Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun ois maailmankatsomuksellisista syistä vaikeaa olla sairaalassa töissä

Vierailija
13.08.2010 |

Syntyvän roskan määrä on jotain aivan käsittämätöntä. "Pakkaa siteet muovipussiin ennen roskiin laittamista" - roskiksessa siis muovipussi täynnä pikkumuovipusseja. Kaikki erillispakattua. Ja desinfiointiaineen käyttö joka välissä: ohjeistus että huoneesta poistuessa ja sinne palatessa, tasojen pyyhintä desinfiointiaineella, vaikka päälle tulisi puhdas kangas, henkilökunta käsidesittää mennen, tullen ja palatessa.

Ymmärrän kyllä, että hygienia on tosi tärkeää sairaalassa, mutta mulle jo parin päivän oleskelu siellä teki pahaa, kun ajattelin sitä jätteen määrää ja kemikaalivyöryä, joka sieltä vuoden mittaan tulee.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pk-seudulla sairaaloissa lajitellaan jätteet erikseen myös sairaaloissa ja tuotekehittelijät pyrkivät kehittelemään yhä enemmän ekologisia tuotteita markkinoilla, myös sairaala-alalle.

Olen samaa mieltä noista pakkausmateriaaleista, miksi kaiken täytyy olla niin monessa pussissa? Steriliteetti säilyisi vähemmälläkin varmasti.

t. sh

Vierailija
2/15 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä kyllä ihmeellisiä maailmankatsomuksellisia syitä, voi jestas sentään!

Eikö ole rasittavaa tuntea maailmantuskaa ihan hulluista asioista vai onko sekoamisenne mennyt jo niin pitkälle että olette lakanneet välittämästä siitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos lapsesi syntyisi pikkukeskosena, tai vaikka ajallaan, mutta tarvitsisi esim. sydänleikkauksen. Sanoisitko maailmankatsomuksesi perusteella, ettei hän mitään erityishoitoa tarvitse, eikä tarvi niin tarkkaan desinfioida, ja ehkä kirurgitkin vois käyttää samoja veitsiä huuhdottuaan ne ensin vesitilkassa (ei sitäkään kannata tuhlata...).

Vierailija
4/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei siellä kunnolla siivottaisi ja desinfioitaisi.

Vierailija
5/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsidesi lienee pääasiassa alkoholia joka haihtuu ilmaan eikä pääse mihinkään vesistöihin tms. Hirveän paljon tavarasta on kertakäyttöistä, esim. eristyspotilaita hoidettaessa käytettävät muoviset essut ja suojatakit. Yhden potilaan hoidosta tulee helposti pari muovipussillista roskaa ja jos hän lisäksi ripuloi vaippoihin, määrä voi olla vielä paljon isompi yhdessä vuorokaudessa.

Vierailija
6/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän pakko, että hygienia säilyisi.

Mutta ajattelepa, että samaa tuhlaamista harjoitetaan joka paikassa. Olen ollut kaupassa myyjänä. Mikä määrä täysin syömäkelpoista ruokaa heitetäänkään hukkaan, ihan vaan siksi kun viimeinen myyntipäivä meni umpeen.

Raksat ovat kamalia tuhlauspaikkoja, niilläkin työssä olleena järkytyin siitä touhusta. Väliaikaiset lavat ja rakenteet tehtiin raakalaudasta ja -lankusta, sitten ne heitettiin roskiin. Jokapaikka suojattiin kamalalla määrällä muovia, laatoitus- hionta, maalaus, lattianvaluvaiheissa, sitten ne heitettiin roskalavalle ja uudet muovit taas, kun seuraava vaihe alkoi. Mitään jämiä mistään ei säästelty, kaikki vaan roskalavalle mitä jäi yli. Ylimääräiset laatat, styroksit, villat, puut, ihan kaikki. Oksettavaa.

Vierailija
7/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän pakko, että hygienia säilyisi. Mutta ajattelepa, että samaa tuhlaamista harjoitetaan joka paikassa. Olen ollut kaupassa myyjänä. Mikä määrä täysin syömäkelpoista ruokaa heitetäänkään hukkaan, ihan vaan siksi kun viimeinen myyntipäivä meni umpeen. Raksat ovat kamalia tuhlauspaikkoja, niilläkin työssä olleena järkytyin siitä touhusta. Väliaikaiset lavat ja rakenteet tehtiin raakalaudasta ja -lankusta, sitten ne heitettiin roskiin. Jokapaikka suojattiin kamalalla määrällä muovia, laatoitus- hionta, maalaus, lattianvaluvaiheissa, sitten ne heitettiin roskalavalle ja uudet muovit taas, kun seuraava vaihe alkoi. Mitään jämiä mistään ei säästelty, kaikki vaan roskalavalle mitä jäi yli. Ylimääräiset laatat, styroksit, villat, puut, ihan kaikki. Oksettavaa.

