Minkä ikäisenä tyttäret voisi laittaa asumaan yksiöön?
Tytöt nyt 9v ja 7v, kolmasluokkalainen ja ekaluokkalainen. Ostimme pari vuotta sitten omakotitalon, jossa on pieni sivusiipi, saunallinen yksiö omalla sisäänkäynnillä.
Yksiöön ei ole käyntiä talosta, eikä ovea voisi edes puhkaista, yksiöön täytyy mennä katetun terassin kautta. Yksiö on 40 neliöinen ja siellä on 25 neliön tupahuoneen lisäksi pukuhuone, sauna, pesuhuone ja erillinen WC.
Yksiöön ei näe kadulta, ikkunat ovat omalle pihalle ja yksiöön pääsee ainoastaan menemällä meidän etuoven kautta sen katetun terassin läpi.
Olisivatko tytöt jo sen ikäisiä, että voisivat muuttaa sinne? Tarkoitan siis sitä, että nukkuisivat siellä ja omat tavarat olisivat siellä, asuisivat tietenkin talossa normaalisti, söisivät, kävisivät suihkussa ja saunassa ja oleilisivat talossa.
Kesäisin kaikki lapset (meillä kaksi tyttöjä nuorempaa lasta) oleilevat paljon yksiössä leikkimässä ja katselemassa videoita, ovet ovat auki.
Tytöt haluaisivat kovasti jo siirtää tavaransa sinne, minä emmin. Olisivat kolmen metrin päässä meidän makuuhuoneestamme, silti tuntuu kilometreiltä.
Mitä mieltä te olette?
Kommentit (25)
Että kuulisitte koko ajan mitä siellä tapahtuu, niin ei kai siinä mitään ongelmaa, jos tytöt itse tahtovat ja kaikki muuten ok?
Tuohan on oikein loistava idea, miksei tullut mieleeni :)
Voisi hankkia sellaisen, johon voi puhua molempiin suuntiin. Voidaan siis helposti vaikka pyytää syömään, ettei tarvitse kiertää terassin kautta.
En tiedä miksi tämä nyt niin jännittää. Eihän siinä ole mitään eroa siihen, että olisi niin iso talo, että lapset nukkuisivat toisessa päässä ja vanhemmat toisessa..
ap
En osaa ajatella mitenkään ulkopuolisena tätä asiaa, näen tyttäret niin pieninä vielä. Onko se siis ulkopuolisen silmissä myös ihan ok, että tytöt asuisivat keskenänsä tuossa yksiössä?
ap
En aiemmin edes viitsinyt kommentoida kun ajattelin, että tämä on provo. Ja toivottavasti onkin...
Tietysti lapsista on kiva leikkiä kotia vaikka leikkimökissä, mutta ei se tarkoita, että voisivat siellä asua. Mihin on unohtunut vanhemmuus??? Lapset tarvitsevat rajoja ja vanhemmuutta, ei sitä että heitetään selviämään ominen nokkineen.
Siellä voisi olla lasten leikki- ja askarteluhuone mutta lasten makuuhuoneen on oltava kotona, siis varsinaisessa asunnossa. Sitten 16vuotiaana voivat alkaa nukkumaan siellä.
Ei voi.
Siellä voisi olla lasten leikki- ja askarteluhuone mutta lasten makuuhuoneen on oltava kotona, siis varsinaisessa asunnossa. Sitten 16vuotiaana voivat alkaa nukkumaan siellä.
Samassa rakennuksessahan se olisi. Ja te pääsette sinne kuitenkin aina kun haluatte.
mitä huoltajilta edellytetään on nukkua samassa asunnossa kuin lapsensa. Ei hyvänen aika alakoululaisia voi laittaa asumaan yksiöön, oli se sitten samassa rakennuksessa tai ei.
vanhemmat nukkuu alakerrassa ja lapset yläkerrassa. ja välimatkaa monta metriä ja monta ovea, ei välttämättä kuule vaikka yöllä lapset kattois telkkaria tai kuuntelis musiikkia.
sitä mieltä, ettei noin pieniä voi yksin laittaa "asumaan" tekisin myös yksiöstä leikki/leffa paikan. Enkä tykkäisi että päivisinkään siellä oleiltais kokoaikaa. Kyllä olisi yöllä turvatonta, kun ei vanhemmat lähellä. Ja kyllä minä ainakin haluan lapsien olevan lähellä ja käyn iltaisin itse nukkumaan mennessä vielä peittelemässä lapsen. Ja mitä jos sattuisi vaikka tulipalo? Minun mielestäni myös 16-vuotias voisi muuttaa.
se, että naapurisi asuu vain parin metrin päässä seinän takana viereisessä asunnossa samaan aikaa kun lapset asuvat ala/yläkerrassa???
asuvasi samassa asunnossa seinänaapurisi kanssa? No et varmaan.
joka on vastapäätä meidän asuntoa, atrium pihan toisella puolella. Sisälle yksiöön pääsee vain meidän täysin aidatun pihan, lukossa olevan portin kautta. Yksiön ikkuna on vastapäätä meidän makuuhuoneen ikkunaa.
Mulla on kolme lasta ja oon ajatellut, että vanhin voisi muuttaa sinne aikaisintaan joskus 15-vuotiaana. En todellakaan päästäisi häntä nyt 7-vuotiaana sinne, eikä hän sinne kyllä haluaisi muuttaakaan.
Mä en siis päästäisi vielä moneen vuoteen.
ja menisivät varmasti riemusta kiljuen yksiöön, mutta mä en mitenkään voisi päästää - isompi varmasti kupeksisi yöt läpeensä ja muutenkin tarvitsevat perään katsomista
kesälömalla saisivat nukkua siellä ainakin osittain, mutta arkena eivät
Meillä on ollut tuollainen tilanne 20 vuotta. Oman ison asunnon alapuolella oleva yksiöstä on otettu lisää tilaa (syynä ennen kaikkea ensimmäisen avioliiton tytär, joka tuli aina lomilla tänne Suomeen meidän luoksemme asumaan ja meitä oli silloin 5 henkeä 80 neliössä). Tänä vuonna myimme tämän yksiön. Verottaja lähetti kymmenien tuhansien verolipun, sillä katsoo, että tämä asunto ei ole ollut omassa käytössä. Neuvoisin siis teitä, että laittakaa sitten virallisesti se teini-ikäinen lapsi asumaan sinne yksiöön, niin säästytte veroharmilta.
seinänaapurin yksiö lapsillemme. Eihän se eroa ap:n tilanteesta milläänlailla, sinne pitää mennä meidän ulko-oven edestä, makuuhuoneet ovat vierekkäin jne. Mitenhän lastensuojelu suhtautuisi asiaan? Vai laittaisitko ap kerrostalossa lapset eri asuntoon tuon ikäisenä?
Vaikka on lähellä, on kuitenkin oma asuntonsa ominen sisäänkäynteineen. Lapset voisivat siis helpostikin esim. lähteä ulos tietämättänne. Kuuluvuuskaan ei ole sama kuin saman asunnon sisällä. Tuo ehdotettu 16-v. olisi sopiva ikä. Paitsi, että silloin tietysti ehkä enemmänkin valvonnan tarvetta...
muuttaisin sinne itse ja jättäisin lapset tälle isolle puolelle.
Sais ees joskus omaa rauhaa....