Ekaluokkalaisten koulupäivät
Koulu alkoi ja lapsi on innoissaan, mikä on positiivista. Mutta lukujärjestykset tökkii. Koulu avautuu klo 8, mutta ekaluokkalaisten päivät alkavat klo 9.
Mikähän järki tässä on? Nyt useimmat lapset joutuvat olemaan aamuisin yksin kotona ja hoitamaan yksin kouluun lähtönsä ja matkansa, koska aamupäivähoitoa ei meilläpäin ole järjestetty. Miksi ihmeessä koulu ei ekaluokkalaisillakin voi alkaa klo 8 ja päättyä sitten aiemmin, iltapäiväkerho on, joten tällöin useimmat lapset ei joutuisi olemaan yksin. Suurella osalla (ei tietenkään läheskään kaikilla) vanhemmista jompi kumpi on töissä suht 7.30-16.30 välisenä aikana.
Ihmetyttää kovasti. Tuntijaot ei ole syynä, koska ko opettaja ei opeta muita kuin vain tätä ekaluokkaa, ja tilatkaan ei mun mielestä voi olla ongelma, koska lähes kaikki tunnit on kotiluokassa. Kouluasioita tuntevat, mikä voi olla syynä tähän? Esimerkiksi tokaluokalla neljä päivää viidestä alkaa klo 8.
Kommentit (23)
ette ole varautuneet ajoissa? Hakeneet osittaista hoitovapaata, sopineet muiden vanhempien kanssa kuljetusvuoroista jne.?
Olen kotona pienempien sisarusten kanssa.
Mutta ymmärrän hyvin ap:ta!
Monet haluavat pienille rauhallisen aamun ja mahdollisuuden nukkua pidempään.
Ehkä ope haluaa itse nukkua pitkään tai viedä omat lapsensa eka päiväkotiin.
Alkavat aamut sitten klo 8, 9 tai 10 niin aina jollekin se on huono aika.
(Meidän koulussa on _onneksi_ aamupäivähoito, joka on vielä kivempi kuin ip-hoito = rauhallisempi.)
Emme varautuneet 9 aamuihin, koska kevään vanhempainillassa rehtori sanoi, että aamut pyritään laittamaan alkamaan klo 8! =( Lisäksi, minä en edes osittaista hoitovapaata saa, turha sanoa, että se kuuluu kaikille, eipä vaan kuulu kun en ole ollut tässä työpaikassa vielä puolta vuotta!
Kyllä tässä nyt yritetäänkin saada työpaikoilta joustoa varsinkin tähän alkuun ja lisäksi yritetään sopia lähellä asuvien perheiden kanssa "aamuhoidosta". Ja rehtorilta on pyydetty muutosta, mutta ei tunnu olevan millään mahdollista eikä edes kommentoi miksi tähän on päädytty! Siksipä oliskin hyvä tietää, mistä se oikein voi johtua, meitä on tosi moni perhe tässä veneessä nyt. =(
ihmettelee, miksi jotain kuulemma agraariajalta periytyviä kahdeksalta alkavia tunteja on... näin ajattelevia vanhempia kirjoittelee tällekin palstalle tasaisin väliajoin.
Yhdeksän on siinä mielessä kompromissi, että kahdeksan ja kymmenen aamut herättävät aina tietyissä vanhemmissa napinaa, yhdeksän on ehkä kuitenkin ajoista neutraalein.
Ja ap:n asenteeseen vielä sen verran, että muistathan, että oppimaan sinne kouluun mennään, ei säilöön ja hoitoon.
Eikö se mies voi pitää osittaista hoitovapaata? Tai eikö muka yhdenkään luokkatoverin kanssa voi vuorotella.
on yleensä niinsanottua pehmeää laskua, jolloin kaikki menevät klo 9 ja pääsevät klo 12. Sen jälkeen lukujärjestys muuttuu.
