Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos palsta: olen oppinut!!

Vierailija
13.08.2010 |

Olen koko ikäni kirjoittanut olla -verbin kolmannen persoonan preesensmuodon väärin. Palstalta olen kuitenkin oppinut sanan oikean kirjoitusasun lukemalla kaikkein fiksuimman oloisia aloituksia (esim. http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1215892/ei_hitsi_omp… ).

Näiden aloitusten ja muiden keskustelujen ansiosta tiedän nyt, että olla -verbin kolmas persoona preesensissä omkin OM eikä suinkaan on. Olen myös aina kuvitellut, että ompa kirjoitettaisiin onpa (ON --> ONPA), vaikka oikea muoto om tietysti oMpa. Kiitos palsta, nyt tiedän asioiden todellisen laidan -ja ompa minullakin nyt sivistynyt kielenkäyttö hallussani!

Koska olen huomannut, että palstalla om hieman hajontaa tämän verbin taivutusmuodon kirjoittamisen (kuten myös OMPA -sanan) kanssa, haastankin kaikki mammelit kiinnittämään huomiota edes siihen, miten kirjoitatte om -verbin.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toki olen oppinut paljon muitakin oikeita kirjoitusmuotoja kuten esim kuullostaa ja enään.

ap

Vierailija
2/3 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan nuo yleisiä kirjoitusvirheitä olleet jo ihan ennen nettiaikaa

sitäpaitsi unohdit sydämmen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

multa on ihan julkaista tekstejä, joissa tuo muoto on...anteeksi, om ollut toistuvasti väärin. Miksei kustannustoimittaja puuttunut tähän? Myös "kuullostaa"-sanan suhteen olen elänyt pimennossa.