutsumatta. Ei siinä mitää vihaamista olisi, vaan toisten kunnioittamista. Jos haluavat oman rauhansa.
Enkä ymmärrä miksi asiasta ei olisi saanut lapsille sanoa?? Oletteko todella niin herkkänahkaisia ettei teidän lapsien käytökseen saa puuttua? Ilman että naapurisopu menee. Nämä lapset ottivat asian vieläpä erittäin hyvin.
Meidän taloyhtiössä on tapana komentaa kaikkien lapsia jos heidät tapaa "pahanteossa", se on ihan yhteisesti sovittu vanhempien kesken. Minun lapsiani on toruttu myöskin, enkä sen takia ala naapureita vihaamaan.Tulkitsen vihaksi heidän tunteensa meitä kohtaan, sen kertoo eleet, ilmeet ja käytös.
ap
ap
itsekin saattaisin ajatella että ap. on semmoinen jota ei oikein kannata ,lapsineen tai ilman, lähestyä.
ja silti olen sitä mieltä että kyllä huomauttaa saa, mutta huomauttamisessa ja HUOMAUTTAMISESSA on eronsa.
vaikka naapuri sanoo, että OK. Meillä on oma perhe ja oma piha, siellä ollaan. Vaihtoehtona on rivitalon yhteinen leikkipaikka.
Meillä lapsia koskevat päätökset teen minä, ei naapuri.
Mikä siinnä ärsyttää, että lapset ovat kotipihassa?
vaikka naapuri sanoo, että OK. Meillä on oma perhe ja oma piha, siellä ollaan. Vaihtoehtona on rivitalon yhteinen leikkipaikka.
Meillä lapsia koskevat päätökset teen minä, ei naapuri.
Mutta jos lasten kaverit pyytävät pihalleen leikkimään ja oma lapsikin sinne haluaisi mennä, niin sinäkö kiellät vain siksi kun et pidä naapureista??
naapurit vaihtua tiuhaan ja arvaan, että toistaiseksi kaikki ovat olleet hankalia naapureita.
vaikka naapuri sanoo, että OK. Meillä on oma perhe ja oma piha, siellä ollaan. Vaihtoehtona on rivitalon yhteinen leikkipaikka. Meillä lapsia koskevat päätökset teen minä, ei naapuri.
Mutta jos lasten kaverit pyytävät pihalleen leikkimään ja oma lapsikin sinne haluaisi mennä, niin sinäkö kiellät vain siksi kun et pidä naapureista??
- meillä syödään 10 min kuluttua¨
- lapsi on ollut tottelematon ja rangaistuksena on pysyminen kotipihassa
- olemme lähdössä kauppaan, kunhan mies tulee töistä
- lapsella on huoneensa siivous kesken
- lapsi on jo luvannut leikkiä jonkun toisen kanssa, jota vielä odotellaan
- on iltatoimien aika
- on päiväunien aika
- mummi tulossa kylään 20 min muluttua
jne.
Onneksi ei tarvitse naapurille selitellä lapsen ja perheen tekemisiä. Voi sanoa ei ja sillä selvä.
Täh??
Vierailija - 16.08.10 05:50
miksi sen on pakko päästä naapurin pihaan?
Mun mielestä on törkeää että laittaisin lapset esim. la-su iltoina naapuriin. Usein heillä on vieraitakin ja ei kai se ole heidän asia toimia meidän 4-5-vuotiaiden viliskanttien lapsenvahteina. Lapsethan asuisivat naapurissa ja heidän nurkissaan vaikka aina jos antaisin olla. Kouluiässä varmaan jo itse löytävät seuransa, eikä touhut ole niin älyttömiä. Sitten kai jo uskaltaa päästää?
Itsellä oli riesa pari vuotta naapurin tytöstä joka asui meidän nurkissa tihutöitä tehden ja milloin ketäkin kiusaten. En halua sysätä omiani toisten hoidettaviksi.