Meidän perheessä 9-10 aamut ovat toivottuja työaikojemme vuoksi. Mulla aamuvuoro alkaa töissä 9.45 ja pääsen töistä viiden jälkeen. Lapsi jää iltapäiväkerhoon koulun jälkeen ja tulisi kamalan pitkät päivät jos hän menisi kouluun jo klo 8 ja olisi iltiksessä viiteen asti.
on yleensä niinsanottua pehmeää laskua, jolloin kaikki menevät klo 9 ja pääsevät klo 12. Sen jälkeen lukujärjestys muuttuu.
tänään jo mennään lukujärjestyksen mukaan. Sumplitaan miehen, lasten kavereiden vanhempien, vanhimman pojan ja eläkkeellä olevan mummon kanssa näitä aamukymmeneksi menoja.
meitä on tosi moni perhe tässä veneessä nyt. =(
Meilläkään lapset ei ole halunneet varsinkaan pimeinä talviaamuina vielä kolmannella luokallakaan jäädä yksin kotiin mutta kun niitä on luokalla monta niin missä probleemi. Ovat kokoontuneet 2-4 lapsen voimin aamulla jonkun kotiin, vuorotellen eri paikkaan. ja kun ringissä on monta perhettä niin aina välillä sattuu niin että joku vanhempi voi joustaakin tai on vuorotöissä tms ja vahtaa porukan. Vajaa tunti menee äkkiä, joukolla pitää lähteä ajoissa kävelemään koulua kohti vaikkei matka ole edes pitkä.
Yhteisöllisyyttä peliin!
mutta tietty aika suurella osalla alkaa. Meillä kanssa laps joutuu olemaan yksin aamuisin kolme krt viikossa, ei ole kivaa. Asutaan "maaseututaajamassa" ja ihan nurkilla ei ole luokkakavereita. Täytyy yrittää järkätä jotain.
luokan oma ope opettaa jollekin muulle luokalle esim jotain taideainetta aamulla. Tai aamuiksi on sovittu esimerkiksi säännöllinen tukiopetusmahdollisuus. Tai jotain muuta, joka ei toivomalla parane. Lukujärjestysten teko on melkoinen palapeli olipa koulu minkä kokoinen tahansa. Siinä ei monta kertaa kysellä kauheesti alkamisten ja loppumisen suhteen edes opettajien mielipiteita, saatikka kaikkien vanhempien kantoja.
Käytönnössä koulutyötä määrävät pitkälti koulukuljetusten aikataulut, ruokailuvuorot, liikuntasalin käyttömahdollisuus ym.
- luokanope, joka äityislomalla
Yhdeksän on aika aikainen ajankohta. Hyvä kun jaksan itse nousta noin aikaisin ylös. Nythän se vielä menee, mutta marraskuussa olisi ihanaa kun lapsi saisi nukkua yhdeksään.
Silloin se päivä olisi paremmin tasapainossa.
Meille 9 aamut ovat sopivimmat. kello 10 aamut ovat kamalat, kun aamulla odotus on niin pitkä.
Katsotaan mitä tänä vuonna kunhan tuo koulu alkaa. Toivoisin, että suurin osa olisi edelleen 8:45. Itse lähden töihin kahdeksalta ja lapsi lähtee lampsimaan kouluun noin puol yhdeksän joten tuo aika on meille unelma.
Kauhistuttaa kahdeksan aamut meidän täytyy alkaa heräämään aikasemmin jotta lapsi kerkeisi kouluun kahdeksaksi : )
Vielä viime vuonna esikoisen ollessa tokalla oli 9:45 aamut vaikeita yksin kotona ja ulkona sysipimeetä. Yleensä yritettiin järjestää tällöin yhteisiä aamuja kavereiden kanssa.
mutta 10 aamu on pitkä, jos itse meen kasiin. Esikoisella ope järjesti ryhmätunnit niin fiksusti, että koulu alkoi joko 8 tai 9. Nyt ékaluokkalaisella kaksi 10 aamua:-( Toisen olen ite kotona, toinen on vähän ikävämpi, etenkin kun kaveri on eri ryhmässä...
vaikka itse lähden jo seitsemän jälkeen töihin. Lapsi saa nukkua pitkään eikä iltapäivästä tule liian pitkä.
Usein luokka jaetaan a ja b ryhmiin, toiset tulee kasilta ja toiset ysiltä.