Vierailija
8/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrkiä olemaan terve ja elämään ilman sairaudenhoitoa.

Vierailija
9/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sairaala ei ole se paikka, josta "ekoilu" ja roska-tai kemikaalivyöryn vähentäminen pitäisi aloittaa.

Roskavuoriin on hyvä syy, ihmishenkien pelastaminen.

Toki myös ekoystävällisyys pelastaa pitemmän päälle ihmishenkiä, mutta maailma on täynnä miljoona kertaa turhempia paikkoja joista jää uskomattomat jätteet ihan vain ihmisen itsekkyyden ja piittaamattomuuden takia.

Vierailija
10/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätesäkillinen isoja kertakäyttövaippoja. Mutta keksipä näille ekologisempi ja ihmisystävällisempi vaihtoehto. Laitettaisko työttömät vaihtamaan ja pyykkäämään vanhusten kestovaippoja työttömyyskorvausta vastaan?

Vierailija
11/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut muuten, anteeksi nyt vaan, mä kyllä oletin otsikon perusteella jotain ihan muuta...

Mua ahdisti sairaalassa 24/7 makaavat vanhukset, yksinäisyys, pelko, hämmennys, märät vaipat, kylmät ruuat, suihkutus kylmässä korkeintaan kerran viikossa, magneettivyöt, kipu, kärsimys... JNE!

Sehän se vasta hauskaa olisi, jos joka vaippa osastolla pitäisi viedä yhteen isoon roskikseen. Siinähän se hoitajien aika kivasti menisikin, kun niitä kuskaisi. Mitäs niistä potilaista.

Vierailija
12/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kyllä ekologinen omatuntosi. Sairaalassa hygieniasta ei voi joustaa yhtään. Piste. Päinvastoin, sitä on lisättävä entisestään. KAIKEN tulee olla kertakäyttöistä.

Vierailija
13/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa ja vanhainkodeissa on pakko käyttää kertakäyttöisiä tuotteita hygienian ja hoitajien ajan puutteen vuoksi.

Entä te, vauvojen vanhemmat? Olette nuoria ja terveitä, miksi te tallennatte vauvojenne kakat muovikuorten sisään jälkipolvien ihailtaviksi?

Vierailija
14/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän pakko, että hygienia säilyisi. Mutta ajattelepa, että samaa tuhlaamista harjoitetaan joka paikassa. Olen ollut kaupassa myyjänä. Mikä määrä täysin syömäkelpoista ruokaa heitetäänkään hukkaan, ihan vaan siksi kun viimeinen myyntipäivä meni umpeen. Raksat ovat kamalia tuhlauspaikkoja, niilläkin työssä olleena järkytyin siitä touhusta. Väliaikaiset lavat ja rakenteet tehtiin raakalaudasta ja -lankusta, sitten ne heitettiin roskiin. Jokapaikka suojattiin kamalalla määrällä muovia, laatoitus- hionta, maalaus, lattianvaluvaiheissa, sitten ne heitettiin roskalavalle ja uudet muovit taas, kun seuraava vaihe alkoi. Mitään jämiä mistään ei säästelty, kaikki vaan roskalavalle mitä jäi yli. Ylimääräiset laatat, styroksit, villat, puut, ihan kaikki. Oksettavaa.

Laittoi roskiksenkin vielä lukkoon, ettei sieltä voisi kukaan dyykata mitään ruokia, vaan ne taatusti joutuisivat kaatikselle. Henkilökuntakaan ei edes saanut alennuksella ostaa mitään, mikä ei ollut normaalihintaista.

Paitsi, että henkilökunta-alennuksen sai ostoihin, mutta se laskettiin normaalihinnasta ja sai ostaa vaan tuotteita, jotka olivat sillä hinnalla.

Vierailija
15/15 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se muka kauppiaasta kiinni? Eikö laki sano mitään? Itse olen töissä ison ketjun myymälässä ja kyllä ne määräykset tulee ylempää kuin kauppiaalta. Samoin tiedän olevan eräässä toisessakin ketjussa, koska veljeni on ollut siellä töissä.

Meillä (maalla) ei kyllä mitään ruokajonoja olekaan, mutta määräykset näissä asioissa ovat tiukat. Olen käsittänyt, että siinä on kyse jostain muustakin kuin kauppiaan (tai ketjun) epäfiksuudesta. Voin kyllä olla väärässäkin, korjatkaa jos olen.