Miksi lapsille syötetään päiväkodissa ihan liikaa sokeria?
Eskarin aloituksen kunniaksi helsinkiläisissä päiväkodeissa tarjoiltiin tänään mansikkasmoothieta lapsille ja aikuisille.
Ainakin meidän päiväkodissa smoothie oli ällömakeaa, valmiiseen vadelmakeittoon tehtyyn juomaan oli mansikoiden lisäksi lisätty runsaasti sokeria.
Ilmeisesti myös lasten välipalakiisseleihin yms. lisätään runsaasti sokeria - miksi ihmeessä?
Eikö terveellisten makutottumusten opettaminen pitäisi lähteä jo päiväkodeista? Vähempikin sokeri riittäisi...
Kommentit (37)
ja silti lapsi syö sitä mieluusti. Kyse taitaa olla tottumuksesta?
ilmeisesti kotona totutettu normaaliin puuroon. Meillä kolme lasta ovat ainakin oppineet syömään puuron puurona, toki siihen voi laittaa vaikkapa marjoja joukkoon.
Kysehän on vain siitä että näin lapset saadaan syömään se puuro joka muuten ei uppoaisi.
Minäkin olin aikanaan aivan yllättynyt moisesta tavasta, enkä ole terveysintoilija millään lailla.
kaurapuuron päälle sokeria mutta silti toinen lapsi ei sitä puuroa syö. Paitsi vain ja ainoastaan silloin kun joku muu on laittanut sitä sokeria (mummo). Toinen lapsi syö hyvällä halulla kaurapuuronsa (ilman sokeria).
ja silti lapsi syö sitä mieluusti. Kyse taitaa olla tottumuksesta?
Lapsillakin on omat makumieltymyksensä, ja toiset lapset inhoavat puuroa kaikesta totuttelusta huolimatta. Nämä lapset kuitenkin saattavat syödä sitä puuroa sokerin voimalla.
ilmeisesti kotona totutettu normaaliin puuroon. Meillä kolme lasta ovat ainakin oppineet syömään puuron puurona, toki siihen voi laittaa vaikkapa marjoja joukkoon.
todetaan tänään monen sanomalehden artikkeleissa.
Jo yli puolet yli kolmivuotiasta saa liikaa sokeria.
Liiallinen sokerinkäyttö on siis hyvinkin ajankohtainen teema eikä mitään nipotusta!
http://www.kaleva.fi/uutiset/sokeria-syodaan-liikaa/864500
Ei kaurapuuroa voi pelkäksi sokeriksi väittää, kaurapuuro kun on erittäin terveellistä mm sisältämänsä b-glukaanin vuoksi joka suojaa mm sydän- ja verisuonitaudeilta ja syöviltä.
Sokeria sokerin päälle. Ei tarvitse ihmetellä syytä ylipainoisiin lapsiin ja II-tyypin diabeteksen huimaan lisääntymiseen.
uppoa kuin sokerin voimalla? Miksei lapsi voisi syödä vaikka ruisleipää, se olisi paljon terveellisempää kuin sokeripuuro - mutta toki hieman kalliimpaa.
Joillain lapsilla on luotainen mieltymys sokeria kohtaan, mutta ei se tarkoita, etteikö silti voisi syödä terveellisesti ja opettaa lapselle muitakin makuja.
Siinäpä syy. Päiväkotiruoka on melkoista sokeri yms. aine sotkua monelta osin, koska se on halpaa.On myös päiväkoteja, joissa tarjotaan luomu ruokaa ja tehdään ruokaa itse. Näitä harvemmassa,mutta kannattaa etsiä.
Esim. ällömakea lisäaine hillo on paljon halvempaa(ja riittoisampaa) kuin tuoreet marjat(tai pakastemarjat)
kun oli välipalana aina pullaa, jäätelöä, sokerikiisseliä, kavereiden synttärikarkeja/keksejä, suklaavanukasta jne. Omani oli tuolloin ylipainoinen. Kun aloitti koulun, on normaalipainoinen.
suurin osa lapsista sai kaakaota, allergikot pillimehut. Siitä se päivä lähtee käyntiin..
Vielä kun ottaa huomioon, että päiväkoti- ja kouluruoka on kyllästetty lisäaineilla, ei ole ihme, että käytöshäiriöitä esiintyy. Onneksi asiaan on jo kiinnitetty huomiota!
http://www.kp24.fi/uutiset/164700/Natriumglutamaattia-karsitaan-kouluru…
Taidankin jättää päivähoitohakemuksen tekemättä ja miettiä muita hoitoratkaisuja.
Minä kun ajattelin suurimman ongelman olevan punaisen (yleensä vielä huonolaatuisen) lihan ylitarjonta päiväkodissa. Tämähän on toki helppo ratkaista: lapsi ei ole sitä saanut, eikä tule saamaankaan. Meidän perheessä kun ei sitä syödä eettisistä ja terveydellisistä syistä. Lapselle kuitenkin sallisin joskus, mikäli Suomessa ei olis tällainen ruokakulttuuri, että sitä sit tuputettais joka päivä ja ties minkälaisena. Älytön terveysriski.
Lisätyn sokerin siis saa kieltää? Entäs karkit ja sokerimehut pienten puolella? Ei kai niitä niille syötetä? En mä niin tiukkis ole, että isojen puolella kieltäisin lapselta nuo, jos kaikki muutkin saa, mutta ei kai alle kolmivuotias tarvitse karkkia? Toki pullaa, lettuja, ok joskus, mutta ihan karkkia? Mun mielestä vähän isompien lasten juttu.
