Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko angiinasta parantua ilman antibioottia?

Vierailija
13.08.2010 |

Kurkussa ei näy juuri muuta kuin punotusta. Aamulla hyvä, mutta illalla valtava kurkkukipu alkaa. Alkuvuodesta oli ihan samanlainen tilanne. Testi näytti streptokokki a:ta ja sain antibiootin. Nyt olen keskellä korpea, enkä millään viitsisi ajaa parisataa kilometriä päivystykseen. Vieläköhän kestäisin viikon? Ja voiko se mennä ohi itsekeen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma oliko edes angiinaa. Nielussa oli päivän valkoisia peitteitä, mutta esim. kuumetta ei ollut.

Muulla perheellä oli myöhemmin angiina, joihin saivat antibiootit.

Vierailija
2/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 39.4 ja sain lääkekuurin ilman nielututkimusta, koska kurkku turvoksissa.

Lämpö tosin laski normaaliksi ihan ilman kuuriakin yhtäkkiä.

Nieluviljely pitää tehdä aina. Samat oireet voi olla virustaudissakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukuisa joukko viruksia ja streptokokki-ryhmän bakteereita. Tärkein aiheuttaja on A-streptokokki

Nielutulehdus on usein yksi flunssan oireista ja paranemista voidaan seurata kotona. Jos kuume on korkea tai kurkkukipu on voimakasta, on syytä hakeutua lääkärin hoitoon.

Tyypillisen A-streptokokin aiheuttaman nielurisatulehduksen oireisiin kuuluu nopeasti nouseva korkea kuume, nieltäessä voimakkaasti aristava nielu, peitteet nielurisoissa, kaulan ja leukakaaren turvonneet ja aristavat imusolmukkeet, päänsärky ja joskus pahoinvointi ja oksentelu. Nuhaa tai yskää ei juuri esiinny.

Virustulehdukseen liittyy kurkkukivun jälkeen tyypillisesti nuha ja yskä.

Jos nielurisatulehduksen aiheuttajaksi laboratoriotutkimusten perusteella osoittautuu streptokokkibakteeri, potilas hoidetaan aina antibiootilla.

Ainoa tapa tunnistaa antibioottihoitoa vaativa bakteeritulehdus on nielun bakteeriviljely tai streptokokin osoittava pikatesti.

Vierailija
4/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salakavala tauti.

Minulla se oli oireettomana ja aiheutti pitkittyessään sydänpussitulehduksen.

Vierailija
5/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

angiina on aina bakteeritulehdus?! Ja se on ehdottomasti hoidettava antibiootein, koska siinä voi olla hyvinkin vakavia jälkitauteja. Esim. sydänpussintulehdus ja tiedänpä tytön, jolle siitä tuli harvinainen munuaissairaus.

th/sh

Vierailija
6/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli bakteeritulehdus. Virukset voi sitten aiheuttaa muita nielutulehduksia, ne ei parane antibiootein.

Vierailija
7/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitukseni oli lyhennelmä Lääkärilehdestä, joten todennäköisesti pitää paikkansa. Lisäksi myös esim. Terveyskirjaston sivuilla kerrotaan nielurisatulehduksella eli angiinalla olevan useita eri taudinaiheuttajia: viruksia ja bakteereja. Näistä bakteeritulehdukset siis hoidetaan aina antibiootilla.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Samankaltaista tietoa voi jokainen googlettaa myös wikipediasta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nielutulehdus

Vierailija
8/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen menee ohi itse (viruksen aiheuttama), toiseen saa antibiootit. Itse ei voi tietää kummasta on kyse.

Vierailija
9/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 39.4 ja sain lääkekuurin ilman nielututkimusta, koska kurkku turvoksissa.

Vierailija
10/11 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin yleisvointi ihan normaali nyt, kun nuhaisuus ja lihassärky meni ohi päiviä sitten. Vain tämä kurkkukipu jäi.

Vierailija
11/11 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdessa ei ollut kuumetta ja antibiootin tarttin jokaiseen. Kyllä suosittelen menemään lääkäriin, voi tulla pahojakin jälkivaivoja.