kysymys korvikkeista
Miten lämmitätte korvikkeen vauvalle jos olette vaikka jossain tien päällä, retkellä, puistossa tai jossain vastaavassa maastossa, jossa ei hellaa/vedenkeitintä tai mikroa löydy?
Minkä ikäiselle vauvalle voi antaa kylmää tai huoneenlämpöistä korviketta, vai voiko/onko suositeltavaa minkäänikäisille?
Kiitos!
Kommentit (10)
yli kaksi viikkoiselle vauvalle. Vähitellen olen totuttanut huoneen lämpöiseen. Helppo kaataa suoraan purkista tuttipulloon.
Jatkokysymys: kumpaa suositte juurikin reissussa, jauhemaista vai nestemäistä korviketta? Kumpi on mielestänne kätevämpi? Itse olin ajatellut, että ehdottomasti valmis nestemäinen olisi parempi, mutta niitäpä ei meillä täällä ulkomailla myydä. Monet tuntuvat sanovan, että jauhemainen on matkalla kätevämpi, kun voi sekoittaa vain tarvitsemansa määrän ja pitää vaikka termarissa lämmintä vettä mukana johon sekoittaa. Meidän jauhemaisessa korvikkeessa taas lukee, että jauhe tulee sekoittaa nimenomaan kylmään veteen, jonka jälkeen vasta juoman saa lämmittää, minkä vuoksi ongelmallista. Tietty termarin kuumaa vettä voi käyttää myös vaikka vesuhauteen tekemiseen, mutta aikamoista läträämistä. Mutta siis miten on, onko olemassa sellaisia jauhemaisia korvikkeita, joita saa ja toisia joita ei saa sekoittaa suoraan lämpimään veteen? Ja siis tarvitseeko sitä jauhemaista lämmittää nimenomaan sen takia, että jauhe liukenisi paremmin, vai onko kyseessä vain "makuasia"? Anteeksi epäselvä teksti, vähän silmät ristissä tätä kirjoittelen. -ap
2dl:n tetra on juuri sopivan kokoinen kerralla juotavaksi, jos ei juo niin pois heitettävää ei paljon jää. Tuo on tietysti vähän ongelmasti jos pitää kylmään veteen sekoitaa. En antaisi kuitankaan kylmää maitoa vauvaan vaan huoneen lämpöistä. Tosi hankalaksi kyllä menee...
OKei, huoneenlämpöistä voi siis periaatteessa antaa. Mutta entäs talvella?Kuinka lämmitätte tuttelit ja nannit?
ja lämmittänyt veden kotona ennen lähtöä kiehuvaksi tai ainakin kuumaksi. Ehtii sitten jäähtyä sopivaksi ennen ruokailua, ja sitten vain jauheet sekaan. Tosin oon kyllä antanut huoneenlämpöistäkin muutaman kuukauden iästä jos ei lämmitysmahdollisuutta ole ollut. Koskaan en ole käyttänyt valmistetroja, jauhe tulee paljon edullisemmaksi.
mut kolmekuisesta eteenpäin voi antaa huoneenlämpöistä maitoa. Ja kun hampaita alkaa tulla, voi kokeilla antaa ihan viileääkin maitoa, joka rauhoittaa ikeniä.
Mulla on joskus ollut lämmintä vettä ruokatermoksessa, ja sinne olen sit laittanut tetran kunnes se on lämmennyt. Hätätilassa sen tetrapakkauksen voi litistää niin että nostaa noi kulmat ylös, ja pitää sitä sitten takin alla ihoa vasten. Ei siitä kovin lämmintä tule mutta ei pääse kylmenemäänkään.
Sen jälkeen huoneenlämpöistä. Jos pakko saada lämmintä maitoa, voithan laittaa sen termariin.
et kun ollaan autossa tai jossain ja alkaa kauhee huuto ni voiko kaataa pulloon ja juottaa suoraan jos se vaan vauvalle kelpaa huoneenlämpöisenä :)
Meillä neiti nyt reilu 2kk
Jatkokysymys: kumpaa suositte juurikin reissussa, jauhemaista vai nestemäistä korviketta? Kumpi on mielestänne kätevämpi? Itse olin ajatellut, että ehdottomasti valmis nestemäinen olisi parempi, mutta niitäpä ei meillä täällä ulkomailla myydä.
Monet tuntuvat sanovan, että jauhemainen on matkalla kätevämpi, kun voi sekoittaa vain tarvitsemansa määrän ja pitää vaikka termarissa lämmintä vettä mukana johon sekoittaa. Meidän jauhemaisessa korvikkeessa taas lukee, että jauhe tulee sekoittaa nimenomaan kylmään veteen, jonka jälkeen vasta juoman saa lämmittää, minkä vuoksi ongelmallista. Tietty termarin kuumaa vettä voi käyttää myös vaikka vesuhauteen tekemiseen, mutta aikamoista läträämistä.
Mutta siis miten on, onko olemassa sellaisia jauhemaisia korvikkeita, joita saa ja toisia joita ei saa sekoittaa suoraan lämpimään veteen? Ja siis tarvitseeko sitä jauhemaista lämmittää nimenomaan sen takia, että jauhe liukenisi paremmin, vai onko kyseessä vain "makuasia"?
Anteeksi epäselvä teksti, vähän silmät ristissä tätä kirjoittelen.
-ap
paremmin kylmään vai lämpimään veteen. Se, ettei saisi käyttää lämmintä vettä on varmaan vain joku "hygieniajuttu", lämpimässä vedessä voi olla enemmän pöpöjä tai vastaavaa. Itse olen ainakin nähnyt nimenomaan tuota lämmintä vettä termarissa -systeemiä käytettävän. Mutta ehkä siinä on suurempi riski epäpuhtaaseen veteen kuin kylmää "tuoretta" vettä käytettäessä, joten siksi tuo varoitus. Aina kaikkiea ei tarvitse ottaa ihan kirjaimellisesti :) Halutessasi varmista asia teidän lastenlääkäriltä (tai missä nyt sitten käyttekin "neuvolassa").
Täytyypä muistaa kysyä meidän lastenlääkäriltä heti ensi viikolla. Mulla kun on jotenkin sellainen kuva, että osissa jauhemaitoja neuvotaan tekemään yhdellä ja osassa toisella tapaa. Meillä on vielä sen verran pieni vastasyntynyt, etten kauheasti viitsisi ihan alkuaikoina riskeeratakaan. Edes noiden bakteeripitoisuuksien kanssa. Esikoisen kanssa oli ihan samat kuviot, vaan en kuollaksenikaan enää muista miten silloin toimittiin. Vai eikö vaan alkuaikoina käyty missään (?!)..
Kiitos taas vastauksista, lisää vinkkejä vastaanotetaan!
Esikoisen kanssa