Astmaatikot/allergigot/muut: Pelkäätkö tukehtumista?
Minulla on sekä astma, että vastikään puhjennut allergia (syy tuntematon). Ja pelkään kovasti tukehtumista! Kokeeko kukaan muu tällaista pelkoa? Mikä auttaa?
Kommentit (7)
Kyllä olen kokenut moista. Aika auttaa, kun astma saadaan hoitotasapainoon ja oppii tuntemaan, että miten niissä astmakohtauksia aiheuttavissa tilanteissa pitää elää. Edelleenkin kuljetan kyllä esim. kortisonitabletteja mukana hyvin helposti.
Minulla on hyvin vaikea astma keväisin, muun osan vuodesta vain ns. normaali astma.
silloin, kun tulee astmakohtaus eikä omat lääkkeet tunnu auttavan. Silloin iskee ihan hirveä kuolemanpelko. Onneksi näin on käynyt vain muutaman kerran ja olen päässyt ajoissa ensiapuun.
Sitten pari seuraavaa päivää olo on kuin hakatulla, kun lihaksiin koskee se hapenpuute.
Astmaatikot/allergigot/muut: Pelkäätkö tukehtumista? Minulla on sekä astma, että vastikään puhjennut allergia (syy tuntematon). Ja pelkään kovasti tukehtumista! Kokeeko kukaan muu tällaista pelkoa? Mikä auttaa?
Voin lohduttaa, että pelko helpottaa kun pääset sinuiksi tautisi kanssa ja lääkitykset saadaan kuntoon. Omahoito on kaikista tärkeimmässä asiassa astman hyvässä hoitotasapainossa. Jos tuntuu että kohtauslääkkeiden ottaminen on vielä hakusessa pyydä lisää ohjausta lääkkeiden oikeaoppiseen "ottamiseen". Se on opittava taito, että osaa hengittää astmalääkkeet tehokkaasti keuhkoihinsa.
t: 20 vuotta sitten teini-iässä astma-diagnoosin saanut
ja olen astmaa sairastanut 7 vuotta.
On saatu hyvä hoitotasapaino aikaan ja lääkitys kohdalleen.
Symbicort Turbuhaler 2 * 2/vrk
tämä lopulta tuottaa jonkun hitaasti tappavan keuhotaudin. Tuo pelko pahenee aina kevättalvella ja keväällä kun astmakin on pahimmillaan. Ei siis ne kohtaukset vaan se kun koko ajan on vähän vaikea hengittää.
Minkälaisia teillä muilla astmaatikoilla on muuten lääkitykset?
Mulla menee normaalisti:
Singulair 10 mg
Symbicort 6 annosta
Keväisin:
Singulair 10 mg
Symbicort 8 annosta
Retafyllin 200 mg (joskus puolitan, kun tämä pallotuttaa niin paljon mahaa)
Spiriva 18 mg (tämä kai oikeasti keuhkoahtaumalääke)
Kortisoni tabletti 10-40 mg (ajoittain tai joinain keväinä 4 kk putkeen)
Kestine 1-2 tabl
Muistan kun olin allergiasairaalassa, niin joku harjoitteleva sh tms. haettiin paikalle, kun mun lääkkeitä selitettiin mulle, koska todettiin, että "tässä on kaikki mitä jollain voi olla". En sit tiedä, että olisiko oikeasti jotain lisäarsenaalia vielä.
Onko teistä joku ollut sairaalassa sisällä? Jos olette, niin minkälaisia jaksoja? Mua on sisään pyydetty, mutta jätin menemättä ja popsin vain lisää tablettimuotoista kortisonia.
t. Ilgeä Allergiggo