neuvolatäti tutkii alapäätä..
siis kun laitokselta tullaan kotiin ja neuvolasta tulee äitiysneuvola täti käymään ekan kerran kotona. niin onko teillä neuvolatäti kattonut alapäähänne? ekan lapsen kohdalla kukaan muu kun lääkäri ei menny mun housuihin.. ja toka kohdalla neuvolantäti.. must tuntu ihmeelliseltä..
mites teillä?
Kommentit (14)
Ja jos, niin missä vaiheessa?
Empäs tiennytkään...
Ja jos, niin missä vaiheessa?
Empäs tiennytkään...
Ei siihen tarvitse mitään erillistä syytä olla.
Eikä ainakaan täällä kuulu neuvolaterkan toimenkuvaan tutkia toisten värkkejä. Se on lääkäreiden homma.
Ekalla kerralla joo. Ennen vanhaan niillä oli tapana tutkia kaapitkin.
*REPS*
ihan yleinen käytäntö, syy lienee se, ettei äidin tarvitse raahautua vastasyntyneen kanssa neuvolaan.
Ja ap:n kysymykseen, kyllä neuvolantäti kotikäynnillä paineli kohtua ja katsoi päällisin puolin alapään (esim. epparihaavan) kunnon, mutta ei tehnyt sisätutkimusta. En mä kyllä sitä sisätutkimustakaan ois osannu ihmetellä.
muttei tutkinut. Minulla tuli synnytyksen yhteydessä hemotoma ja alapää oli pitkään mustelmilla. Käytiin neuvolatädin kotikäynnillä synnytys ja hemotoma leikkaus läpi. Valitin, etten kunnolla pysty istumaan, jolloin hän pyysi saada nähdä miltä alapää näyttää.
Tiedoksi; Joillakin paikkakunnilla neuvolatäti käy synnytyksen ja kotiuttamisen jälkeen aina kotikäynnillä. Ei tarvitse kipeänä ja vastasyntyneen kanssa raahautua neuvolaan.
Olisi se mun puolesta saanut jos olisi tarvinnut, mutta ei ollut semmoista tarvetta.
Mietin voisko neuvolan täti olla ollut kätilö, ne ehkä herkemmin synnytyksen jälkeisiä alapäitä katsois? :D 
Eikä täällä tehdä kotikäyntejäkään.
vähän kauemmas kaupungista niin täällä terkka tulee aina kotikäynnille, ei vain ekasta. kun asuttiin kaupungissa niin ei tullut kotiin edes ekasta lapsesta.
katsoi joo alapäätä kun sitä valitin, muuten ei olis katsonut jos kaikki ois ollut hyvin. mulla oli toisen asteen repeämä vaikka kukaan ei siitä synnärillä puhunut. tuli ihan yllärinä kun terkka luki mulle sairaalapapereita kotikäynnillä.
kotona käy äitiysneuvolan täti ekan käynnin ja sitten vasta siirrytään lastenneuvolan puolelle. Yhtälailla neuvolaan olisi saanut itse mennäkin, mutta kai sitä nyt tuollainen palvelu kannattaa vastaanottaa. Itse ainakin tarjosin siitä hyvästä pullakahvit ja sellainen tapa näytti olevan jollain valmennusvideollakin. Tarkastukset täällä kyllä tekee vain lääkäri, mutta itse halusin tarkistuttaa sektiohaavan terkkarilla, koska siinä oli vuotoa ja en viitsinyt odottaa lääkärille menoa.
Varmaan kuntakohtaista. Meillä kysyi, haluanko, että tunnustelee kohdun, mutta sanoin, että se oli ihan ok jo sairaalassa, joten ei tutkinut minua mitenkään.
Minusta loistavaa palvelua, että tulevat kotiin, eikä tarvitse lähteä pienen kanssa mihinkään. Seuraava neuvolahan oli ainakin meillä jo pari viikkoa tuosta.
Itsekin olin aika hämmentynyt kun äitiysneuvolan terkkari pyysi ottaan housut pois ja hakeen sohvalle pyyhkeen alle... ja meillä kyllä täti suunnilleen tutki kaapitkin.. ite imetin juuri ja täti oikein omatoimisesti haki kahvia ja saksia ja vaippaa jne.. Pohojanmaalla näin..
tarkisti sektiohaavan, tokan kohdalla vaan kysyi, että miten paranee ja tiedusteli, olinko itse tutkinut peilillä, mutta en nyt muista, katsastiko alapään.
Tällä kokemuksella sanoisin, että kuuluu palveluun.