Apua, enhän mä voi millään laittaa 1,5-vuotiastani päiväkotiin, jos siellä ei saa edes terveellistä ruokaa! Tai siis että joka päivä saa jotain epäterveellistä. Mikseivät anna hedelmiä sitten välipalaksi?
Englannissa oli lasten välipalalla aina hedelmiä, erilaisia paloja jokaisella välipallalla. Vanhemmat siis tämän vaativat. No, toki siellä päiväkodit yksityisiä ja niistä sitten maksetaankin enemmän. Mutta kyllä minä olisin valmis maksamaan erikseen ruuasta, jos sieltä terveellistä sitten saisi. Tai ostamaan vaikka ne lapseni hedelmät.
Taidankin jättää päivähoitohakemuksen tekemättä ja miettiä muita hoitoratkaisuja. Minä kun ajattelin suurimman ongelman olevan punaisen (yleensä vielä huonolaatuisen) lihan ylitarjonta päiväkodissa. Tämähän on toki helppo ratkaista: lapsi ei ole sitä saanut, eikä tule saamaankaan. Meidän perheessä kun ei sitä syödä eettisistä ja terveydellisistä syistä. Lapselle kuitenkin sallisin joskus, mikäli Suomessa ei olis tällainen ruokakulttuuri, että sitä sit tuputettais joka päivä ja ties minkälaisena. Älytön terveysriski. Lisätyn sokerin siis saa kieltää? Entäs karkit ja sokerimehut pienten puolella? Ei kai niitä niille syötetä? En mä niin tiukkis ole, että isojen puolella kieltäisin lapselta nuo, jos kaikki muutkin saa, mutta ei kai alle kolmivuotias tarvitse karkkia? Toki pullaa, lettuja, ok joskus, mutta ihan karkkia? Mun mielestä vähän isompien lasten juttu. Apua, enhän mä voi millään laittaa 1,5-vuotiastani päiväkotiin, jos siellä ei saa edes terveellistä ruokaa! Tai siis että joka päivä saa jotain epäterveellistä. Mikseivät anna hedelmiä sitten välipalaksi? Englannissa oli lasten välipalalla aina hedelmiä, erilaisia paloja jokaisella välipallalla. Vanhemmat siis tämän vaativat. No, toki siellä päiväkodit yksityisiä ja niistä sitten maksetaankin enemmän. Mutta kyllä minä olisin valmis maksamaan erikseen ruuasta, jos sieltä terveellistä sitten saisi. Tai ostamaan vaikka ne lapseni hedelmät.
Älä luota jos et tiedä. Meillä meni niin, että oletin tarhan menevän kaupungin kaavaa. Sitä se ei todellakaan ollut! Pullat, pannarit, lätyt, vanukkaat, karkit oli joka viikkoisia juttuja, yleensä 3-5 kertaa viikkoon ja se on paljon! Eipä siinä enää voinut kotona mitään herkkua antamaan, kun lapsi lihavuuteen taipuvainen. Nyt kun koulu alkanut, onneksi on päästy normaaliin takaisin!
Kaikki käydään läpi päiväkoti hakemusta täytettäessä. Itsekin kielsin ensimmäisen vuoden ajalta sokerin lisäksi myös karkit.
Mutta tänä vuonna annoin periksi, että saa sen yhden karkin niin kuin muutkin, jos joku syntymäpäivätarjoiluksi sattuu tuomaan. Kuitenkin puhutaan hätäiseen 2-vuotiaasta, jolla hampaat ovat vielä puhkeamassa. Ei oikein hyvä, mutta kun muutkin saa.
Meidän päiväkodissa Onneksi sokerin kanssa läträävät lapset ovat vähemmistönä.. muutaman kohdalla vanhemmat kuulema vaativat sokerin käyttöä.. =S En voi ymmärtää!
josta sama ruoka lähtee päiväkotiin ja vanhuksille, pitää joskus tehdä kompromisseja makujenkin kohdalla. Vanhuksilla tahtoo olla makuaisti ja ruokahalu huono, maistavat usein enää vain suolaisuuden ja makeuden ja kaipaavat tuttuja mieleisiä makuja. Tietysti ruokia voi maustaa ja makeuttaa vielä jakotilanteessakin, mutta kun kiire on ja tekijöistä pulaa, joskus mennään siitä, mistä ehditään.
Sen kanssa sokeria ja maitoa, tuorepalaksi pala ylikypsää banaania.
Lounaalla jauhokastikkeita ym.
Välipalaksi mehusta ja perunajauhosta tehty kiisseli, namnam. Tai joskus jopa piirakkaa/kakkua.
Jos söisin itse tuollaisia, olisin pahoinvoiva ja kiukkuinen koko päivän. Ihme että lapseni jaksaa.
Mä teen itse aina vispipuuron ilman sokeria, ja ripottelen sitten sokeria päälle. Näin sokeria ei tarvitse laittaa niin paljon.
huh, vispipuuro on kyllä mielettöän hapanta jos ei laita lainkaan sokeria siis jos oli perinteinen happamista marjoista tehty? Vai oliko se joku kaupanmössö, jossa sokeri valmiina?
Anoppi pisti vispipuuronkin päälle sokeria. Mulla siinä vaiheessa loksahti suu auki. Sokeria on niin joka paikassa ja sitä saadaan liikaa. Makeisveron tilalle sokerivero, jotta keksit ym. saadaan veron piiriin.
Vispipuuroon tulee kalvo päälle jollei siihen päälle ripota sitä sokeria. Ei se ole makukysymys!!!
Sokeria sokerin päälle. Ei tarvitse ihmetellä syytä ylipainoisiin lapsiin ja II-tyypin diabeteksen huimaan lisääntymiseen.